Hoppa till innehållet

Blogg: Amazons jätteköp borde ge detaljhandeln akut migrän

Amazons köp av matjätten Whole Foods är inledningen på en ny era, skriver Di Digitals foodtech-bloggare Johan Jörgensen.

Det är måndag och många inom detaljhandeln har nog tyckt att den vackra helgen var fylld av moln och akut migrän. Någon annan reaktion på att Amazon köper Whole Foods för 13,7 miljarder dollar kontant är helt enkelt inte möjlig. Revolutionen, som så länge har hörts mullra bakom horisonten, klev plötsligt över krönet och dånade ned mitt ibland oss alla.

Läs mer: Amazon köper matbjässe för 120 miljarder kronor  

Den 16:e juni 2017 var helt enkelt en märkesdag av samma slag som när uppstickaren AOL köpte klassiska Time Warner det ödesdigra året 2000. Men där AOL var för tidiga har Amazon helt rätt timing. Nu börjar det. Ingen kan längre gömma sig bakom plattityder som att mat är för svårt eller komplext för techsektorn att kasta sig över. Ja, det är svårt och komplext, men det är det också att bygga om det globala transportsystemet, sekvensera DNA eller kolonisera Mars. Men plötsligt händer det.

Läs mer: "Därför köper Amazon livsmedelskedjan Whole Foods" 

Men vad är det som händer? Kort svar: en ny era.

Personligen tycker jag att köpet av Whole Foods är intressant för att de båda bolagen har mer gemensamt än vad som syns på ytan. Bortsett från att bägge bolagen drivs av starka och visionära grundare är de båda plattformar som vart och ett har drivit utvecklingen inom sina respektive områden, online respektive offline. Amazon genom att låta vem som helst sälja vad som helst till vem som helst. Whole Foods genom att aktivt jobba med att ta in lokala producenter, berätta historien bakom maten och öka kopplingen mellan människan och maten. Visst är det dyrt att handla på Whole Foods, men bra mat är inte billig. 

Att Amazon kommer att packa Whole Foods-butikerna fulla med teknik är självklart.

Via Whole Foods 460 butiker och omfattande program för att ge nya producenter chansen att komma in i hyllorna kommer Amazon i ett slag in under skinnet på alla de mindre matproducenter som finns där ute. I en distributionsvärld där kylkedjor numer finns tillgänglig hos kurirbolagen innebär det att Amazons modell är på väg att föras in i världens största sektor. 

Att online- och offlinevärldarna kommer att mötas hos Amazon/Whole Foods är bortom allt tvivel. 

Att Amazon också kommer att packa Whole Foods-butikerna fulla med teknik är självklart. Som ett av världens största teknikföretag är det ju ett enormt försteg Amazon har. De har inte fått till det i Amazon Go-butikerna (de kassalösa). Än. Och Amazon Fresh (onlinehandel av färskvaror) sitter heller inte till 100%. Än. Men Amazon Prime – fri leverans för 99 dollar per år, inklusive Prime Now (leverans inom två timmar) – den sitter. Att teknik/online- och offlinevärldarna kommer att mötas hos Amazon/Whole Foods är bortom allt tvivel. Säg bara till Alexa (Amazons röststyrda AI-system) vad du vill ha så kommer det till dig i en förarlös leverans.

Blogg: Så ska robotar förändra handeln 

Men det är den uppenbara utvecklingen. Nu till den riktigt stora och intressanta frågan: data. 

Allt drivs av data. Detta är ett område som Amazon äger och där matsektorn har lämnat walk-over. En värld där matsystemet långsamt men synnerligen effektivt dödar alla inklusive planeten själv är inte en hållbar värld. 30 procent av alla växthusgaser och en galopperande, matbaserad ohälso-epidemi fullkomligen skriker efter förändring. 

Matsystemet måste förändras och data är lösningen.

Matsystemet måste förändras och data är lösningen. Idag handlar vi på pris och tillgänglighet, men i framtiden även på hållbarhet, hälsa, schyssta arbetsvillkor, låga co2-utsläpp, vad bönderna får behålla, etc. etc.

Det som driver framtidens matsystem kommer inte att vara glättiga lådor i ögonhöjd eller extrapriser för bonuskunder. Det kommer att vara nya, datadrivna tjänstelager, filtrering, nya olinebaserad mediamodeller. I en datadriven värld med nya tjänstelager flyttas enorma värden och vi kommer att se nya tjänstegiganter uppstå.

Läs mer: ”Kossor som äter sjögräs kan rädda planeten”

Inom telekom pratar man om värdeadderande aktörer och de som bara skyfflar data, så kallade bit-pipes. Kan ICA, Axfood och Coop utveckla de nya tjänstelager som krävs, eller kommer de att bli ”food pipes” åt Amazon och andra techgiganter? Det är den stora frågan som förra veckans jätteaffär verkligen ställer.

Detta är ett inlägg från Johan Jörgensen och bloggen Internet of Food. Följ den här!

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera