Annons

Bolt in på krisande scooter-marknad: ”Finns utrymme för flera aktörer”

Taxi-uppstickaren Bolt ställer med start på fredag ut sina scootrar på gatorna i 45 städer - däribland i Stockholm.
Taxi-uppstickaren Bolt ställer med start på fredag ut sina scootrar på gatorna i 45 städer - däribland i Stockholm. Foto: Per Ola Mjömark
Många har kastat in handduken, men det hindrar inte taxiutmanaren Bolt att kliva in på marknaden för elscootrar. Och de tror definitivt att det finns plats för flera aktörer. ”Elscootrarna är här för att stanna”, säger Bolts regionchef för norra Europa Nils Wijkmark till Di.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Under våren och sommaren planerar Bolt att ställa ut elscootrar i 45 europeiska städer, och Stockholm får se sina första Bolt-scootrar nu på fredag. Det kan tyckas vara en märklig tid att gå in på den tidigare överhettade men numera krisande marknaden som drabbats hårt av Corona-pandemin. Men det skrämmer inte Bolt.

”Vi anser att det finns utrymme för flera aktörer för att tillgodose kundernas behov. Däremot går det att ifrågasätta det vi såg förra sommaren med alltifrån 8 till 11 aktörer under en kort period. Det tror vi är för mycket samtidigt som sund konkurrens är bra. För att få ekonomi i scootrar behöver du ha en viss kritisk massa ute på gatorna”, säger Bolts regionchef för norra Europa Nils Wijkmark till Di.

Bolts regionchef för norra Europa Nils Wijkmark.
Bolts regionchef för norra Europa Nils Wijkmark. Foto: Bolt

I november förra året fanns det enligt transportkonsultbolaget Trivector tio stycken olika märken av el-scootrar på de svenska gatorna: Voi, Lime, Ozon, Tier, Moow, Ayo, Circ, Bird, Aimo och Vosh. 

Nu har de flesta av dessa satts ur spel i Stockholm. Svenska Voi och tyska Tier är de enda som har scootrar utställda på gatorna i nuläget. Enligt Johan Sundman, projektledare på Stockholms stads trafikkontor, är det de samt San Fransisco-baserade Lime som fortfarande är med i matchen.

Och just de tre hade de överlägset störst bit av marknaden innan vintern. På fredag får de sällskap av taxi-uppstickaren Bolt som har de finansiella muskler som krävs för att hålla ut.

”Vi lanserar inte scootrarna i tron om att vi inte kan få lönsamhet inom en rimlig tid samtidigt som vi är ödmjuka för den konkurrens och kompetens som finns i Sverige –och i synnerhet Stockholm”, säger Wijkmark.

Att de lanserar just nu när många aktörer har det svårt har enligt bolaget legat i den långsiktiga strategin - och har varit planen innan pandemin slog till. Däremot har de fått prioritera om verksamheterna en aning på grund av det osäkra läget.

”Det var ett naturligt steg för oss att tidigt under pandemin se över verksamheten och lägga om resurser från taxiverksamheten, som har drabbats hårt av corona, till att bistå i lanseringen av scootrar och Bolt Food”, säger Wijkmark

Vad är er konkurrensfördel jämfört med befintliga aktörer?
”Det finns mycket befintligt kunnande inom Bolt som vi kan använda, inklusive den tekniska plattformen som vi har. Vi har i dagsläget redan hundratusentals kunder i Stockholm som vi tror kommer föredra att använda även Bolts scootrar”, säger Wijkmark.

Enligt uppgifter från bolaget själva handlar det om cirka 300.000 svenska kunder som har laddat ned bolagets app. Mer precisa än så vill de inte vara kring sina kunder. De ser också att de tillsammans med andra aktörer kan täcka upp behovet av mobilitet i städerna, men också på sikt även i utkanterna.

”Självklart ser vi på sikt över möjligheterna att expandera även utanför tullarna, men vi börjar lokalt och expanderar utifrån resultatet av det geografiska området. Det är naturligt att börja där efterfrågan är störst”, säger Wijkmark.

Och att det finns pengar att tjäna verkar de flesta vara överens om. För det investeras enorma summor i riskkapital i branschen. Svenska Voi har i två omgångar tagit in ca 1,5 miljarder i kapital. Bolt har Daimler och den kinesiska Uber-utmanaren Didi Chuxing i ryggen, och ett nyligen säkrat lån från EIB på 500 miljoner kronor

Samtidigt har värderingarna för flertalet av bolagen fallit till följd av corona-krisen. För några veckor sedan skrev Voi:s delägare Vostok New Venture ned värdet till 850 miljoner kronor, från cirka 1 miljard kronor innan årsskiftet, och amerikanska Lime behöver akut få in nya pengar.

Strategin bland bolagen tycks vara att ta så stora volymer som möjligt – inte att initialt tjäna pengar – och när de de är tillräckligt få kvar finns det stora pengar i potten. Experter på området spår att så småningom kan det bli en konsolidering, då större bolag köper upp mindre och de som blir över slås ut. Men att själva scootern är här för att stanna är Wijkmark övertygad om.

”Transportmedel som hanterar både de första och sista kilometrarna av en resa, exempelvis elsparkcyklar, tror jag tveklöst är här för att stanna. Samtidigt är jag övertygad om att dessa transportmedel måste drivas på el och inget annat. På samma sätt ser jag ett behov av delade resurser. Vi måste få färre bilar i citykärnan – och scootrar är en bra början för att åstadkomma detta.”

 

Länk till grafik
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer