Hoppa till innehållet

Bolt in på krisande scooter-marknad: ”Finns utrymme för flera aktörer”

Många har kastat in handduken, men det hindrar inte taxiutmanaren Bolt att kliva in på marknaden för elscootrar. Och de tror definitivt att det finns plats för flera aktörer. ”Elscootrarna är här för att stanna”, säger Bolts regionchef för norra Europa Nils Wijkmark till Di.

Taxi-uppstickaren Bolt ställer med start på fredag ut sina scootrar på gatorna i 45 städer - däribland i Stockholm.
Taxi-uppstickaren Bolt ställer med start på fredag ut sina scootrar på gatorna i 45 städer - däribland i Stockholm.

Under våren och sommaren planerar Bolt att ställa ut elscootrar i 45 europeiska städer, och Stockholm får se sina första Bolt-scootrar nu på fredag. Det kan tyckas vara en märklig tid att gå in på den tidigare överhettade men numera krisande marknaden som drabbats hårt av Corona-pandemin. Men det skrämmer inte Bolt.

”Vi anser att det finns utrymme för flera aktörer för att tillgodose kundernas behov. Däremot går det att ifrågasätta det vi såg förra sommaren med alltifrån 8 till 11 aktörer under en kort period. Det tror vi är för mycket samtidigt som sund konkurrens är bra. För att få ekonomi i scootrar behöver du ha en viss kritisk massa ute på gatorna”, säger Bolts regionchef för norra Europa Nils Wijkmark till Di.

Bolts regionchef för norra Europa Nils Wijkmark.
Bolts regionchef för norra Europa Nils Wijkmark.Foto: Bolt

I november förra året fanns det enligt transportkonsultbolaget Trivector tio stycken olika märken av el-scootrar på de svenska gatorna: Voi, Lime, Ozon, Tier, Moow, Ayo, Circ, Bird, Aimo och Vosh. 

Nu har de flesta av dessa satts ur spel i Stockholm. Svenska Voi och tyska Tier är de enda som har scootrar utställda på gatorna i nuläget. Enligt Johan Sundman, projektledare på Stockholms stads trafikkontor, är det de samt San Fransisco-baserade Lime som fortfarande är med i matchen.

Och just de tre hade de överlägset störst bit av marknaden innan vintern. På fredag får de sällskap av taxi-uppstickaren Bolt som har de finansiella muskler som krävs för att hålla ut.

”Vi lanserar inte scootrarna i tron om att vi inte kan få lönsamhet inom en rimlig tid samtidigt som vi är ödmjuka för den konkurrens och kompetens som finns i Sverige –och i synnerhet Stockholm”, säger Wijkmark.

Att de lanserar just nu när många aktörer har det svårt har enligt bolaget legat i den långsiktiga strategin - och har varit planen innan pandemin slog till. Däremot har de fått prioritera om verksamheterna en aning på grund av det osäkra läget.

”Det var ett naturligt steg för oss att tidigt under pandemin se över verksamheten och lägga om resurser från taxiverksamheten, som har drabbats hårt av corona, till att bistå i lanseringen av scootrar och Bolt Food”, säger Wijkmark

Vad är er konkurrensfördel jämfört med befintliga aktörer?
”Det finns mycket befintligt kunnande inom Bolt som vi kan använda, inklusive den tekniska plattformen som vi har. Vi har i dagsläget redan hundratusentals kunder i Stockholm som vi tror kommer föredra att använda även Bolts scootrar”, säger Wijkmark.

Enligt uppgifter från bolaget själva handlar det om cirka 300.000 svenska kunder som har laddat ned bolagets app. Mer precisa än så vill de inte vara kring sina kunder. De ser också att de tillsammans med andra aktörer kan täcka upp behovet av mobilitet i städerna, men också på sikt även i utkanterna.

”Självklart ser vi på sikt över möjligheterna att expandera även utanför tullarna, men vi börjar lokalt och expanderar utifrån resultatet av det geografiska området. Det är naturligt att börja där efterfrågan är störst”, säger Wijkmark.

Och att det finns pengar att tjäna verkar de flesta vara överens om. För det investeras enorma summor i riskkapital i branschen. Svenska Voi har i två omgångar tagit in ca 1,5 miljarder i kapital. Bolt har Daimler och den kinesiska Uber-utmanaren Didi Chuxing i ryggen, och ett nyligen säkrat lån från EIB på 500 miljoner kronor

Samtidigt har värderingarna för flertalet av bolagen fallit till följd av corona-krisen. För några veckor sedan skrev Voi:s delägare Vostok New Venture ned värdet till 850 miljoner kronor, från cirka 1 miljard kronor innan årsskiftet, och amerikanska Lime behöver akut få in nya pengar.

Strategin bland bolagen tycks vara att ta så stora volymer som möjligt – inte att initialt tjäna pengar – och när de de är tillräckligt få kvar finns det stora pengar i potten. Experter på området spår att så småningom kan det bli en konsolidering, då större bolag köper upp mindre och de som blir över slås ut. Men att själva scootern är här för att stanna är Wijkmark övertygad om.

”Transportmedel som hanterar både de första och sista kilometrarna av en resa, exempelvis elsparkcyklar, tror jag tveklöst är här för att stanna. Samtidigt är jag övertygad om att dessa transportmedel måste drivas på el och inget annat. På samma sätt ser jag ett behov av delade resurser. Vi måste få färre bilar i citykärnan – och scootrar är en bra början för att åstadkomma detta.”

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera