Hoppa till innehållet

Bonnier investerar i arabiska ljudböcker

Svenska Kitab Sawti, ett Storytel för ljudböcker på arabiska, tar in närmare 60 miljoner kronor. Bakom investeringen står bland andra Bonnier Ventures, Northzone och Uber-kopian Careems ena grundare.

Till vänster: Ulrika Saxon, vd Bonnier Ventures. Till höger: Teamet på Kitab Sawti: Anton Pollack, grundare, Sara Rifaat, community manager, Husam Kranda, försäljning och Sebastian Bond, grundare och vd.
Till vänster: Ulrika Saxon, vd Bonnier Ventures. Till höger: Teamet på Kitab Sawti: Anton Pollack, grundare, Sara Rifaat, community manager, Husam Kranda, försäljning och Sebastian Bond, grundare och vd.

Markanden för ljudböcker blir allt hetare, med bolag som börsnoterade Storytel, Nextory och Bonnierägda Bookbeat. Nu går en rad tunga investerare in med närmare 60 miljoner kronor i Kitab Sawti. 

Kitab Sawti grundades i januari 2016, men beskriver sig redan nu som ”världens största arabiska ljudboksbolag”. Företaget, vars namn betyder ”ljudbok” på arabiska, köper rättigheter till, producerar och distribuerar arabiska ljudböcker. Man har över 2000 ljudböcker och mer än en miljon registrerade användare. 

”Vi började ta betalt för ett år sedan, så omsättningen är blygsam. Men nu växer antalet betalande användare med 20 procent per månad”, säger Sebastian Bond, vd och medgrundare. 

Sedan tidigare har Kitab Sawti tagit in pengar från investerare som Sven Hagströmers riskkapitalbolag Creades CRED A +1,93%Dagens utveckling, Inbox Capital och affärsängeln Sophia Bendz, tidigare informationschef på Spotify. Nu tar man in ytterligare närmare 60 miljoner kronor från en rad namnkunniga investerare. Två av dem är de svenska riskkapitalbolagen Bonnier Ventures och Northzone. 

Läs mer: Spotify-veteraner satsar på arabiska ljudböcker 

”Vi fortsätter att se enorma möjligheter inom ljud och podcasting och teamet på Kitab Sawti har verkligen imponerat på oss med sin ambition och sina framsteg. Det finns en stark korsbefruktning mellan Kitab Sawti och vår erfarenhet av abonnemangsmodeller, IP-rättigheter och konsumentorienterade företag”, säger Bonnier Ventures vd Ulrika Saxon.

Bonnier Ventures ingår i samma ägarkoncern som Bonnier Books och ljudboksbolaget Bookbeat. Men enligt Ulrika Saxon ska investeringen främst ses som finansiell, inte strategisk.

Läs mer: Bonnier bojkottar Storytel – kallar författare till möte 

”Vi agerar självständigt från Bonnier Books och andra bolag inom Bonnier-gruppen, och gör i första hand finansiella investeringar i snabbväxande branscher. Men, när det finns synergier och kunskap att dela mellan våra portföljbolag eller i samverkan med andra Bonnier-bolag så uppmuntrar vi naturligtvis det”, säger hon.

Även investerare med koppling till Mellanösten är med och satsar. Bland dem kan nämnas Paltel Group, ett börsbolag med ägande inom Palestinas telekommarknad, Kaaf Investments med bas Dubai och Abdulla Elyas, en av grundarna bakom Careem, Mellanösterns Uber. 

Abdulla Elyas fickor är djupa. Uber köpte nyligen Careem för närmare 29 miljarder kronor, vilket även gynnade den svenske medgrundaren Magnus Olsson.

Läs mer: Uber köper svenskens taxibolag

Kitab Sawtis tillväxtambitioner är ambitiösa. Man investerar just nu mycket i innehåll, produkt och marknadsföring. Man rekryterar personal för fullt och hoppas skapa drygt 5,000 arbetstillfällen för arabiska innehållsskapare och inläsare fram till 2021.

”Vi är först på en marknad med 400 miljoner potentiella användare. Når vi 6 procent av den marknaden, vilket motsvarar ljudbokspenetrationen i Sverige idag, så har vi 24 miljoner betalande användare”, säger vd Sebastian Bond.

Fotnot: Även Storytel bedriver verksamhet på den arabiska marknaden där regionkontoret är beläget i Förenade Arabemiraten. 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera