Hoppa till innehållet

Börsraketen Adyen ökar vinsten med 75 procent

Betalbolaget Adyen har rusat med över 137 procent på börsen sedan noteringen i juni. Till investerarnas glädje ökar nu bolaget sin vinst med 75 procent till drygt en halv miljard kronor.

Adyens vd och medgrundare Pieter van der Does.
Adyens vd och medgrundare Pieter van der Does.Foto: Press.

Det nederländska betalbolaget Adyen gick till börsen den 13 juni i år, i vad som var Europas största technotering på länge. Debuten blev succéartad och aktien rusade med över 100 procent under den första handelsdagen.

Nu har Adyen rapporterat sina siffror för det första halvåret 2018. Omsättningen ökade med 67 procent, i jämförelse med samma period året innan, till 156,4 miljoner euro eller 1,6 miljarder kronor.

Bolaget har varit lönsamt sedan flera år tillbaka och rapporterar en vinstökning med 75 procent för årets sex första månader. Resultatet på sista raden landade på 48,2 miljoner euro, motsvarande drygt 500 miljoner kronor.

Men trots det enorma intresset sedan börsnoteringen är Adyen fortfarande något av en doldis inom fintechsektorn. En av anledningarna till det är att Adyen, till skillnad mot exempelvis svenska Klarna, inte har någon exponering mot slutkonsumenterna.

Läs mer: ”Adyens succé skickar upp Klarnas värdering”

Deras teknologi låter betaltjänster som Visa, Mastercard och Swish kommunicera med bankernas infrastruktur i ett enskilt system. Det innebär att kunder hos digitala jättar som Airbnb, Uber, Spotify, Vodafone och Netflix har använt sig av Adyens betaltjänst.

”Vår tillväxt drivs i första hand av existerande kunder och vi har framgångsrikt integrerat stora företag som Ebay, Valve och Dunkin Donuts till vår plattform”, säger Pieter van det Does, vd och medgrundare på Adyen i en kommentar.

Den totala transaktionsvolymen som Adyen hanterade växte med 43 procent till 70 miljarder euro, eller 736 miljarder kronor. Bolaget har avtal med handlare i hela världen, men mer än hälften av Adyens intäkter kommer från Europa. Runt en tredjedel av intäkterna härrör samtidigt från de allra största avtalen, med till exempel Uber och Spotify.

Läs mer: Här är allt du behöver veta om succénoteringen Adyen 

Adyen, som är helt skuldfritt, hade en vinstmarginal på 45 procent under första halvan av 2018. På längre sikt förväntar sig bolaget att nå en marginal, före skatter och avskrivningar, på över 55 procent.

Efter rapporten lyfte bolaget med 4 procent på Amsterdambörsen till 570 euro per aktie.

Räknat från teckningskursen på 240 euro har Adyen däremot stigit med hela 137,5 procent. Det nederländska bolaget har i skrivande stund ett börsvärde på knappt 170 miljarder kronor, medan Telia i jämförelse är värderat till 183 miljarder kronor på Stockholmsbörsen.

Läs mer: Adyens känga till betaljättarna: ”De köper gammal teknik” 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera