Det nederländska betalbolaget Adyen gick till börsen den 13 juni i år, i vad som var Europas största technotering på länge. Debuten blev succéartad och aktien rusade med över 100 procent under den första handelsdagen.
Nu har Adyen rapporterat sina siffror för det första halvåret 2018. Omsättningen ökade med 67 procent, i jämförelse med samma period året innan, till 156,4 miljoner euro eller 1,6 miljarder kronor.
Bolaget har varit lönsamt sedan flera år tillbaka och rapporterar en vinstökning med 75 procent för årets sex första månader. Resultatet på sista raden landade på 48,2 miljoner euro, motsvarande drygt 500 miljoner kronor.
Men trots det enorma intresset sedan börsnoteringen är Adyen fortfarande något av en doldis inom fintechsektorn. En av anledningarna till det är att Adyen, till skillnad mot exempelvis svenska Klarna, inte har någon exponering mot slutkonsumenterna.
Läs mer: ”Adyens succé skickar upp Klarnas värdering”
Deras teknologi låter betaltjänster som Visa, Mastercard och Swish kommunicera med bankernas infrastruktur i ett enskilt system. Det innebär att kunder hos digitala jättar som Airbnb, Uber, Spotify, Vodafone och Netflix har använt sig av Adyens betaltjänst.
”Vår tillväxt drivs i första hand av existerande kunder och vi har framgångsrikt integrerat stora företag som Ebay, Valve och Dunkin Donuts till vår plattform”, säger Pieter van det Does, vd och medgrundare på Adyen i en kommentar.
Den totala transaktionsvolymen som Adyen hanterade växte med 43 procent till 70 miljarder euro, eller 736 miljarder kronor. Bolaget har avtal med handlare i hela världen, men mer än hälften av Adyens intäkter kommer från Europa. Runt en tredjedel av intäkterna härrör samtidigt från de allra största avtalen, med till exempel Uber och Spotify.
Läs mer: Här är allt du behöver veta om succénoteringen Adyen
Adyen, som är helt skuldfritt, hade en vinstmarginal på 45 procent under första halvan av 2018. På längre sikt förväntar sig bolaget att nå en marginal, före skatter och avskrivningar, på över 55 procent.
Efter rapporten lyfte bolaget med 4 procent på Amsterdambörsen till 570 euro per aktie.
Räknat från teckningskursen på 240 euro har Adyen däremot stigit med hela 137,5 procent. Det nederländska bolaget har i skrivande stund ett börsvärde på knappt 170 miljarder kronor, medan Telia i jämförelse är värderat till 183 miljarder kronor på Stockholmsbörsen.
Läs mer: Adyens känga till betaljättarna: ”De köper gammal teknik”