Hoppa till innehållet

Bruce ger sig i gymbråket – begränsar exklusiva avtal

Flera aktörer på marknaden för digitala träningsabonnemang i Sverige har anklagat varandra för fulspel – vilket till slut fick Konkurrensverket att agera. Nu viker sig Bruce, en av dominanterna, för kritiken.

Foto: Press

Sedan förra året har det pågått en infekterad strid mellan bolag som säljer digitala abonnemang till gym och träning. Det hela satte sig på sin spets sedan Bruce anklagats för att ha ingått exklusivitetsavtal med vissa gym och därmed utestängt andra aktörer. 

Swiftr anmälde i höstas Bruce till Konkurrensverket för att ”på olika sätt tydligt uppmanar/tvingar våra samarbetspartners att avsluta sitt samarbete med Swiftr”.

Flertalet appar slåss om att erbjuda abonnemang med tillgång till olika typer av träning och gym i Sverige och marknaden har växt snabbt. I Sverige finns i dag tre aktörer: inhemska Bruce och Swiftr, samt amerikanska Classpass. 

Läs mer: Bråk mellan träningsappar: ”Tvingas in i exklusiva avtal” 

Efter ett uppköp av svenska Fitness Collection trädde Classpass in på marknaden i oktober i fjol – och har stora finansiella muskler efter att plockat in hundratals miljoner dollar i riskkapital. Detta satte ännu mer press på marknaden.

”Det är väldigt konstigt att bakbinda enbart oss. Framförallt när Classpass är inne på marknaden med starka ekonomiska muskler och en historik av att gå in på nya marknader med aggressiva exklusivitetsavtal. Vi måste kunna svara på detta”, sa Bruces ena grundare Anton Holmquist till nyhetssajten Breakit i slutet av förra året. 

Läs mer: Träningsjätten trotsar coronakrisen: Vill bli störst i Sverige

I december gav Konkurrensverket Swiftr rätt och hotade Bruce med vite på 5 miljoner kronor ifall bolaget fortsatte att teckna exklusiva avtal med aktörer på gym- och träningsmarknaden.

Bruce valde sedan i början av året att överklaga Konkurrensverkets beslut. Då hävdade Bruce att Classpass i maj 2019 erbjöd sig att köpa upp dem. När de tackade nej ska den amerikanska jätten ha svarat att de skulle konkurrera ut Bruce från marknaden, och efter det komma tillbaka men med ett lägre bud.

Läs mer: Gymbråket fortsätter – Bruce överklagar Konkurrensverkets beslut

Under utredningen kom det dock fram att även Swiftr, som alltså skickat in anklagelserna om konkurrensbrott mot Bruce, själva ska ha ingått liknande exklusivitetsavtal. Det fick Konkurrensverket att granska alla tre bolagen. 

Nu har dock Bruce vikit sig för myndighetens beslut och gått med på att begränsa antalet exklusivitetsavtal två år framåt. 

”Det gynnar utvecklingen på en ny marknad som ännu befinner sig i ett inledande skede”, säger Konkurrensverkets generaldirektör Rikard Jermsten, i ett uttalande.

Samtidigt konstaterar Konkurrensverket att Swiftrs och Classpass ageranden inte snedvrider konkurrensen i sådan grad att det är motiverat att fortsätta utredningarna. De läggs därmed ned utan åtgärd.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera