Hoppa till innehållet

Träningsjätten trotsar coronakrisen: Vill bli störst i Sverige

I oktober klev den digitala träningsjätten Classpass in i Sverige. Med hundratals miljoner dollar i riskkapital satsar man på att bli störst på marknaden – samtidigt som coronaepidemin kastar om planerna. ”Alla antaganden måste hela tiden omvärderas”, säger vd:n Fritz Lanman.

Fritz Lanman klev upp som vd för Classpass 2017.
Fritz Lanman klev upp som vd för Classpass 2017.Foto: Press.

Som Spotify – fast för träning. Så kan man beskriva de digitala träningsabonnemang som dykt upp de senaste åren. Genom ett och samma medlemskap låser kunden upp träning på en rad olika, och från varandra oberoende, anläggningar. Tjänsterna hjälper studion att fylla en annars tom extraplats, och vinsten delas sinsemellan. 

”För att få folk att våga testa oss är vår strategi först och främst att finansiera gratis testperioder. Det bästa vi kan göra är att göra det friktionsfritt för dig att gå på ditt första pass. Efter det är du fast. Det andra vi gör är att pusha det sociala, genom att låta dig ta med en vän vars besök vi står för. Det tredje vi gör är att erbjuda smarta, algoritmbaserade rekommendationer i appen – lite så som Spotify gör i sin app fast med musik”, säger Fritz Lanman, vd på amerikanska Classpass. 

Vi har växt från fyra till 30 olika länder på 18 månader.

Classpass gjorde sitt intåg på den svenska marknaden i oktober 2019, i och med köpet av lokala Fitness Collection vars kunder de tog över innan de lade ned verksamheten. Det är därmed lika många aktörer kvar på marknaden, men med en väsentlig skillnad: en av dem är backad av tungt riskkapital. 

Läs mer: Amerikansk träningsjätte slukar svensk startup 

Faktum är att Classpass blev årtiondets första enhörning när de i januari tog in 285 miljoner dollar, cirka 2,7 miljarder kronor, i en runda backad av bland andra Apax Digital. För att sätta det i jämförelse med de svenska aktörerna; Bruce, den fram tills nu största aktören i Sverige, har tagit in drygt 25 miljoner kronor i riskkapital. Swifr, som nyligen fick in Cristina Stenbeck som delägare, har tagit in drygt 16 Mkr.

”Det har tagit oss lång tid att bygga våra algoritmer och vårt system. Jag tror att de lokala studiorna och gymmen är glada över att vi kommer hit, och att vi har en modell som är tekniskt överlägsen allt annat där ute”, säger Fritz Lanman.  

I dagsläget har de 115 studios och gym knutna till sig i Sverige, varav en majoritet följde med från Fitness Collection. Innan året är slut har de planer på att introducera 300 nya partners i Sverige. 

”Så fort vi ser att covid-19 lugnar sig planerar vi att göra en stor satsning mot de svenska företagen för att få dem att erbjuda Classpass till sina anställda.”

Vad betalade ni för Fitness Collection? 

”Vi kommenterar inte det, men är väldigt glada över att ha valt ett lokalt team.”

Den aggressiva tillväxtstrategin har funnits med sedan Classpass drog igång 2013. Frizt Lanman tog över som vd 2017, men har varit involverad med bolaget sedan starten. På sju år har bolaget gått in i så många marknader att Fritz Lanman inte är säker på hur många de är just nu. En PR-ansvarig som är med under intervjun får tillrättavisa vd:n innan det blir rätt. 

”Vi har växt från fyra till 30 olika länder på 18 månader”, säger Fritz Lanman. 

Att det var rätt läge att gå in i Sverige i höstas beror enligt Fritz Lanman på att utbudet redan är tillräckligt stort. 

”Det verkar som att det finns en universell efterfrågan på sömlös variation. Det är lite som med hämtmat – du vill inte äta sushi varje kväll. Ibland vill du äta pizza och ibland vill du beställa 'korean barbecue'”, säger Fritz Lanman och fortsätter: 

”När vi kollade på Sverige som en potentiell marknad såg vi att det fanns tillräckligt med variation och täthet mellan de lokala träningsanläggningarna. Så de lokala fitness-entreprenörerna har redan bevisat att det finns en hunger efter olika genrer i Sverige.”

Men likt många andra, unga techbolag som visat på rakettillväxt råder det fortfarande oklarhet kring huruvida affären går ihop.

Fritz Lanman vill inte kommentera resultatet på sista raden, men han uppger att bolaget redan i dag gör en vinst per förmedlat träningspass om man räknar bort vissa fasta kostnader.

En annan het fråga är en stundande börsnotering, något som vd:n hintat om i tidigare intervjuer. 

”Vi vill absolut börsnoteras eftersom vi vill bygga ett stort och självständigt företag. Men vi kommenterar inte när, särskilt inte under dessa omständigheter”, säger Fritz Lanman och syftar på coronaviruset som just nu sprids över världen. 

Vad vidtar ni för åtgärder och hur tror ni att coronaviruset kommer att påverka era siffror?

”Vi är väldigt oroliga över den globala folkhälsan och våra partners – alltså de mindre studios och gym som inte har så stora vinstmarginaler. Nu försöker vi lista ut hur vi ska stötta dem så att de kan fortsätta hålla igång”, säger han och fortsätter: 

”Helt ärligt så har vi inte ens gjort en finansiell plan än för just corona eftersom alla antaganden om vad som kan komma att ske hela tiden måste omvärderas på grund av all ny data som kommer varje dag”. 

Classpass har pausat medlemskapet hos alla användare som är i länder där myndigheterna har utlyst karantän. Man förskjuter också användarnas krediter, det system man har för antalet bokningar, till nästa månad samt tar inte längre ut någon avbokningsavgift så att ingen som känner sig lite krasslig ska gå på träningen ändå. I Sverige har gymkedjan Sats jämförelsevis stängt ned alla sina gym under två veckor. 

I och med virusets spridning har man nu lagt mer resurser på de digitala träningarna, där man redan byggt upp ett bibliotek av övningar.  

Fritz Lanman beskriver Classpass affärsidé som ett upplägg som gynnar alla parter – studios fyller ut annars outnyttjade extraplatser och Classpass-kunder får träna hos dessa för en billigare peng jämfört med en engångsbiljett. 

Samtidigt har det rapporterats flera gånger i hemlandet USA om hur mindre träningsstudios sätts i beroendeställning till Classpass. I ett färskt reportage från VICE vittnar till exempel 18 olika träningsstudios hur Classpass algoritmbaserade modell, som bestämmer priset på träningspassen beroende på en rad olika faktorer, drivit ner deras intäkter till en ohållbar nivå. 

Och oron märks också av på svensk mark. 

”Classpass har en amerikansk, aggressiv strategi som bygger på att man har väldigt mycket riskkapital och köper ut lokala konkurrenter. De första 1-2 åren erbjuder de partners och studios väldigt mycket pengar för exklusivitet. När de sedan är ensamma på marknaden ändrar de prismodellen”, sade Magnus Elm, medgrundare till Bruce tillika Classpass konkurrent, i en tidigare intervju med Di Digital.

Fritz Lanman beskriver påståendena som olyckliga, och menar att de baseras på en modell som Classpass inte använt på flera år. Istället lyfter han fram att Classpass driver många nya kunder till deras anslutna studios, som aldrig annars hade kommit dit.

”Till alla svenska träningsentreprenörer där ute vill jag säga att vi har förändrat vår modell. För en absolut majoritet av studior och gym har vi bevisat att vi tar dit nya kunder, samt ger dem verktyg som maximerar deras omsättning.”

Men för att lyckas på den svenska marknaden måste inte Classpass enbart bevisa sig som en ”fair player”. Man måste också övertyga svenskarna om att digitala träningsabonnemang är något att välja framför det traditionella, fasta gymkortet. 

”Men nu handlar allt om att hantera utmaningen med covid-19. Att en global pandemi växer här i västvärlden är inte bra för fitness-segmentet, och det är en stor utmaning både för oss och våra partners.”

”Vår andra utmaning är att inspirera fler människor att resa sig ur soffan och röra på sig. Det är nog allt”, säger Fritz Lanman.  

Läs mer: Digitala uppstickare utmanar traditionella gym: ”Vi ska bli större än Sats” 

Grundaren Payal Kadakia är numera arbetande styrelseordförande för Classpass.
Grundaren Payal Kadakia är numera arbetande styrelseordförande för Classpass.Foto: Noam Galai
Fritz Lanman.
Fritz Lanman.Foto: Press
Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera