Hoppa till innehållet

Chalmers Ventures höjer Göteborgs startupscen

Det råder brist på kapital till Göteborgs startupbolag. Men med Chalmers Ventures som draglok hoppas staden nu locka fler investerare.

Linnea Lindau är vd för Chalmers Ventures.
Linnea Lindau är vd för Chalmers Ventures.

För lite drygt ett år sedan slog Chalmers högskola ihop sin affärsinkubator, sitt acceleratorprogram och sitt riskkapitalbolag till en enhet – Chalmers Ventures (NTL). Det nya helägda bolaget fick en rejält förstorad investeringskassa att röra sig med.

Under en tioårsperiod ska Chalmers Ventures satsa totalt 300 miljoner kronor i unga, snabbväxande teknikbolag, vilket Di Digital rapporterade om i september i fjol.

Förändringen som Chalmers Ventures kan bidra med för staden är bara i startgroparna, enligt vd:n Linnea Lindau.

”En av effekterna har varit att vi har kunnat skapa större synlighet för våra bolag. Den andra delen är att vi har kunnat skapa ett större sammanhang och startupscen för våra grymma entreprenörer. Det är först nu som vi börjar se nyttan med det”, säger Linnea Lindau.

På Di Digital Startup Tour, som besöker Göteborg på tisdagen, märks Chalmers Ventures betydande roll i startup-fältet. Utav de sju bolag som har valts ut att få pitcha har fyra bolag en stark koppling till Chalmers.

Förutom sportappen Race One (NTL), investeringsappen Trine (NTL) och diagnostikföretaget 1928 Diagnostics (NTL), som har deltagit i Chalmers Ventures acceleratorprogram har även fintech-bolaget Sigmastocks (NTL) en koppling till Chalmers, genom att ha skapat sin tjänst tillsammans med forskare från högskolan. Chalmers Ventures har även investerat i samtliga fyra bolag.


Läs även: Här är finalisterna till Startup Tour Göteborg

Foto:


Samtidigt hamnar Göteborgs startupbolag på efterkälken när det gäller kapital. Enligt Nordic Tech Lists senaste rapport har nya techbolag i regionen tagit in 240 Mkr hittills i år. Det är blott hälften av vad Malmös techscen fick under samma period – 450 Mkr.

”Jag tror att vi kommer kunna fungera som en möjliggörare för fler och större rundor i våra Göteborgsbolag. Det är en av målsättningarna. I och med att vi blir mer aktiva och saminvesterar med andra aktörer kommer det att göra skillnad långsiktig. På det viset försöker vi också skapa samarbeten med internationella aktörer för att investera i våra bolag”, säger Linnea Lindau.

Läs mer: Startup-profiler investerar i sportapp

Göteborgsregionen, med Borås inkluderad, är bland annat känd för sin e-handel. Det är också ett bolag inom den branschen, NA-KD (NTL), som har tagit in mest kapital under 2016. Det var e-handelsprofilen Jarno Vanhatapio (NTL), även grundare till modesajten Nelly.com, som drog igång NA-KD (uttalas "naked") i slutet av förra året.

I år har bolaget tagit in 35 miljoner kronor av en rad affärsänglar, bland annat från Collector-grundaren Lena Apler, Happy socks-grundaren Mikael Söderlindh och Mojang-vd:n Jonas Mårtensson.


Di Digital Startup Tour i Göteborg går av stapeln tisdag den 18 oktober. Med start kl 16.00 kan du följa tävlingen live på digital.di.se.

Läs även: Fullt hus när Di Digital Startup Tour intog Umeå
Foto: Amanda Lindgren


Fotnot: NTL-länkarna i texten går till nordictechlist.com, en databas om bolagen, investerarna och personerna i den nordiska techsektorn.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera