Annons

Daniel Wellington om larmet från Kina-fabrikerna: "Finns arbete kvar att göra"

Daniel Wellingtons grundare Filip Tysander har blivit mångmiljonär på klockorna från Kina.
Daniel Wellingtons grundare Filip Tysander har blivit mångmiljonär på klockorna från Kina. Foto: Jack Mikrut
För långa arbetspass, inga försäkringar och dålig koll på underleverantörer. Det är tre av slutsatserna som utredare drog efter att ha granskat Daniel Wellingtons fabriker i Kina. Nu tar bolaget bladet från munnen och kommenterar larmen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I går kunde Di Digital berätta om larmen som kommer från svenska klocksuccén Daniel Wellingtons fabriker i Kina.

Grundaren Filip Tysanders bolag lät tredjepartsgranskare undersöka och utvärdera underleverantörer i Kina där klockorna monteras ihop. 

Utredningarna kom bland annat fram till att arbetarna i fabrikerna arbetar för långa arbetspass, saknar försäkringar och att kontrollen av underleverantörerna har brister. 

Läs mer: Larmet om Daniel Wellingtons fabriker: Arbetarna jobbar för hårt 

Nu går bolaget ut och kommenterar bristerna i Kinafabrikerna. Enligt bolaget har man en uppförandekod som ställer krav på underleverantörerna. 

”Genom granskningar hos våra fabriker får vi en bild av hur väl leverantörerna uppfyller dessa krav, och vi arbetar sedan kontinuerligt med att följa upp och stödja leverantörerna i arbetet med att implementera förbättringar”, skriver bolagets hållbarhetschef, Alice Devine, i ett mejl till Di Digital.

Bolaget skriver vidare att man systematiskt jobbar med miljö och socialt ansvar hos våra leverantörer. Men enligt Alice Devine finns problemen med att anställda jobbar för långa arbetspass och är oförsäkrade fortfarande kvar, trots att man utrett fabrikerna under minst två år.

Läs mer: Efter nederlaget i domstol – Daniel Wellington kräver upprättelse 

”För mycket övertid samt ofullständig 'social insurance' är problem som förekommer hos kinesiska leverantörer. Vi har över tid sett förbättringar hos våra leverantörer, men det finns fortfarande arbete kvar att göra och vi arbetar hårt med att minska dessa gap”, skriver hon.

Däremot ska bolaget sedan några månader dedikerat resurser som arbetar med uppföljning och utbildning av leverantörerna i Kina, enligt Alice Devine. 

”Vårt mål är att alla leverantörer på sikt ska leva upp till våra krav”, skriver hon.

Det svenska klockbolaget har haft en enorm tillväxtresa sedan starten 2011. En viktig faktor är bolagets hängivna följarskara i sociala medier, där bolaget fått stor spridning genom marknadsföring via influencers.

Grundaren och ägaren, 33-årige Filip Tysander, kunde efter en omsättning på 2,4 miljarder kronor under förra året ta ut en vinst på 200 miljoner kronor. 

Läs mer: Klockkungens plånbok växer – 200 miljoner från Daniel Wellington 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies