Hoppa till innehållet

De kopplar ihop boende och värdar i en app – expanderar utomlands

Avy, som digitaliserar kopplingen mellan hyresgäster och fastighetsägare, tar in 15 miljoner kronor i en ny finansieringsrunda ledd av fastighetsjätten Stronghold Invest. ”Vår expansionstakt har verkligen tagit fart nu och då krävs det mer resurser”, säger Mikaela Svefors, medgrundare till Avy.

Avys grundare Mikaela Svefors och Joacim Gustafsson.
Avys grundare Mikaela Svefors och Joacim Gustafsson.Foto: Press

Bolaget, som startades 2018, har en boendeapp där fastighetsägare och hyresgäster kan kommunicera med varandra. Till exempel kan fastighetsägarna skicka ut fakturor och information, och hyresgästerna kan komma med önskemål på vad de vill förbättra i sin lägenhet.

Det nya kapitalet ska gå till att rekrytera fler medarbetare, förbättring och utveckling av appen och till fortsatt expansion i Sverige och senare även Europa. 

”Vi tittar på länder som har liknande marknader och legala strukturer, för att enkelt kunna skala upp produkten där”, säger Mikaela Svefors, som tillägger att de ännu inte bestämt när eller i vilket land expansionen kommer att börja. 

Hon säger att Avy i dag är utrullat till mellan 50.000 och 60.000 lägenheter, och har som mål att ha nära 200.000 kontrakterade hushåll innan slutet av 2021. 

”Vi har skalat upp snabbt och rullar ut i väldigt mycket snabbare takt än för ett år sedan. Vi jobbar mycket med användardata, vilket gör att vi konstant kan uppgradera produkten och släppa nya tjänster baserat på vad användarna vill ha”, säger hon. 

Läs även: Wallenstam miljonsatsar på app för hyresrätter: ”Finns bara fördelar”

Senast i februari förra året tog bolaget in drygt 20 miljoner kronor i en investeringsrunda, men ville inte uppge vilka investerarna var. Stronghold Invest går in som ny investerare och blir den tredje största ägaren i bolaget. 

”Det är väldigt smart kapital för oss. Det blir både kapital för expansion, men också mycket kunskap och potentiella samarbeten med Strongholds portföljbolag”, säger Mikaela Svefors.

Stronghold har tidigare investerat i digitala tjänster till fastighetsägare och boende. Det handlar bland annat om Allabrf, en plattform för bostadsrättsföreningar, den mobila låstjänsten Acccessy och Nordkap, en webbaserad plattform för fastighetsbolag. 

Stonghold och Avy planerar att kunna erbjuda Avys app till Newsecs, som också ingår i fasighetsjättens bolagsportfölj, befintliga förvaltningskunder om cirka 25.000 lägenheter i Sverige.

”Vi ser ett ökat behov och efterfrågan av digitala lösningar för de boende och fastighetsägaren. Tillsammans med Avy kan vi vidareutveckla förvaltningslösningar, nya tjänster, pappersfri avisering, kommunikation och digital ärendehantering till de boende”, kommenterar Urban Edenström, vd för Stronghold Invest, i ett pressmeddelande.

Läs även: Slår mynt av bostadsbristen – tar in miljoner

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera