Hoppa till innehållet

Debatt: Därför bör Sverige gå i täten och införa en Internetombudsman

Nätplattformarna misslyckas med att upprätthålla lagar och mänskliga rättigheter. Sverige borde därför införa en Internetombudsman i form av en institution som snabbt kan pröva ärenden och ge rekommendationer. Det menar föreningen Association for Accountability and Internet Democracy, AAID.

Dan Shefet, Advokat och Styrelseordförande i AAID, och Robert Wentrup, PhD och Styrelseledamot i AAID
Dan Shefet, Advokat och Styrelseordförande i AAID, och Robert Wentrup, PhD och Styrelseledamot i AAIDFoto: Privata

#metoo-kampanjen är ett exempel på internets kapacitet att genom social media och internetplattformar som Facebook, Twitter och Flashback Forum, kunna sprida budskap och sociala rörelser med global räckvidd i en svindlande hastighet. Internets påverkan på nationell och internationell kultur saknar motstycke. 

En svensk spenderar i genomsnitt 24 timmar i veckan på internet och en stor del av tiden på internetplattformar. Nätplattformarna har blivit några av samhällets viktigaste bärare av nyheter och information och därmed viktiga maktpoler. Kraven på deras etiska ansvar kan inte nog understrykas. Men de behöver stöd i sitt etiska arbete då de oftast är privata företag med innovativa affärsmodeller inriktade på annonsförsäljning och inte riggade för att jobba för demokratisk och human samhällsutveckling. 

Läs mer debatt: ”Nordeas vd förstår inte bitcoin”

Internetplattformarna har måhända inte lägre etisk nivå än andra företag. Problemet är att de just är privata företag och att det etiska ansvaret som vilar på dem har blivit för stort. Vi önskar därför att Sverige inför en Internetombudsman som en ny neutral institution specialiserad på internetrelaterade juridiska ärenden. 

Internets ljuva barndom är sedan länge passé. De mörka krafterna har börjat kapitalisera på dess potential. Vi bevittnar nu hur internet även blivit hatets, den anti-demokratiska rörelsens och massmanipulationens effektivaste vapen. Internet har blivit ett nytt Frankensteins monster. 

Diktaturer och totalitära stater har lärt sig att bemästra och kontrollera invånare och opinion. Internet har blivit de anonyma illvilliga internettrollens forum där smutskastning, personkränkning och fake news har normaliserats.  På grund av internets karaktär - där man kan agera anonymt och snabbt, utan naturliga spatiala gränser, har det varit svårare att upprätthålla åtföljandet av lagar och mänskliga rättigheter. Så kan det inte fortsätta. 

Läs mer debatt: Därför är hållbar AI det nya CSR 

Precis som i andra samhällen behöver även aktörerna i internetsamhället följa lagar och respektera de mänskliga rättigheterna. Policyområdet och lagstiftningen måste etablera processer och lagar anpassade för internet med ett gränsöverskridande perspektiv. 

Internetplattformar måste ta ett etiskt ansvar för innehåll som publiceras. Ett viktigt stöd i denna process kan ges via Internetombudsmannen som kan samarbeta med de ombudsinstitutioner som redan finns etablerade i Sverige, exempelvis Pressombudsmannen och Diskrimineringsombudsmannen. Internetombudsmannens viktigaste uppgift ska vara att säkerställa yttrandefriheten och samtidigt förhindra kränkning av den personliga integriteten. 

Internetombudsmannen kan bli en institution bestående av ett team av juridiskt och etiskt sakkunniga personer som behandlar inkommande ärenden från internetplattformarna och allmänheten inom ett förutbestämt tidsintervall (vi föreslår under 48 timmar). Exempelvis skulle det kunna finnas en knapp i Facebook där en användare kan anmäla ett inlägg så att det går till Internetombudsmannen direkt. Facebook ska även själv kunna anmäla för att få vägledning i publiceringsbeslut. 

Läs mer: Rysk propaganda kan ha nått 126 miljoner Facebook-användare

Därefter gör Internetombudsmannen en rekommendation som går både till personen som anmält samt till internetplattformen i fråga. Om internetplattformen följer denna rekommendation ska den senare inte kunna bli dömd för att ha tagit bort, alternativt låtit inlägget ligga kvar, då den agerat i god tro. Det övergripande arbetet ska syfta till att stävja samhällsförstörande fenomen som fake news, radikalisering och diskriminering men att främja internet som de oliktänkandes, idéernas och kreativitetens forum.

Internetombudsmannen kan replikeras på en global skala och bli ett decentraliserat internationellt nätverk för att upprätthålla de mänskliga rättigheterna. De pågår redan initiativ i flera andra länder som Storbritannien och Frankrike. Sverige med sitt goda renommé inom både mänskliga rättigheter och internetutveckling bör ligga i täten i detta viktiga arbete.

Dan Shefet, Advokat och Styrelseordförande i AAID 

Robert Wentrup, PhD och Styrelseledamot i AAID

AAID -  Association for Accountability and Internet Democracy är en ideell internationell förening med sitt säte i Paris (www.eaaid.eu)

Detta är ett debattinlägg. Vill du också skriva? Mejla digital@di.se!

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera