Mjukvarubolaget Everdrone är först i Sverige med att flyga autonoma drönare utom synhåll från operatören. Testerna påbörjades i slutet av november i år.
”För Everdrone är det ett kvitto på att vi gör rätt saker, och att dialogen med Transportstyrelsen hjälpt oss att lägga grunden till ett säkert felhanteringssystem anpassat för just obemannade luftfarkosten”, säger Mats Sällström till Di Digital.
Ett restriktionsområde för flygningen har upprättats där testerna sker. Tillståndet sträcker sig till flygning upp till 15 kilometer bort från operatören, i horisontell riktning.
Det Göteborgsbaserade bolaget utvecklar mjukvaran till flygningar och drönarna som används i dag är prototyper.
”Inom drönarbranschen är det lite av den heliga graalen, som också är det som sätter begränsningar på branschen just nu. En stor del av de applikationer där man ser att drönare kan göra nytta är just när man flyger utom synhåll.”
Bolaget grundades 2016 av Maciej Drejak, som också grundade moderbolaget Sleep Cycle, som ligger bakom den framgångsrika sovappen med samma namn.
Läs mer: 30 miljoner ska ta drönare till nya höjder
I ett Vinnova-finansierat projekt med Räddningstjänsten Storgöteborg och Chalmers Industriteknik ska de testa att använda drönare som ett verktyg vid utryckningsverksamhet.
"Den långsiktiga visionen med Everdrone är att rädda liv med hjälp av autonoma drönare."
Bolaget driver också en förstudie i samarbete med Sahlgrenska Science Park inom vilken de har för avsikt att använda drönare för transport av blod- och labbprover mellan sjukhus.
Tidsmässigt är det närmare att drönare flyger mellan sjukhus än till olycksplatser.
"Det är mycket lättar att upprätta en flygkorridor och ett restriktionsområde där det ska flyga drönare och göra det på ett säkert sätt. Till skillnad från om drönaren ska flyga till en skadeplats då den måste flyga olika rutter varje gång. Det blir mycket mer komplext och mycket mer svårhanterligt ur ett regulatoriskt perspektiv."
Läs mer: Techjätten levererar tacos med drönare i Australien
Everdrone, som finansieras av moderbolaget Sleep Cycle, har utvecklat ett visuellt navigationssystem som använder olika delsystem i olika situationer. Det gör det möjligt att styra drönaren på ett säkert sätt även i situationer där traditionell GPS-teknik inte räcker till.
”Drönaren är autonom och beter sig på ett säkert sätt även om kontakten med operatören skulle brytas. Operatören som kontrollerar drönaren i det här läget behövs egentligen inte, utan det är en säkerhetsåtgärd medan vi testflyger.”
Om drönaren skulle utsättas för kraftiga vindar och tvingas ur kurs kommer systemet att känna av det automatiskt och genomföra en nödlandning.
Maskinen uppfattar även flygplan inom ett visst avstånd på en viss höjd. Skulle ett flygplan vara för nära, genomför drönaren även då en nödlandning av sig själv.
Läs mer: Japansk drönarjätte blir delägare i svensk uppstickare
Nästa steg är att flyga maskinerna i mer urbana miljöer.
”Inför 2019 tror jag att vi kommer smalna av ytterligare. Vi har byggt en grundteknologi och vi fokuserar just nu på att hitta specifika applikationer och användningsområden för att kunna ta tekniken till marknaden och skapa riktigt affärer”, säger Mats Sällström.