Det är tidigt 2016 och Spotify vill fylla på sin kassa.
Den svenska streamingtjänsten är nära tre gånger så stor som Apple Music, men konkurrenten har börjat knappa in. Spotify (NTL) går med förlust och behöver några miljarder kronor för att kunna behålla ledningen på marknaden för strömmad musik.
Problemet är bara att värderingen på Spotify sjunker. För att få tag i pengarna kan bolaget behöva sänka sin egen värdering i en så kallad nedåtrunda, något de flesta techbolag försöker undvika till varje pris.
Spotifys värdeförlust är markant. Under första halvan av 2016 tappar Spotify-aktien drygt 20 procent av sitt värde, visar siffror som Di Digital har tagit del av.
En av Spotifys delägare, amerikanska Fidelity Investments, rapporterar i augusti 2016 ett marknadsvärde på knappt 1800 dollar per aktie. Priset framgår av handlingar i USA som Di Digital har tagit del av och är drygt 20 procent lägre än ett år tidigare.
I praktiken nedvärderas alltså Spotify av sina ägare – och flera av dem väljer att sälja stora poster.
Trots det lägre aktiepriset väljer tre institutioner – svenska Northzone och Creandum och den europeiska fonden Wellington Partners – att sälja delar av sina innehav i Spotify.
Nedgången sker eftersom finansmarknaden är orolig. Dämpad tillväxt i Kina och fallande råvarupriser spökar. Under sommaren sprider Brexit-omröstningen och dess resultat ytterligare osäkerhet på marknaden.
Läs mer: Innehållskriget: Tv och film är techbolagens nya guld
Turbulensen slår särskilt hårt mot techsektorn. Förlusttyngda bolag som svenska Spotify eller Truecaller blev plötsligt mindre intressanta.
Spotifys säljargument – att man hade en streamingtjänst som växte snabbare än Netflix – vägde inte lika tungt eftersom bolaget aldrig hade gått med vinst.
”Plötsligt blev det svårare att sälja in det argumentet. Det var en tydlig nedgång i marknaden som man inte märkte lika mycket av i Sverige”, säger en uppgiftslämnare till Di Digital.
För att undvika en nedåtrunda väljer Spotify att fylla på sin kassa på ett annat sätt – med ett lån.
Läs mer: Svenska storägarna säljer av i Spotify
I mars 2016 lånar musikjätten drygt 8 miljarder kronor. Tre fjärdedelar av pengarna kommer från amerikanska private equity-jätten TPG, enligt uppgift till Di Digital.
Spotify väljer att låna pengar just eftersom en nyemission hade inneburit en nedvärdering. Det motsatte sig flera av storägarna, enligt en person med insyn i Spotifys affärer.
I dag ser utsikterna för Spotifys aktie betydligt bättre ut.
Aktiepriset har stigit till 3700 dollar i den inofficiella gråhandeln. Det finns gott om möjliga köpare av en aktie i Spotify, men inte särskilt många som är beredda att sälja. Trycket är högt.
”Jag har aldrig sett något liknande”, säger en person med insyn i aktieaffärerna.
I efterhand framstår våren 2016 som en bra tid att köpa aktier i Spotify.
Sedan dess har nämligen aktiekursen mer än fördubblats, vilket innebär att flera svenska pensionsfonder tjänat hundratals miljoner kronor på sina innehav.
Läs mer: Pensionsjättar gör miljardklipp i Spotify
Det är i dag jättelånet som står mellan Spotify och en notering på börsen i New York.
TPG har gjort en fantastisk affär
Enligt villkoren ska långivarna – bland dem TPG, Dragoneer och de svenska pensionsfonderna AMF och Folksam – få 20 procents rabatt på Spotify-aktier när bolaget emitterar nya aktier och går till börsen.
Problemet är bara att Spotify inte planerar att genomföra någon nyemission. Det är om detta som den största långivaren TPG och Spotify just nu tvistar, uppger flera källor.
Lånet blir dessutom dyrare ju längre tiden går. I dagsläget har TPG och de övriga långivarna rätt till 25 procents rabatt på aktier i Spotify, vilket i praktiken innebär en avkastning på 2 miljarder kronor sedan lånet gavs i mars 2016.
TPG har gjort ”en fantastisk affär”, enligt en uppgiftslämnare.
Di Digital har sökt Spotify för en kommentar.