Hoppa till innehållet

Det hemliga spelet bakom Spotifys börsnotering

Spotify är värt över 100 miljarder men har haft en krokig väg mot börsen. Musikjätten nedvärderades förra året, kan Di Digital avslöja. Dessutom dras man med ett jättelån som hittills har kostat bolaget 2 miljarder kronor.

 

Daniel Ek, Spotifys vd och en av bolagets två grundare.
Daniel Ek, Spotifys vd och en av bolagets två grundare.

Det är tidigt 2016 och Spotify vill fylla på sin kassa.

Den svenska streamingtjänsten är nära tre gånger så stor som Apple Music, men konkurrenten har börjat knappa in. Spotify (NTL) går med förlust och behöver några miljarder kronor för att kunna behålla ledningen på marknaden för strömmad musik.

Problemet är bara att värderingen på Spotify sjunker. För att få tag i pengarna kan bolaget behöva sänka sin egen värdering i en så kallad nedåtrunda, något de flesta techbolag försöker undvika till varje pris.

Spotifys värdeförlust är markant. Under första halvan av 2016 tappar Spotify-aktien drygt 20 procent av sitt värde, visar siffror som Di Digital har tagit del av.

En av Spotifys delägare, amerikanska Fidelity Investments, rapporterar i augusti 2016 ett marknadsvärde på knappt 1800 dollar per aktie. Priset framgår av handlingar i USA som Di Digital har tagit del av och är drygt 20 procent lägre än ett år tidigare.

I praktiken nedvärderas alltså Spotify av sina ägare – och flera av dem väljer att sälja stora poster.

Trots det lägre aktiepriset väljer tre institutioner – svenska Northzone och Creandum och den europeiska fonden Wellington Partners – att sälja delar av sina innehav i Spotify.

Nedgången sker eftersom finansmarknaden är orolig. Dämpad tillväxt i Kina och fallande råvarupriser spökar. Under sommaren sprider Brexit-omröstningen och dess resultat ytterligare osäkerhet på marknaden.

Läs mer: Innehållskriget: Tv och film är techbolagens nya guld

Turbulensen slår särskilt hårt mot techsektorn. Förlusttyngda bolag som svenska Spotify eller Truecaller blev plötsligt mindre intressanta.

Spotifys säljargument – att man hade en streamingtjänst som växte snabbare än Netflix – vägde inte lika tungt eftersom bolaget aldrig hade gått med vinst.

”Plötsligt blev det svårare att sälja in det argumentet. Det var en tydlig nedgång i marknaden som man inte märkte lika mycket av i Sverige”, säger en uppgiftslämnare till Di Digital.

För att undvika en nedåtrunda väljer Spotify att fylla på sin kassa på ett annat sätt – med ett lån.

Läs mer: Svenska storägarna säljer av i Spotify

I mars 2016 lånar musikjätten drygt 8 miljarder kronor. Tre fjärdedelar av pengarna kommer från amerikanska private equity-jätten TPG, enligt uppgift till Di Digital.

Spotify väljer att låna pengar just eftersom en nyemission hade inneburit en nedvärdering. Det motsatte sig flera av storägarna, enligt en person med insyn i Spotifys affärer.

I dag ser utsikterna för Spotifys aktie betydligt bättre ut.

Aktiepriset har stigit till 3700 dollar i den inofficiella gråhandeln. Det finns gott om möjliga köpare av en aktie i Spotify, men inte särskilt många som är beredda att sälja. Trycket är högt.

”Jag har aldrig sett något liknande”, säger en person med insyn i aktieaffärerna.

I efterhand framstår våren 2016 som en bra tid att köpa aktier i Spotify.

Sedan dess har nämligen aktiekursen mer än fördubblats, vilket innebär att flera svenska pensionsfonder tjänat hundratals miljoner kronor på sina innehav.

Läs mer: Pensionsjättar gör miljardklipp i Spotify 

Det är i dag jättelånet som står mellan Spotify och en notering på börsen i New York.

TPG har gjort en fantastisk affär

Enligt villkoren ska långivarna – bland dem TPG, Dragoneer och de svenska pensionsfonderna AMF och Folksam – få 20 procents rabatt på Spotify-aktier när bolaget emitterar nya aktier och går till börsen.

Problemet är bara att Spotify inte planerar att genomföra någon nyemission. Det är om detta som den största långivaren TPG och Spotify just nu tvistar, uppger flera källor.

Lånet blir dessutom dyrare ju längre tiden går. I dagsläget har TPG och de övriga långivarna rätt till 25 procents rabatt på aktier i Spotify, vilket i praktiken innebär en avkastning på 2 miljarder kronor sedan lånet gavs i mars 2016.

TPG har gjort ”en fantastisk affär”, enligt en uppgiftslämnare.  

Di Digital har sökt Spotify för en kommentar.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera