Hoppa till innehållet

Pensionsjättar gör miljardklipp i Spotify

AMF, Alecta och Folksam har i det tysta investerat miljardbelopp i Spotify. På ett drygt år har innehaven mer än fördubblats i värde, avslöjar Di Digital. ”Vi ser ut att ligga drygt 100 procent upp”, säger Alectas aktiechef Bo Selling.

Spotifys vd Daniel Ek, en av bolagets två grundare. Foto: Jesper Frisk
Spotifys vd Daniel Ek, en av bolagets två grundare. Foto: Jesper Frisk

Ett tag såg de ut att missa chansen att investera i Spotify. Men för ett drygt år sedan köpte AMF och Alecta aktier i musikjätten för 650 miljoner kronor var.

AMF har dessutom köpt konvertibler för 300 Mkr i det svenska succébolaget.

”Vi har investerat över en miljard i Spotify”‚ säger Anders Oscarsson, aktiechef på AMF.

Hela listan: Så rika blir de på framgångssagan Spotify

Privatägda Spotify värderas i den inofficiella gråhandeln av aktier till omkring 113 miljarder kronor, enligt Di Digitals uppgifter. Bolaget väntas gå till börsen senast under första halvåret 2018. Bolagsvärdet väntas stiga ytterligare vid börsnoteringen.

”Det var både jobbigt och svårt att sätta rätt pris i och med att det inte finns någon marknadshandel, men det är det som är svårigheten – och möjligheten – när man handlar onoterat”, säger Anders Oscarsson.

Det ligger en bit över vårt avkastningskrav

Pensionsjättarnas affär har hittills varit mycket lyckad. Aktiepriset har stigit från drygt 1600 dollar till 3700 dollar, enligt Di Digitals uppgifter.

Det innebär att både AMF och Alecta under ett drygt år har tjänat 800 miljoner kronor på sina aktier. Båda fonderna äger cirka 1,2 procent av Spotify.

”Det ser ut som att vi ligger lite drygt 100 procent upp, så det har överträffat våra förväntningar. Det ligger en bit över vårt avkastningskrav, om jag säger s唂 säger Bo Selling, aktiechef på Alecta.

Läs mer: Nobbade Spotify 2008 – nu är bolaget värt över 100 miljarder

Enligt flera personer med insyn skedde affären inför sommaren 2016 bara veckor innan Storbritannien röstade för ett utträde ur EU. Marknaden var nervös. Spotify-aktierna gick för mindre än priset som sattes vid nyemissionen i mitten på 2015.

Det var inte givet att drömaffären skulle bli av. I början av 2016 såg de svenska institutionerna ut att missa sin chans att köpa in sig.

AMF, Alecta, någon av AP-fonderna och Wallenbergsfären ville enligt medieuppgifter investera omkring 4 miljarder kronor i Spotify i början av 2016. Men när affären läckte i pressen ut sprack diskussionerna, enligt Di Digitals uppgifter.

Två månader senare tog Spotify ett ännu större lån, på 8 miljarder kronor, från de amerikanska private equity-jättarna TPG och Dragoneer. De svenska ägarna såg ut att ha snuvats på affären.

Läs mer: Så ska Spotifys grundare behålla makten över sitt bolag

Nu framkommer det dock att både AMF och Folksam var med och finansierade jättelånet, om än med mindre poster. Det uppger flera källor med insyn.

AMF utfärdade ett konvertibellån på 300 Mkr medan Folksam ställde upp med 254 Mkr. Wallenbergsfären medverkade inte i affären.

”Spotify är ett spännande världsföretag som håller på att revolutionera musikmarknaden, och jag tycker att det finns en enorm potential i det här bolaget”, säger Anders Oscarsson på AMF.

Senast under första halvåret 2018 väntas Spotify börsnoteras i New York. Musikjätten har ännu inte gått med vinst men förbättrade sina bruttomarginaler under första halvåret 2017, enligt sajten The Informations källor.

Blir spännande att se hur en börsnotering prissätts

Att Spotify ännu inte är lönsamt gör det svårare att bedöma bolaget, säger Bo Selling på Alecta.

”Spotify växer mycket, så det är inte direkt lätt att göra någon vinstmultipel på det, utan vi fick göra en bedömning av hur abonnenttillväxten kommer att gå framöver och vad de ska tjäna lite längre fram, men än så länge ser det lovande ut tycker jag.”

Bo Selling väntar sig en börsnotering av Spotify, men vill inte kommentera om Alecta känner till några konkreta tidsplaner.

Men ni tänker behålla aktierna i vart fall till bolaget börsnoteras?

”Ja, det gör vi absolut. Det blir spännande att se hur en sådan prissätts.”

Spotifys ägarbild har förändrats dramatiskt under åren. Bolaget, som i fjol omsatte 29 miljarder kronor med förluster på drygt 5 miljarder kronor, har kontinuerligt tagit in nya ägare för att finansiera sin expansion.

Ett av de första riskkapitalbolagen som investerade i Spotify var Northzone. Northzone betalade 82 miljoner kronor för 15 procent av Spotify 2008. I dag är Northzones andel i Spotify värd nära 6 miljarder kronor, enligt Di Digitals källor.

Enligt Di Digitals uppgifter tyder allt på att det var Northzone som sålde aktier till pensionsjättarna fjol för drygt 1,3 miljarder kronor.

Northzone har avböjt att kommentera Di Digitals uppgifter.

Mer om Spotify:Foto:

Så rika blir de på framgångssagan

Foto:

Nobbade Spotify 2008 – nu är bolaget värt över 100 miljarderFoto: TT/Jesper Frisk

Så ska grundarna stärka kontrollen över Spotify

 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera