Hoppa till innehållet

Digitala hälsobolaget Twiik köper konkurrent

Friskvårdstjänsten Twiik köper coachingplattformen Shapelink. Med förvärvet kommer 130 000 registrerade användare och ett avtal med Viktväktarna. 

Malmöbolaget Twiik vill digitalisera företagsfriskvården och har utvecklat en tjänst som ska få användaren att må bättre med hjälp av små dagliga utmaningar, särskilt framtagna av livsstilscoacher. Tjänsten bygger på att skapa mätbarhet i organisationens och medarbetarens hälsa och livsstil för att digitalt kunna ge rekommendationer för förändring för såväl individ som organisation.

För att bredda företagstjänsten med bättre coachning köper nu Twiik plattformen Shapelink, som kopplar samman användare med personliga tränare. Uppköpet innebär att Twiik dels tar över Shapelinks 130 000 registrerade användare, teamet bakom Shapelink och ett befintligt samarbetsavtal med Viktväktarna, där man idag levererar tekniken till deras digitala träningsprogram.

Läs mer: Digital livsstilscoach jagar nytt kapital 

”Shapelink har byggt en plattform med brett stöd för bland annat interaktion, tracking och i förlängningen spelifiering. Tekniken låter oss bygga vidare på Twiiks företagsaffär samtidigt som den ger våra coacher större möjlighet att driva sin egen affär”, säger Anders Gran, vd för Twiik.

I Shapelinks tjänst är det just interaktionen som Anders Gran ser stor potential i.

”Interaktion mellan användare och coacher, och i förlängningen mellan användare, gör att människor följer sina program bättre och det är en stark drivkraft i ett förändringsarbete”, säger han.

Shapelink, med bas i Stockholm, grundades 2007 och ägdes fram till förvärvet av Malmöbaserade Djäkne Startup Studio, Alexander Cugler, Alexander Engvall och Tomas Mellgren.

Läs mer: Hälso-appen Twiik i genombrottsaffär med Skanska 

Twiik grundades 2013 av Johan Axelsson och Christer Månsson och har hittills tagit in omkring 5 miljoner kronor i riskkapital från grundare och affärsänglar. Idag har Twiik kunder som Skanska, Telavox, Sparbanken Syd och Syncron. Med förvärvet etablerar sig Twiik också i Stockholm.

Ingen av parterna vill kommentera köpeskillingen. 

Läs mer: Här är bolagen som surfar på träningsvågen

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera