En social bokapp som knyter samman läsare med varandra och författare. Det var affärsidén bakom det svenska startupbolaget Bookself.
Bolagets engelskspråkiga app lanserades för ett år sedan och lockade drygt 3 000 användare i USA, Sverige och ett 70-tal andra länder på några veckor.
”Jag fick idén när jag jobbade på Sweet Studio, som startades av King-grundarna. Sweet Studio investerar i bolag i idéstadiet och vi tittade mycket på kinesiska konsumentappar”, sa Miles Scherrer, vd för Bookself, till Di Digital i oktober i fjol.
Han sökte sig sedan till startupgeneratorn Antler där han träffade Jessica Mansourati. De grundade Bookself i januari 2019 och tog in en miljon kronor i riskkapital från Antler. Nio månader lanserade de första versionen av sin app.
Årsredovisningen för 2019 visar att bolagets förlust uppgick till en dryg miljon 2019, med en omsättning på 72 000 kronor.
För ett år sedan letade Bookself riskkapital för att bygga vidare appen och anställa folk.
Men nu har alltså bolaget begärts i konkurs vid Stockholms tingsrätt. Konkursförvaltare är Lars Eric Gustafsson vid Advokatfirman Schødt.
Exakt vad som gick fel vill Jessica Mansourati inte säga.
”Det stämmer att vi lämnat in en konkursansökan avseende Bookself. Vi har i dag inga ytterligare kommentarer än vad som framgår av handlingarna”, skriver hon till Di Digital per sms.
Av handlingarna framgår att bolaget är på obestånd och inte kan betala sina skulder. Dessa uppgår till 200 000 kronor. Bland fodringsägarna nämns endast Almi Företagspartner.
Läs mer: Antler har gjort 58 investeringar under krisen
Bookselfs ambition var att bygga en tjänst där användarna skulle bygga en ”bokhylla” med titlar på böcker de hade läst, eller vill läsa.
Nästa steg skulle bli att användarna tipsar sina vänner på Facebook och Twitter, för att hitta likasinnade läsare runt om i världen. Efter det skulle användarna börja följa författare och kolla in Bookselfs egna listor över vad förebilder som Bill Gates läser.
Affärsidén gick ut på att sälja e-böcker och ljudböcker, både via mikrobetalningar och prenumerationer. Fokus var på affärs- och fackböcker.
Inspirationen kom från den kinesiska marknaden.
”I Kina har sociala läsappar förändrat långformatsläsning för över 600 miljoner användare. De läser och lyssnar på böcker i apparna medan de diskuterar sin läsning och upptäcker nya böcker baserat på vad vänner, influencers och författare rekommenderar”, förklarade medgrundaren Jessica Mansourati då.
Läs mer: Miljardärskaparen Storytel STORY B +0,49%Dagens utveckling – de blir stenrika på kursraketen
Som exempel på kinesiska tjänster som grundarna inspirerats av nämnde hon QQ Reading, en social läsapp startad av teknikjätten Tencent, och Weread, en annan tjänst från Tencent som kombinerar social läsning och ”spelifiering”.
Jessica Mansourati lyfte fram flera intressanta trender från Kina som:
– Möjligheten att diskutera med och ge dricks till författare.
– Möjligheten att ge feedback på boken medan den fortfarande skrivs.