Tidigare i veckan krävde finansminister Magdalena Andersson (S) att Tullverket gör något åt de 100-tals miljoner kronor som svenska staten går miste om när privatpersoner inte betalar moms på varor från Kinas populära marknadsplatser.
Under fredagen har Tullverket tillsammans med Postnord gått ut med att de ska införa en avgift på paket som beställs från Kina via nätet. En administrationsavgift på 125 kronor plus moms, som normalt sett ligger på 25 procent, ska införas oavsett varans originalpris.
Läs även: Postnord lägger fast avgift på Kina-shopping
För svenska e-handlare är den här nyheten positiv, det anser i alla fall Babyshops medgrundare Marcus Tagesson.
”Vi tycker att det är väldigt positivt att Postnord och Tullverket inför detta så att vi kan konkurrera på lika villkor. Det har funnits en gräddfil där handel från Kina har subventionerats”, säger Marcus Tagesson.
Babyshop, som kan räknas som en av Europas största e-handlare inom barnmode, grundades 2006 av paret Marcus och Linn Tagesson. De tror inte att de kommer att känna av förändringen märkbart.
”Jag vill tro att vår kvalitetsprocess står sig bra i konkurrensen oavsett kanal. Möjligtvis kan vi locka över några fler när det gäller julhandeln och gåvor där Wish har varit en stark kanal”, säger Marcus Tagesson och fortsätter:
”Men det här handlar ju lika mycket om miljön vilket är en viktig aspekt i det hela, som att man kan beställa något för 9 kronor från Kina för att vi ska få det hela vägen hit gratis. Dessutom handlar det om skatteintäkter och moms för att få en jämnare konkurrens.”
Läs även: Nu är deras Babyshop ett dubbelt miljardbolag
Däremot kommer inget av den administrativa avgiften att gå till statens skatteintäkter utan kommer bara att täcka den extra kostnad som Postnord får genom att kontrollera alla paket från Kina.
Och det är speciellt varor från marknadsplatser som Alibaba och Wish som kommer att drabbas av den nya avgiften. För Stefan Kvarfordt, Svensk Handels expert på e-handel och chef över Brysselkontoret, så är beslutet om momskraven positiv.
”Vi välkomnar verkligen att man tar tag i det här. Vi kan se att Kina har gynnats och konkurrensen på lika villkor är A och O. Men momsfrågan är bara en av tio parametrar. Sen kan man tycka att Postnord borde ha genomfört det här tidigare. Man borde ha läst sina egna prognoser där man har kunnat förutse ökningen av varor från Kina”, säger Stefan Kvarfordt.
Är den här avgiften det bästa sättet att lösa konkurrensproblemet?
”Det korta svaret är nej. Det som vi har efterfrågat och som även finansministern Magdalena Andersson har ställt sig positiv till är att skynda på införandet av de regler som ska gälla i hela EU år 2021. Den här regeln kommer att tvinga plattformar som Alibaba att se till att momsen för varor som köps där betalas in. Det tror vi kommer ge större effekt”, säger Stefan Kvarfordt.