Hoppa till innehållet

E-handlare hyllar avgift på Kina-shopping: ”Ska inte vara någon gräddfil”

Svenska e-handlare firar dagens beslut från Postnord att införa en fast avgift på paket beställda från kinesiska marknadsplatser. ”Kinesiska e-handlare har tidigare subventionerats”, säger Babyshops medgrundare Marcus Tagesson.

Marcus Tagesson och Linn Tagesson grundade e-handeln Babyshop 2006.
Marcus Tagesson och Linn Tagesson grundade e-handeln Babyshop 2006.Foto: pressbild.

Tidigare i veckan krävde finansminister Magdalena Andersson (S) att Tullverket gör något åt de 100-tals miljoner kronor som svenska staten går miste om när privatpersoner inte betalar moms på varor från Kinas populära marknadsplatser. 

Under fredagen har Tullverket tillsammans med Postnord gått ut med att de ska införa en avgift på paket som beställs från Kina via nätet. En administrationsavgift på 125 kronor plus moms, som normalt sett ligger på 25 procent, ska införas oavsett varans originalpris. 

Läs även: Postnord lägger fast avgift på Kina-shopping 

För svenska e-handlare är den här nyheten positiv, det anser i alla fall Babyshops medgrundare Marcus Tagesson.

”Vi tycker att det är väldigt positivt att Postnord och Tullverket inför detta så att vi kan konkurrera på lika villkor. Det har funnits en gräddfil där handel från Kina har subventionerats”, säger Marcus Tagesson.

Babyshop, som kan räknas som en av Europas största e-handlare inom barnmode, grundades 2006 av paret Marcus och Linn Tagesson. De tror inte att de kommer att känna av förändringen märkbart. 

”Jag vill tro att vår kvalitetsprocess står sig bra i konkurrensen oavsett kanal. Möjligtvis kan vi locka över några fler när det gäller julhandeln och gåvor där Wish har varit en stark kanal”, säger Marcus Tagesson och fortsätter:

”Men det här handlar ju lika mycket om miljön vilket är en viktig aspekt i det hela, som att man kan beställa något för 9 kronor från Kina för att vi ska få det hela vägen hit gratis. Dessutom handlar det om skatteintäkter och moms för att få en jämnare konkurrens.”

Läs även: Nu är deras Babyshop ett dubbelt miljardbolag 

Däremot kommer inget av den administrativa avgiften att gå till statens skatteintäkter utan kommer bara att täcka den extra kostnad som Postnord får genom att kontrollera alla paket från Kina. 

Och det är speciellt varor från marknadsplatser som Alibaba och Wish som kommer att drabbas av den nya avgiften. För Stefan Kvarfordt, Svensk Handels expert på e-handel och chef över Brysselkontoret, så är beslutet om momskraven positiv. 

”Vi välkomnar verkligen att man tar tag i det här. Vi kan se att Kina har gynnats och konkurrensen på lika villkor är A och O. Men momsfrågan är bara en av tio parametrar. Sen kan man tycka att Postnord borde ha genomfört det här tidigare. Man borde ha läst sina egna prognoser där man har kunnat förutse ökningen av varor från Kina”, säger Stefan Kvarfordt.

Är den här avgiften det bästa sättet att lösa konkurrensproblemet?

”Det korta svaret är nej. Det som vi har efterfrågat och som även finansministern Magdalena Andersson har ställt sig positiv till är att skynda på införandet av de regler som ska gälla i hela EU år 2021. Den här regeln kommer att tvinga plattformar som Alibaba att se till att momsen för varor som köps där betalas in. Det tror vi kommer ge större effekt”, säger Stefan Kvarfordt.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera