I slutet av augusti var Voi Technology (NTL) först med att lansera elscootrar i Sverige när bolaget rullade ut sina scootrar i Stockholm.
Nu har bolaget avslutat sin kapitalrunda. Den svenska uppstickaren drog in 2,9 miljoner dollar, motsvarande 25,5 miljoner kronor, i sin första runda som leddes av den svenska investeraren Vostok New Ventures.
Läs mer: Älskad och hatad i USA – nu kommer elscootern till Sverige
“Vi är jätteglada att Vostok New Ventures tror på oss. Deras erfarenhet är en viktig tillgång när vi tar sikte på övriga Europa. Även om vi såklart är peppade så kommer vi fokusera på att lansera i fler länder och städer på ett ansvarsfullt sätt“, skriver medgrundare och vd Fredrik Hjelm i ett uttalande.
Läs mer: Stockholm nobbar elscooterbolaget: ”Noll intresse”
Investeringen ska användas för tillväxt. Något som är ett absolut måste i ett rally om vem som får ut flest scootrar på gatorna i Europas städer. Sedan en tid tillbaka finns scootrarna i amerikanska städer där Lime, Jump och Bird är några av bolagen som slåss om att dominera marknaden.
Striden har lett till att elscootrar ligger i drivor på städernas gator, något som väckt ilska och protester och som resulterat i bannlysning i San Francisco.
Just nu är elscootrar något som investerare strösslar pengar över. Något som inte minst märks här i Sverige i och med Vois lansering.
“Beslutet att investera i Europas första spelare inom elektriska scootrar var en självklarhet. Elektriska scootrar kommer att bli standard för hur vi färdas i städer och vi tror att Voi har rätt team för att introducera produkten till Europeiska städer”, säger Per Brilioth, Vostok New Venture, i ett uttalande.
Samtidigt som Voi avslutat sin runda och bygger för att växla upp sin verksamhet för att till en början sno åt sig marknaden här, verkar det som att en av de amerikanska jättarna är på väg till Sverige för att ge Voi en match.
Di Digital uppmärksammade under måndagskvällen att Lime, som värderas i miljardklassen, just nu annonserar att personer i Sverige kan anmäla sig för att ingå i bolagets nätverk som ska ladda upp elscootrarna i sina hem; så kallade "juicers".
Bolaget lanserade sina elscootrar i Paris, som första stad i Europa, i juni i år och verkar alltså blicka mot Norden.