Sedan starten 2009 har musikbolaget Epidemic Sound (NTL) haft en stadig tillväxtkurva. I slutet på förra året värderades bolaget till 1,1 miljarder kronor när riskkapitalbolaget EQT klev in i ägarkretsen.
Stockholmsbolaget tillhandahåller en ljudbank där både enskilda Youtube-kreatörer och streamingjättar som Spotify och Apple Music kan licensiera musik. Låtarna används också i reklam- och tv-produktioner.
Nu står det klart att det snabbväxande bolaget fördubblade omsättningen under 2017, enligt en färsk årsredovisning som Di Digital tagit del av. Intäkterna ökade till 113 miljoner kronor, från 58 Mkr året innan.
”Tillväxten beror mycket på det vi kallar nätverkseffekter. Vi följer med både våra lyssnare och kreatörer allt längre upp i värdekedjan”, säger Oscar Höglund, vd och medgrundare på Epidemic Sound.
Läs mer: Epidemic Sound går över miljarden – då passar grundarna på att sälja
Oscar Höglund (NTL) uppger att Epidemic Sound just nu får in uppemot 10 000 nya kunder i veckan, vilket bäddat för en fortsatt tillväxt sedan årsskiftet. Under de fem första månaderna 2018 ökade omsättningen med 110 procent till 79,5 Mkr, i jämförelse med 37,5 Mkr under samma period i fjol.
Men tillväxten har kostat för Epidemic Sound. Förlusterna på sista raden ökade till knappt 17 Mkr under 2017, från ett minusresultat på 2 Mkr året innan.
”Vi har investerat mycket i vår teknik, produkt och växt personalstyrkan kraftigt. Men inte minst har vi börjat marknadsföra oss på allvar under det senaste året. Vår abonnemangsaffär gör ju att intäkterna tickar in över tid – vi bygger ett fantastiskt kassaflöde framåt – och då är vi bekväma med att ta lite större kostnader nu”, säger Oscar Höglund.
Musikbolaget har ökat sin personalstyrka till runt 240 i dagsläget, enligt vd:n. Vid inledningen av 2017 hade koncernen 56 anställda.
Läs mer: Skivbolagen avskyr ”fejkartister” – nu rusar lyssningen på Spotify
Epidemic Sound har kunder i drygt 200 länder världen över, men lägger mycket fokus på att etablera sig på den jättelika amerikanska marknaden. Under förra året öppnade bolaget till exempel ett nytt kontor i Los Angeles, det andra i USA efter New York.
”Vi ser en fenomenal tillväxt i USA, men än så länge skrapar vi bara på ytan”, säger Oscar Höglund.
I sin årsredovisning skriver Epidemic Sound att de planerar att nå lönsamhet under 2019. Men Oscar Höglund lägger ändå in en brasklapp i sammanhanget.
”Under de närmsta 12 till 24 månaderna ska vi fortsätta gasa på. Vi har tidigare hållit en extremt låg profil, men nu har vi börjat tänka annorlunda, och fortsätter investera tungt i sälj och marknadsföring”, säger han.
I november 2017 tog Epidemic Sound in en okänd summa pengar från en av riskkapitaljätten EQT:s fonder, Mid Market Europe.
”Det finns en tydlig plan hur vi ska använda pengarna från EQT och vi har inget behov att resa ytterligare kapital framöver. Fokus är organisk tillväxt – så vi tittar heller inte aktivt på förvärv. Hittar vi något som passar, så kanske, men det är verkligen inte prioriterat”, säger Oscar Höglund.
I musikkatalogen finns uppemot 30 000 verk och Epidemic Sound har samtliga ekonomiska rättigheter till dessa efter att ha betalat en engångssumma till de frilanskompositörer som är knutna till bolaget. För de låtar som hamnar på streamingtjänster delar man royalites till hälften.
Under förra året betalade Epidemic Sound ut runt 20 Mkr till upphovspersoner, en siffra som Oscar Höglund räknar med att dubbla under 2018.
Läs mer: Uppstickaren försvarar bakgrundsmusiken på Spotify: ”Högre kvalitet”