Hoppa till innehållet

Epidemic Sound dubblar intäkterna – kan nå lönsamhet 2019

Miljardvärderade Epidemic Sound ökade sina intäkter med 96 procent i fjol. Snart kan musikbolaget, som säljer låtar till både Spotify och Youtube-kreatörer, nå lönsamhet.

Oscar Höglund är vd på musikkatalogbolaget Epidemic Sound.
Oscar Höglund är vd på musikkatalogbolaget Epidemic Sound.Foto: Jesper Frisk

Sedan starten 2009 har musikbolaget Epidemic Sound (NTL) haft en stadig tillväxtkurva. I slutet på förra året värderades bolaget till 1,1 miljarder kronor när riskkapitalbolaget EQT klev in i ägarkretsen.

Stockholmsbolaget tillhandahåller en ljudbank där både enskilda Youtube-kreatörer och streamingjättar som Spotify och Apple Music kan licensiera musik. Låtarna används också i reklam- och tv-produktioner.

Nu står det klart att det snabbväxande bolaget fördubblade omsättningen under 2017, enligt en färsk årsredovisning som Di Digital tagit del av. Intäkterna ökade till 113 miljoner kronor, från 58 Mkr året innan. 

”Tillväxten beror mycket på det vi kallar nätverkseffekter. Vi följer med både våra lyssnare och kreatörer allt längre upp i värdekedjan”, säger Oscar Höglund, vd och medgrundare på Epidemic Sound.

Läs mer: Epidemic Sound går över miljarden – då passar grundarna på att sälja

Oscar Höglund (NTL) uppger att Epidemic Sound just nu får in uppemot 10 000 nya kunder i veckan, vilket bäddat för en fortsatt tillväxt sedan årsskiftet. Under de fem första månaderna 2018 ökade omsättningen med 110 procent till 79,5 Mkr, i jämförelse med 37,5 Mkr under samma period i fjol.

Men tillväxten har kostat för Epidemic Sound. Förlusterna på sista raden ökade till knappt 17 Mkr under 2017, från ett minusresultat på 2 Mkr året innan.

”Vi har investerat mycket i vår teknik, produkt och växt personalstyrkan kraftigt. Men inte minst har vi börjat marknadsföra oss på allvar under det senaste året. Vår abonnemangsaffär gör ju att intäkterna tickar in över tid – vi bygger ett fantastiskt kassaflöde framåt – och då är vi bekväma med att ta lite större kostnader nu”, säger Oscar Höglund.

Musikbolaget har ökat sin personalstyrka till runt 240 i dagsläget, enligt vd:n. Vid inledningen av 2017 hade koncernen 56 anställda.

Läs mer: Skivbolagen avskyr ”fejkartister” – nu rusar lyssningen på Spotify 

Epidemic Sound har kunder i drygt 200 länder världen över, men lägger mycket fokus på att etablera sig på den jättelika amerikanska marknaden. Under förra året öppnade bolaget till exempel ett nytt kontor i Los Angeles, det andra i USA efter New York.

”Vi ser en fenomenal tillväxt i USA, men än så länge skrapar vi bara på ytan”, säger Oscar Höglund.

I sin årsredovisning skriver Epidemic Sound att de planerar att nå lönsamhet under 2019. Men Oscar Höglund lägger ändå in en brasklapp i sammanhanget.

”Under de närmsta 12 till 24 månaderna ska vi fortsätta gasa på. Vi har tidigare hållit en extremt låg profil, men nu har vi börjat tänka annorlunda, och fortsätter investera tungt i sälj och marknadsföring”, säger han. 

I november 2017 tog Epidemic Sound in en okänd summa pengar från en av riskkapitaljätten EQT:s fonder, Mid Market Europe.

”Det finns en tydlig plan hur vi ska använda pengarna från EQT och vi har inget behov att resa ytterligare kapital framöver. Fokus är organisk tillväxt – så vi tittar heller inte aktivt på förvärv. Hittar vi något som passar, så kanske, men det är verkligen inte prioriterat”, säger Oscar Höglund.

I musikkatalogen finns uppemot 30 000 verk och Epidemic Sound har samtliga ekonomiska rättigheter till dessa efter att ha betalat en engångssumma till de frilanskompositörer som är knutna till bolaget. För de låtar som hamnar på streamingtjänster delar man royalites till hälften.

Under förra året betalade Epidemic Sound ut runt 20 Mkr till upphovspersoner, en siffra som Oscar Höglund räknar med att dubbla under 2018. 

Läs mer: Uppstickaren försvarar bakgrundsmusiken på Spotify: ”Högre kvalitet” 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera