Annons

Explosiv tillväxt för Matsmart – omsätter nu 200 miljoner

Karl Andersson, vd på Matsmart och Jessica Schultz, partner på Northzone
Karl Andersson, vd på Matsmart och Jessica Schultz, partner på Northzone
Nätbutiken Matsmart.se växer i raketfart och omsätter nu 200 miljoner kronor på årsbasis. Bakom bolaget står bland andra Northzone och Avito-grundarna.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Matsmart.se lanserades i januari 2014. Idén är att köpa livsmedel som annars skulle ha slängts och sälja det på nätet till ett lägre pris än i kedjornas butiker.

Hittills har tillväxten varit explosiv. Förra året omsatte företaget 69 miljoner kronor. Och just nu har man en omsättningstakt som motsvarar 200 miljoner kronor på årsbasis.

Förlusterna är dock ansenliga – 32 Mkr bara i fjol. Expansionen finansernas därför av riskkapital. Under 2015 tog Matsmart (NTL) in 35 Mkr. Följande år tog man in ytterligare 36 Mkr i en runda som värderade bolaget till cirka 250 Mkr.

Matsmart minskar matsvinnet och låter konsumenter shoppa till ett bra pris.

Största investerare är Northzone. Men även Avito-grundarna och tech-miljardärerna Jonas Nordlander och Filip Engelbert är med på tåget, liksom många andra.

”Vi har investerat 31 miljoner kronor i Matsmarts två senaste rundor”, säger Jessica Schultz (tidigare Jessica Nilsson), partner på Northzone (NTL) med ansvar för investeringen i Matsmart. 

Läs mer: Matsvinnsappen Resq club går samman med tysk konkurrent

Hon menar att man imponerades av bolagets affärsidé redan vid första mötet.

”Matsmart har hittat en lösning som underlättar för producenter att minska matsvinnet, samtidigt som konsumenter får möjlighet att shoppa kvalitetsvaror till ett mycket bra pris. Den starka tillväxt som vi har sett är bevis för den genomslagskraft Matsmart har. Nu siktar vi in oss på nya marknader”, säger hon.

Enligt Matsmart slängs 1,3 miljoner ton mat i Sverige varje år. Orsakerna är överproduktion och konsumenternas respekt för bäst före-datum.

Karl Andersson, medgrundare och vd på Matsmart, menar att detta, i kombination med folks vilja att göra ett klipp, är grunden till den snabba framgången för företaget.

“Vi såg hur det gick chartrade resor till Gekås i Ullared. Producenterna satt ofta på ett lager av varor som inte gick att sälja, samtidigt började mat på nätet att bli populärt i Sverige”, säger han.

Matsmart köper varorna direkt från producenter och grossister av överskottsvaror. När Lindvalls Kaffe bytte storlek på kaffepaketen uppstod ett överskott av förpackningsmaterial. Istället för att slänga förpackningsmaterialet packades 18 ton kaffe i de gamla förpackningarna som såldes på Matsmart.se.

Vår målsättning är att omsätta en miljard inom fem år

Bakom försäljningsökningen står en stark hemmamarknad i Sverige men även lyckade lanseringar i Norge och Finland.

“Vi växer starkare än vad vi gjorde i Sverige vid motsvarande tidpunkt och vi har sålt dubbelt så mycket som vi hade prognostiserat”, säger Karl Andersson. 

Läs mer: Matsmart.se tar in 36 miljoner

Ambitionerna är högt ställda. Enligt Karl Andersson är målsättningen att omsätta en miljard inom fem års tid. Han utesluter inte att företaget kan komma att ta in mer pengar. 

“Just nu är vi välfinansierade, men vi vill växa och för det kommer vi att behöva mer pengar”, säger Karl Andersson.

Karl Andersson vill inte kommentera när företaget beräknas gå med vinst, men han säger att de är på god väg.

“Hittills har det handlat mycket om att hantera tillväxten. Nu måste vi trimma in systemen och då finns alla möjligheter att gå med vinst”, säger medgrundaren.

Läs mer: Sju digitala trender som ändrar våra matvanor i grunden 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies