Hoppa till innehållet

Facebook-aktien rusade: ”April var mer stabilt”

Annonstappet till följd av coronautbrottet påverkade Facebooks omsättning för det första kvartalet, men bolaget lyckades ändå dra in mer pengar än väntat.

Foto: Nick Wass

Under coronakrisen har techjätten Facebook bidragit med olika hjälpinsatser. Bland annat med en fond på 100 miljoner dollar som ska gå till 30 000 småföretag – en åtgärd som också ligger i bolagets eget intresse. 

Många av Facebooks främsta annonskunder har det tufft just nu. Små- och medelstora företag i kategorier som resor, restauranger och handel har strypt sina marknadsföringsbudgetar.

Samtidigt ser techjätten en ökad aktivitet bland användarna på sina olika plattformar.

Trots det förväntade annonstappet förutspådde analytikerkåren större intäkter och ett bättre resultat för första kvartalet i år jämfört med samma period i fjol. 

Facebook redovisade en omsättning på 17,74 miljarder dollar miljarder dollar. Det var högre än väntade 17,27 miljarder dollar, enligt Bloombergs sammanställning. Intäkterna motsvarade en tillväxt på 18 procent jämfört med samma kvartal i fjol.

Vinsten per aktie uppgick till 1,71 dollar, vilket var i linje med förväntningarna.

Dagliga aktiva användare på Facebook var 1,73 miljarder – en ökning med 11 procent. Användarantalet per dag för alla Facebooks tjänster, där även Instagram och Whatsapp ingår, var 2,36 miljarder – vilket motsvarar en tillväxt på 12 procent.

Intäkterna per användare har gått ner på alla marknader, också till följd av att annonspriserna har dumpats. I en sammanställning av resultatet skriver Facebook att man har påverkats av coronautbrottet och står inför en osäker tid.

Läs också: Facebook ställer in alla stora konferenser till juni 2021

”Efter den initialt branta nedgången av annonsintäkter i mars har vi sett tecken på mer stabilitet under de första tre veckorna i april”, skriver Facebook.

Det går i linje med vad Alphabets vd Sundar Pichai sa i samband med bolagets kvartalsrapport på tisdagen.

Trots osäkerheten fortsätter dock Facebook att nyanställa. Målet är att rekrytera 10 000 personer i år främst inom produktutveckling och till utvecklingsteam.

”Vi planerar dock att göra förändringar i affärsfunktioner”, sa Facebooks vd Mark Zuckerberg i ett samtal med analytiker om resultatet.

Han sa också att bolaget förväntar sig lägre marginaler i år.

Facebooks aktie sköt i höjden med över 11 procent i efterhandeln när rapporten kom på onsdagskvällen.

Aktien stängde på 6 procent upp efter onsdagens handelsdag, men i hittills i år har kursen gått ner med drygt 5 procent.

Läs också: Facebook miljardsatsar på indisk Ericsson-vän

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera