Under coronakrisen har techjätten Facebook bidragit med olika hjälpinsatser. Bland annat med en fond på 100 miljoner dollar som ska gå till 30 000 småföretag – en åtgärd som också ligger i bolagets eget intresse.
Många av Facebooks främsta annonskunder har det tufft just nu. Små- och medelstora företag i kategorier som resor, restauranger och handel har strypt sina marknadsföringsbudgetar.
Samtidigt ser techjätten en ökad aktivitet bland användarna på sina olika plattformar.
Trots det förväntade annonstappet förutspådde analytikerkåren större intäkter och ett bättre resultat för första kvartalet i år jämfört med samma period i fjol.
Facebook redovisade en omsättning på 17,74 miljarder dollar miljarder dollar. Det var högre än väntade 17,27 miljarder dollar, enligt Bloombergs sammanställning. Intäkterna motsvarade en tillväxt på 18 procent jämfört med samma kvartal i fjol.
Vinsten per aktie uppgick till 1,71 dollar, vilket var i linje med förväntningarna.
Dagliga aktiva användare på Facebook var 1,73 miljarder – en ökning med 11 procent. Användarantalet per dag för alla Facebooks tjänster, där även Instagram och Whatsapp ingår, var 2,36 miljarder – vilket motsvarar en tillväxt på 12 procent.
Intäkterna per användare har gått ner på alla marknader, också till följd av att annonspriserna har dumpats. I en sammanställning av resultatet skriver Facebook att man har påverkats av coronautbrottet och står inför en osäker tid.
Läs också: Facebook ställer in alla stora konferenser till juni 2021
”Efter den initialt branta nedgången av annonsintäkter i mars har vi sett tecken på mer stabilitet under de första tre veckorna i april”, skriver Facebook.
Det går i linje med vad Alphabets vd Sundar Pichai sa i samband med bolagets kvartalsrapport på tisdagen.
Trots osäkerheten fortsätter dock Facebook att nyanställa. Målet är att rekrytera 10 000 personer i år främst inom produktutveckling och till utvecklingsteam.
”Vi planerar dock att göra förändringar i affärsfunktioner”, sa Facebooks vd Mark Zuckerberg i ett samtal med analytiker om resultatet.
Han sa också att bolaget förväntar sig lägre marginaler i år.
Facebooks aktie sköt i höjden med över 11 procent i efterhandeln när rapporten kom på onsdagskvällen.
Aktien stängde på 6 procent upp efter onsdagens handelsdag, men i hittills i år har kursen gått ner med drygt 5 procent.
Läs också: Facebook miljardsatsar på indisk Ericsson-vän