Hoppa till innehållet

Googles röstassistent släpps på svenska

Att tala med våra uppkopplade prylar och digitala tjänster blir allt vanligare, men oftast sker det på engelska. Nu släpper Google sin röstassistent på svenska.

Behshad Behzadi är chefsingenjör ansvarig för Google Assistants röstförståelse.
Behshad Behzadi är chefsingenjör ansvarig för Google Assistants röstförståelse.Foto: Erik Simander

Att prata med sin mobiltelefon för att ringa upp någon, få karthänvisningar eller diktera ett sms blir allt vanligare. Men att tala med sina prylar har fått ytterligare ett uppsving av uppkopplade produkter som smarta högtalare och heminredning. Med ett enkelt kommando kan man släcka ljuset, sätta på musik eller få reda på hur vädret är. 

För techjättarna är det här bara början på en röstrevolution och Amazon, Apple och Google har alla släppt sin egen smarta högtalare med tillhörande röstassistenter. Däremot har det inte gått att prata svenska med dem. 

Under onsdagen rullar Google ut sin röstassistent Google Assistant på svenska. Först för mobilen men även för högtalaren Google Home senare under året när den lanseras i Sverige. Behshad Behzadi, chefsingenjör på Google, har ansvarat för teamet som har tagit fram assistentens röstförståelse och är baserad i Zurich, Schweiz, där resan för assistenten började. 

Läs även: Svenska Yubico utmanas av Google: ”Bästa erkännandet man kan få” 

Med användning av artificiell intelligens har den utvecklats att förstå inte bara dialekter, uttryck och skämt, utan även kunna förstå undermeningen av den informationen man är ute efter – till en viss grad.

”Behöver jag ha en jacka på mig i Stockholm imorgon?”, frågar Behshad Behzadi mobilen som svarar: 

”Nej, det kommer inte vara kallt i Stockholm. Det kommer att vara soligt med en högsta temperatur på 27 grader.”

Behshad Behzadi pratar inte svenska men Di Digital har testat tjänsten innan lansering och när det gäller vädret är svaren liknande.

”Målet för ingenjörerna på Google är att göra algoritmen språkoberoende. Vi kodar inte speciellt för engelska för att sen behöva koda om det till exempelvis svenska. Maskininlärning hjälper mycket med det”, säger Behshad Behzadi. 

Vi har tagit oss över ribban där vi tror att det kommer att fungera, men det är många olösta utmaningar som kvarstår i alla dessa steg

Processen för röstassistenten är att först göra om det användaren säger till text, förstå andemeningen av texten, koppla ihop den med rätt tjänst och sedan ta fram den information som användaren är ute efter. 

”Vi har gjort många framsteg i alla dessa steg men jag skulle fortfarande säga att vi bara är i början av utvecklingen. Vi har tagit oss över ribban där vi tror att det kommer att fungera, men det är många olösta utmaningar som kvarstår i alla dessa steg. Så det finns en jobbgaranti för mig och mitt team för en tid framöver”, säger han skämtsamt.

Samtidigt varierar uttryck och kultur mycket mellan olika språk och det är inte alltid som de generella algoritmerna räcker till för att ge användare den bästa upplevelsen. Ett exempel är sättet vi använder oss av så kallat "naturligt språk".

”På engelska finns det 10 000 olika sätt att fråga hur vädret kommer att bli i Stockholm imorgon. På samma sätt kan skämt på engelska i Indien skilja sig från hur man säger det i Storbritannien, så där måste vi ha lokala lösningar”, säger Behshad Behzadi.

Läs även: Wallenbergs FAM och EQT Ventures går in i AI-doldisen Peltarion       

För de flesta Iphone-användare är Apples Siri den förinställda röstassistenten men Behshad Behzadi hoppas att användarna själva ska jämföra skillnaderna och avgöra vilken de föredrar.

För att bygga röstassistenten har man bland annat använt kunskapen från att ha byggt Googles sökfunktion, som dagligen används för att få svar på miljarder frågor. Det är också en fördel när det gäller Googles position på marknaden, enligt Behshad Behzadi.

Och hur man ställer frågor via Google sök och röstassistenten skiljer sig inte mycket förutom att man ofta behandlar röstassistenten mer som en människa. 

”Det är roligt att se hur folk interagerar med teknologi på ett nytt sätt. Man skulle ju aldrig skriva tack efter att ha fått upp resultaten när man skrivit en fråga men ofta hör jag folk som tackar röstassistenten efter ett svar”, säger han. 

Läs även: ”Därför borde Googles röstassistent inte lämnat teststadiet”
Foto:

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera