Hoppa till innehållet

Gör ett Netflix för spel – nu säljs Göteborgsbolaget till indiskt börsbolag

Ericsson-veteranen Jonatan Redviks mobilspelstjänst Appland köps upp. Det indiska börsbolaget Onmobile förvärvar Göteborgsbolaget för drygt 143 miljoner kronor.

Applands grundare och vd Jonatan Redvik och bolagets mobilspelstjänst.
Applands grundare och vd Jonatan Redvik och bolagets mobilspelstjänst.Foto: Press.

Göteborgsbolaget Appland grundades 2011 av Jonatan Redvik. Bolaget tillhandahåller en prenumerationstjänst där uppemot 400 olika mobilspel, bland annat från Disney och Lego, har samlats på en och samma plattform.

Nu köps Appland upp av det indiska börsbolaget Onmobile i en affär värd 15 miljoner dollar, motsvarande drygt 143 miljoner kronor.

”Vi kunde ha tagit in uppemot 100 miljoner kronor i riskkapital för att försöka ta Appland till nästa steg. Men Onmobile är redan bäst i världen på de områden där vi hade investerat pengarna. Nu får vi den kraften direkt, vilket känns helt perfekt”, säger Jonatan Redvik.

Skillnaden mot Apples butik App Store och Google Play är att slutkonsumenten prenumererar på tjänsten för att få ta del av alla spel, i stället för att göra enstaka köp eller ladda ner reklamfinansierade gratisappar. 

”Vi gör ett Netflix fast för mobilspel. De vanliga spelen är ofta fulla av reklam eller dolda köp i appen, men det har vi helt tagit bort”, säger Jonatan Redvik.

Läs mer: Svenska Candy Crush har blivit en kassako för nya ägaren 

Under 2017 omsatte Appland drygt 8 Mkr med en förlust på ungefär 6 Mkr, efter att ha ersatt kreatörerna för att få distribuera deras spel.

”Till skillnad från Spotify eller Netflix använder vi inte ett eget varumärke, utan säljer det som ett koncept till teleoperatörer”, säger Jonatan Redvik. 

I skrivande stund har Appland avtal med runt 80 olika teleoperatörer i 40 länder, som alltså får sätta sitt eget namn på tjänsten.

Fokus ligger på utvecklingsländer i till exempel Centralamerika, Mellanöstern och Sydostasien. Appland finns inte på den svenska marknaden, men däremot i USA.

”Spelmarknaden är väldigt global. Det innebär att vi kan återanvända i stort sett samma innehåll på alla marknader och snabbt gå in i nya länder. Teleoperatörerna har redan färdiga betalsystem, välkända varumärken och är duktiga på lokal marknadsföring och support”, säger Jonatan Redvik.

Läs mer: Supercells medgrundare: Så blev vi en miljardsuccé 

Jonatan Redvik har en lång bakgrund inom telekomjätten Ericsson, där han bland annat arbetade med 3G- och 4G-näten som utvecklingschef.

”Jag var länge sugen på att göra något nytt och försökte sluta både en och två gånger, men fick bra erbjudanden från Ericsson som gjorde det svårt att lämna. Till slut fick jag bestämma mig för att tacka nej oavsett vad de skulle komma med”, säger han.

Hittills har Applands resa finansierats av runt 25 Mkr från affärsänglar som Svante Nilo Bengtsson och Roy Forslund, som bland annat var en tidig investerare i modesuccén Na-kd.

Den nya ägaren Onmobile är en av världens största aktörer inom mobil underhållning. Utöver spel arbetar koncernen också med ringsignaler, sökfunktioner, musik och sport. Efter köpet av Appland steg Onmobiles aktie med runt 14 procent på den indiska börsen.

Appland kommer fortsatt att vara baserade i Göteborg med sina 20 anställda. Under det kommande året vill bolaget teckna 100 nya avtal med mobiloperatörer.

”Vi ska dels expandera geografiskt, men också försöka penetrera marknaderna bättre och öka våra prenumerationsintäkter. En viktig del i det är att växa antalet unika användare från 10 miljoner i dag till 200 miljoner i framtiden”, säger Jonatan Redvik.

Läs mer: Svenska spelundret trycker på paus – marginalerna försämras 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera