Göteborgsbolaget Appland grundades 2011 av Jonatan Redvik. Bolaget tillhandahåller en prenumerationstjänst där uppemot 400 olika mobilspel, bland annat från Disney och Lego, har samlats på en och samma plattform.
Nu köps Appland upp av det indiska börsbolaget Onmobile i en affär värd 15 miljoner dollar, motsvarande drygt 143 miljoner kronor.
”Vi kunde ha tagit in uppemot 100 miljoner kronor i riskkapital för att försöka ta Appland till nästa steg. Men Onmobile är redan bäst i världen på de områden där vi hade investerat pengarna. Nu får vi den kraften direkt, vilket känns helt perfekt”, säger Jonatan Redvik.
Skillnaden mot Apples butik App Store och Google Play är att slutkonsumenten prenumererar på tjänsten för att få ta del av alla spel, i stället för att göra enstaka köp eller ladda ner reklamfinansierade gratisappar.
”Vi gör ett Netflix fast för mobilspel. De vanliga spelen är ofta fulla av reklam eller dolda köp i appen, men det har vi helt tagit bort”, säger Jonatan Redvik.
Läs mer: Svenska Candy Crush har blivit en kassako för nya ägaren
Under 2017 omsatte Appland drygt 8 Mkr med en förlust på ungefär 6 Mkr, efter att ha ersatt kreatörerna för att få distribuera deras spel.
”Till skillnad från Spotify eller Netflix använder vi inte ett eget varumärke, utan säljer det som ett koncept till teleoperatörer”, säger Jonatan Redvik.
I skrivande stund har Appland avtal med runt 80 olika teleoperatörer i 40 länder, som alltså får sätta sitt eget namn på tjänsten.
Fokus ligger på utvecklingsländer i till exempel Centralamerika, Mellanöstern och Sydostasien. Appland finns inte på den svenska marknaden, men däremot i USA.
”Spelmarknaden är väldigt global. Det innebär att vi kan återanvända i stort sett samma innehåll på alla marknader och snabbt gå in i nya länder. Teleoperatörerna har redan färdiga betalsystem, välkända varumärken och är duktiga på lokal marknadsföring och support”, säger Jonatan Redvik.
Läs mer: Supercells medgrundare: Så blev vi en miljardsuccé
Jonatan Redvik har en lång bakgrund inom telekomjätten Ericsson, där han bland annat arbetade med 3G- och 4G-näten som utvecklingschef.
”Jag var länge sugen på att göra något nytt och försökte sluta både en och två gånger, men fick bra erbjudanden från Ericsson som gjorde det svårt att lämna. Till slut fick jag bestämma mig för att tacka nej oavsett vad de skulle komma med”, säger han.
Hittills har Applands resa finansierats av runt 25 Mkr från affärsänglar som Svante Nilo Bengtsson och Roy Forslund, som bland annat var en tidig investerare i modesuccén Na-kd.
Den nya ägaren Onmobile är en av världens största aktörer inom mobil underhållning. Utöver spel arbetar koncernen också med ringsignaler, sökfunktioner, musik och sport. Efter köpet av Appland steg Onmobiles aktie med runt 14 procent på den indiska börsen.
Appland kommer fortsatt att vara baserade i Göteborg med sina 20 anställda. Under det kommande året vill bolaget teckna 100 nya avtal med mobiloperatörer.
”Vi ska dels expandera geografiskt, men också försöka penetrera marknaderna bättre och öka våra prenumerationsintäkter. En viktig del i det är att växa antalet unika användare från 10 miljoner i dag till 200 miljoner i framtiden”, säger Jonatan Redvik.
Läs mer: Svenska spelundret trycker på paus – marginalerna försämras