Hoppa till innehållet

Göteborgs Youpic startar blockkedja för fotografer

Nischsajten Youpic öppnar nu för försäljning och delning av fotografier genom blockkedjeteknik. Med Youpics ”coins” ska mediehus kunna köpa licenser direkt från fotograferna.

Navid Razazi är vd och grundare av fotosajten Youpic.
Navid Razazi är vd och grundare av fotosajten Youpic.Foto: privat

I och med att mediehusen har dragit ned på heltidsanställda fotografer har många fastnat i kortare uppdrag och större svårigheter att leva på sitt yrke. För Youpic (NTL), som är en digital mötesplats med över en miljon aktiva fotografer, både amatörer och professionella, har försämringen för yrkesgruppen varit tydlig. 

”Vi har sett att många i vårt community har svårt att tjäna pengar på sitt jobb och sina fotografier. Samtidigt tar mellanhänderna en stor del av kakan när exempelvis mediehus köper licenser från olika byråer”, säger Navid Razazi.

Läs även: Spotify-stjärna ska hjälpa Youpic ut i världen 

Youpic grundades 2013 och fungerade ursprungligen som en social mötesplats för fotointresserade. Men trots att antalet amatörfotografer var många var det få som betalade för tjänsten.

Bolaget fick efter en misslyckad kapitalrunda 2016, där målet var 40 Mkr men där slutsumman hamnade på 15 Mkr, ändra strategi. Youpic skulle nu bli kassaflödespositivt genom att erbjuda sina användare kurser i bland annat exponering, komposition och mobilfoto. 

Navid Razazi vill inte uppge några specifika siffror för 2017 men uppger att bolaget nu har nått lönsamhet.

Sedan en tid tillbaka låter Youpic fotografer sälja sina verk via deras plattform. Inledningsvis är det privatpersoner som har handlat, men efter att också mediehus börjat intressera sig för fotografierna har Navid Razazi försökt komma på ett sätt att skapa en försäljningsplats även för dem. 

Enligt Navid Razazi tar bildbanker, som Gettyimages, Alamy och Shutterstock, mellan 30 och 80 procent i kommission. För att erbjuda en lösning utan mellanhänder har Youpic nu beslutat sig för att skapa en blockkedja på plattformen Ethereum. 

Läs även: Ethereum-grundaren kritiserar kryptovärldens fokus 

Blockkedjan kommer att göra det möjligt för fotografer i Youpics nätverk att sälja fotolicenser direkt till mediahusen. Försäljning och kontraktsavtal kommer att slutas med hjälp av Youpics egen token, Youpic-coin. 

”Jag började engagera mig mer i blockkedjeprojekt för drygt ett år sedan, det var då jag började fatta att vi skulle kunna använda tekniken för att lösa licensfrågan hos oss”, säger Navid Razazi.

För att kunna starta blockkedjan har Youpic ett avtal med Cofound.it (NTL) som är en investeringsplattform för blockkedjeprojekt. Med hjälp av Cofound.it och blockkedjan vill Youpic skapa en global standard för copyright och rättigheter till bilder. 

Läs även: Cofound.its vd: ”Hoppa inte på hypetåg” 

”Blockkedjan kommer samtidigt att fungera som en licensplattform. I samma stund som bilden laddas upp till blockkedjan kommer ett pris att anges i kryptovalutan tillsammans med villkoren för användning. Det är också väldigt viktigt att plattformen är gratis då fotografer och artister kommer få behålla hela vinsten”, säger Navid Razazi.

Till en början ska Youpic använda blockkedjan på testnivå med en start under det andra till tredje kvartalet 2018. 

”Vi bygger det här med feedback från mediehus som Wall Street Journal och Business insider, som redan använder Youpic i dag. Vi har redan ett stort community så vad vi behöver nu är att hitta ett system som gör både fotografer och mediehusen nöjda”, säger Navid Razazi.

Läs även: Experten om nya kryptoinvesteringar: “Nu är det vilda västern” 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera