Hoppa till innehållet

Guldregn över talande svensk robot – ska till Asien: ”Corona ger ökad aptit”

En talande robot med en prislapp på 150 000 kronor. Nu ska Furhat Robotics från Sverige expandera till Asien, med hjälp av färska miljoner i kassan. ”Coronavirusets effekter kommer leda till ökad aptit och förståelse för vår teknik”, säger vd:n Samer Al Moubayed. 

Furhat Robotics har grundats av Samer Al Moubayed.
Furhat Robotics har grundats av Samer Al Moubayed.Foto: Banfa Jawla

Det svenska bolaget Furhat Robotics har under de senaste åren kommersialiserat och försökt nå den breda marknaden med sin socialt intelligenta robot.

Nu fyller bolaget på kassan med 20 miljoner kronor från det Singapore-baserade riskkapitalbolaget Qualgro. Det framgår av handlingar från Bolagsverket.

”Det är en del av en större kapitalanskaffning. Det känns väldigt spännande. Samarbetet ska i första hand hjälpa oss att expandera till Asien”, säger Samer Al Moubayed, vd och medgrundare.

Kapitalanskaffningen sker genom ett så kallat konvertibellån, som säkrades i december 2019, där investeraren har möjlighet att byta sin fordran mot aktier inom en viss tidperiod.

Vi ser ett skifte. För ett år sedan trodde man att ny teknologi skulle stjäla folks arbeten

Läs mer: Svenska Furhat tar sin robot till marknaden: ”Explosion inom fem år” 

Furhat, som kan ta ögonkontakt och svarar på tilltal och ställer frågor, går att tillämpa på många olika språk med hundratals valbara röster. Under det senaste året har Furhat bland annat lagt till stöd för mandarin och kantonesiska, två av de största språken i Kina. 

Bolaget har också hittat återförsäljare av roboten i olika delar av världen, till exempel i Hongkong och Malaysia.

”Partnernätverket kommer vara ett stort fokus för oss under 2020. Världen återhämtar sig olika snabbt från coronaviruset. Kina ligger till exempel långt fram och börjar öppna upp sig”, säger Samer Al Moubayed.

Furhats robot består av ett ansikte med en 3d-mask i plast, på vilken det projiceras olika ansiktsrörelser och utseenden med hjälp av ljuseffekter. 

Utöver den fysiska roboten har bolaget också utvecklat ett operativsystem. Den säljs inte direkt till konsumenter, utan tanken är att Furhat i praktiken ska kunna anpassas till vilken företagsverksamhet som helst. 

Prislappen för roboten är ungefär 150 000 kronor. Samer Al Moubayed vill inte uppge hur många företagskunder bolaget har i dagsläget eller exakt hur många robotar som levererats, men konstaterar att det handlar om ”hundratals”. 

”Planen är fortsatt att få ut så många robotar som möjligt framför människor, på så kort tid som möjligt”, säger han.

Läs mer: Stockholms stad testar robotar i skolan – kan hjälpa mot lärarbristen 

Ett av de mest uppmärksammade samarbetena har skett med det svenska bemannings- och rekryteringsbolaget TNG. Tillsammans har de lanserat en robot som går under namnet Tengai som ska hjälpa till att genomföra fördomsfria anställningsprocesser, där sökande behandlas lika oavsett kön, ålder och ursprung.

Ytterligare ett exempel på ett långtgående samarbete är med den tyska läkemedelsjätten Merck. Furhats robot används i detta fall för att avgöra om en person befinner sig i riskzonen för att drabbas av vissa sjukdomar, till exempel diabetes, genom att ställa olika frågor.

Under 2018, bolagets senast redovisade räkenskapsår, noterade Furhat Robotics en nettoomsättning på 3,7 Mkr och ett minusresultat på 3,4 Mkr.

”Vi har inte stängt böckerna helt, men ökade intäkterna med ungefär 350 procent under 2019. Det var ett bra år”, säger han.

Men på grund av coronaviruset ligger många tester av Furhats robot i den verkliga världen nu på is.

”Det är svårt för företag att skicka ut sina anställda i offentliga miljöer och testa robotarna. Vi räknar med att pauserna kan pågå i sex månader till eller hela 2020, och försöker bygga upp ett 'community' inom forskarvärlden under tiden”, säger Samer Al Moubayed.

Under hösten 2017 tog Furhat Robotics in 20 Mkr i från riskkapitalbolagen Balderton Capital och Local Globe, därutöver har man säkrat 24 Mkr i bidrag från EU.

Läs mer: Svenska robotbyggare får 24 miljoner från EU 

Utvecklingen av roboten har pågått sedan 2011 vid Kungliga Tekniska högskolan, KTH, och bolaget Furhat Robotics bildades formellt tre år senare. Företaget har ett 40-tal anställda i Stockholm.

Hur påverkar coronaviruset utsikterna för er sociala robot?

”Jag tror att det kommer leda till ökad aptit och förståelse för vår teknik”, säger han.

Samer Al Moubayed pekar på att alla nu märker av hur tråkigt social isolering kan vara – och att Furhat i framtiden till exempel skulle kunna användas för sällskap på äldreboenden. 

Han menar också att företag kommer se ett större behov att ta hjälp av deras talande robot för kundsupport, till exempel i butiker eller på tågstationer.

”Nu har valet varit att stänga ned och ta bort dessa stödtjänster, eller utsätta de anställda för en risk”, säger han.

Trenden med distansarbete, som till exempel har gynnat videotjänstbolagen, kommer också spilla över på Furhat enligt vd:n.

”Vi ser ett skifte. För ett år sedan trodde man att ny teknologi skulle stjäla folks arbeten, men nu tar många till sig det snabbt eftersom det kan rädda liv. Om coronaviruset blir värre, eller fler pandemier väntar i framtiden, måste vi ha en plan B”, säger Samer Al Moubayed. 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera