Hoppa till innehållet

Hajpade högtalare på väg till börsen

En börsnotering rycker allt närmare för amerikanska Sonos, kända för sina trådlösa högtalarsystem. Snart väntas konkurrensen öka från både Spotify och Zound Industries.

Trådlösa högtalare från Sonos. Musiken styrs från en surfplatta.
Trådlösa högtalare från Sonos. Musiken styrs från en surfplatta.Foto: ANDERS WIKLUND / TT

Amerikanska Sonos, känt för sina trådlösa musiksystem, kan ha planer på en börsnotering. Det indikeras av flera upplagda jobbannonser där personer med erfarenhet från börsnoterade företag eftersöks, rapporterar Business Insider

Enligt jobbannonserna är bolaget på jakt efter personer med erfarenhet inom juridiska och finansrelaterade roller, till exempel en controller och en chefsjurist. Det framgår även att Sonos förbereder sin finansiella rapportering för kraven för börsnoterade företag. 

Var noteringen ska ske framgår inte, men troligtvis handlar det om Nasdaq eller New York-börsen i USA.

Från Sonos håll vill man inte kommentera jobbannonserna utan menar att man gillar var man har verksamheten i dag och att en börsnotering är något som alla teknikföretag tänker på.

Läs mer: Spotify uppges förbereda en egen smart högtalare 

Marknaden för smarta högtalare väntas samtidigt växa kraftigt i närtid. Baserat på uppskattningar från analysföretaget Canalys kommer antalet enheter dubblas jämfört med i fjol till över 50 miljoner under 2018.

Sedan tidigare har det rapporterats att den svenska musikjätten Spotify vill ge sig in i industrin och utmana aktörer som Sonos genom att utveckla egna smarta högtalare.

”Spotify är på väg att skapa sina första fysiska produkter och arrangera en organisation för tillverkning, leveranser, försäljning och marknadsföring”, skrev Spotify i en arbetsannons i februari.

En smart högtalare från Spotify skulle kunna innehålla stöd för antingen Amazons virtuella assistent Alexa eller Google Assistant, i likhet med modellerna från marknadsledande Sonos.

Läs mer: Sonos slutar annonsera på Facebook efter skandalen 

Men Spotify är knappast ensamma om att vilja bygga en egen smart högtalare. Den svenska börskandidaten Zound Industries, känt för sina Marshall-högtalare, berättade nyligen för Di Digital att bolaget förhandlar med Amazon och Google om att bygga en röststyrd högtalare med AI-funktion. 

”Inom ett år ska vi ha en ute på marknaden med röststyrning och antingen Amazons eller Googles teknik i”, sa Zounds ordförande Tommy Jacobson nyligen i Di Digitals podd Startup Stories.

Även Facebook och Samsung uppges släppa smarta högtalare under 2018, enligt uppgifter, och aktörer som Amazon, Google, Microsoft och Apple är redan involverade på marknaden.

(Finwire/ Di Digital)

Läs mer: Uppgifter: Facebook släpper smarta högtalare 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera