”Det handlar om att fortsätta göra det vi gör, fast bättre och i ett högre tempo”, säger Bokios vd Viktor Stensson om vad det nya kapitalet kommer att användas till.
”Vi ska hålla högt tempo i produktutvecklingen och inte låta något annat företag komma ikapp”, fortsätter han.
Appen Bokio är en automatiserad bokföringstjänst som lanserades 2015, och som främst vänder sig till små och medelstora företag. Sedan april i år finns appen även tillgänglig i Storbritannien.
I dagsläget har Bokio runt 80 000 användare, fördelade i både Sverige och Storbritannien. Det är en ökning med 2 000 användare sedan september i år, när Di Digital senast pratade med Viktor Stensson.
Jag vet inte exakt när vi blir lönsamma. Nu satsar vi på att växa, det kostar pengar.
Inför framtiden har företaget satt ribban högt – målet är att appen ska ha hela 100 miljoner användare.
”Det är en bit kvar men vi växer allt snabbare. Vi har inte satt något exakt datum för när det målet ska vara nått. Det är mer för att visa vart vi är på väg och vilket ‘mindset’ vi har”, berättar Viktor Stensson.
Nu tar Bokio in 4 miljoner euro, drygt 42 miljoner kronor, i en nyemission. Merparten av pengarna kommer från riskkapitalbolaget Creandum samt bank- och finansgruppen Svea Ekonomi. Även några externa affärsänglar, däribland Chris Adelsbach, har varit med och investerat.
”Chris har ett bra kontaktnät i Storbritannien där vi nu är och jobbar. Sedan har Inbox Capital varit med och investerat igen. Det känns kul att de väljer att fortsätta stötta oss.”
Bokio har tidigare tagit in pengar från bland annat Vinnova, Chalmers Ventures och affärsänglarna Mattias Miksche och Sophia Bendz.
Läs mer: Zennströms stjärninvesterare Sophia Bendz pekar ut sina favoritbolag
I samband med rundan tar Bokio även in två nya personer i ledningsgruppen. Förstärkningarna består av Pernilla Fornbäck, som närmast kommer från Cevt, och Ingemar Rask, tidigare på McKinsey.
Bokio har tidigare samarbetat med redovisningsbyrån Fortner. Under 2019 har företaget samlat på sig ett antal nya samarbetspartners, men några företagsnamn går de inte ut med. Det är genom dessa avtal som Bokio tjänar sina pengar, då appen är helt gratis att använda.
Läs mer: Bokio tecknar storavtal med Fortner
Har ni några fler samarbetspartners på ingång?
”Vi har en del spännande dialoger, både Sverige och Storbritannien. Men det är inget som är officiellt ännu.”
Har ni planer på att lansera Bokio i fler länder?
”I sinom tid. Nu fokuserar vi på att vinna de marknader vi redan är på”, berättar Viktor Stensson.
Företaget har hittills aldrig varit lönsamt. 2018 gjorde Bokio en förlust på 16,4 Mkr, vilket var 10 Mkr mer än under 2017. Omsättningen landade på 1,2 Mkr i fjol. Hur 2019 års siffror ser ut, och när Bokio blir lönsamt, vill Viktor Stensson inte gå in på i detalj.
”Jag vet inte exakt när vi blir lönsamma. Nu satsar vi på att växa, det kostar pengar men ekonomin bakom det ser bra ut. Vi kommer mångdubbla omsättningen i år, mer än så vill jag inte säga.”
Läs mer: Förlusterna ökar för bokföringsappen – ”Vi växer snabbare nu”