Hoppa till innehållet

Här är bilderna från Slush i Helsingfors

Årets Slush drog över 15 000 besökare och en mängd techstjärnor. Medverkade gjorde bland andra Spotifys Daniel Ek, Klarnas Sebastian Siemiatkowski och Natural Cycles Elina Berglund. Här är bilderna från Nordens största techkonferens.

Bild: Kai Kuusisto/ Slush

Årets Slush hålls i Helsingfors stora mässhall. I hallen, som mest kan liknas vid ett stor nattklubb, ryms utöver de 15 000 besökarna och 2 000 voluntärerna även utställningsbås, fyra scener och ett antal matstånd där köerna sträcker ut sig som spindelben.

Foto: Maija Astikainen/ Slush

Under Nordens största techkonferens kom det ett antal techprofiler som avbytte varandra på mässans stora scen. För den stjärntätaste halvtimmen stod Daniel Ek, Niklas Zennström och Supercells vd Ilkka Paananen:

Foto: Kai Kuusisto/Slush”Jag tror att alla framgångsrika bolag har åtminstone tre nära-döden-upplevelser”, sa Daniel Ek på scen.

Läs även: Daniel Ek om misstaget som kunde ha dödat Spotify

Foto: Kai Kuusisto/ Slush

Inför Daniel Eks medverkan på scen hade Kings medgrundare Riccardo Zacconi värmt upp publiken. Där framkom det att anledningen till att King i över huvud taget blev av berodde på att Riccardo Zacconi och övriga King-grundare arbetade på Spray tillsammans.

Foto: Kai Kuusisto/ Slush

Under torsdagen tog en annan av Sveriges största stjärnor plats på den stora scenen: Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski. Förutom att prata om framtidens fintech fick han även in en känga mot riskkapitalbolag i Silicon Valley.

”Jag har sett amerikanska vc-bolag tvinga europeiska startups öppna utvecklingskontor i Silicon Valley. Det är det dummaste jag har hört”, säger Sebastian Siemiatkowski.

Foto: Jussi Hellsten/Slush

Läs även: Svenskbackade Clue tar in 170 miljoner

Förutom fördjupande samtal om allt från foodtech, fintech, esport till stjärnornas misslyckanden har scenerna även besökts av pitchande entreprenörer. Elina Berglund var en av dem.

Foto: Kai Kuusisto/ Slush

”Det var en fantastiskt härlig känsla att stå på stora scenen”, sade hon efter att ha pitchat inför flera hundra människor.

Läs även: Brakförlust när hälsoappen Lifesum investerar i tillväxt

En annan som var på plats var Jan Erik Solhem, vd för AI-bolaget Mapillary som tog in 68 miljoner kronor av Atomico och Sequoia tidigare i år. 

Foto: Kai Kuusisto/ Slush

Mapillary och Natural Cycles var däremot bara två av många svenska startupbolag på plats. Swedish Hotspot hade samlat ett 40-tal svenska startups under sitt paraply, däribland Visiba Care, Mina tjänster, Gardenize och Friendbase. 

Foto: Jussi Hellsten/Slush

För de som tröttnade på scenerna och att mingla fanns det mycket annat att sysselsätta sig med. Kuberna i utställningsområdet har både robotar som Pepper och olika VR-kit att testa.

Foto: Samuli Pentti/ Slush

Men där det finns startups finns även investararna. Förutom jättarna Northzone, Atomico och EQT Ventures var även det nybildade ängelnätverket Nordic Makers, med bland andra Erik Byrenius och Hampus Jakobsson, på plats.

Foto: Kai Kuusisto/ Slush

Läs även: Det här är Nordic Makers

Foto:

Di Digitals Mimi Billing har rapporterat från årets Slush.

Foto: Samtliga bilder är tagna av Slushs egna fotografer.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera