Hoppa till innehållet

Här är H&M-chefens dolda techimperium

Karl-Johan Persson är inte bara vd för Sveriges största börsbolag. På några få år har han även seglat upp som en av Sveriges mest tongivande techinvesterare. Den privata portföljen är värd minst 700 miljoner kronor, enligt Di Digitals beräkningar.

H&M:s vd Karl-Johan Persson har utvecklat en stor techportfölj.
H&M:s vd Karl-Johan Persson har utvecklat en stor techportfölj.Foto: Izabelle Nordfjell

Pricerunner, Mathem, Kivra, Fyndiq, Fidesmo, Design Online. Listan på digitala bolag med H&M-chefen Karl-Johan Persson (NTL) som delägare blir allt längre.

Investeringarna sker vid sidan om hans engagemang i H&M (NTL), som på senare år också har investerat i ungt entreprenörsskap. Detta i form av minoritetsandelar i bolag som Sellpy, som hjälper folk att sälja begagnade prylar på nätet, rabattbolaget Wrapp och klädbolaget Ivyrevel med bloggaren Kenza Zouiten som medgrundare och frontfigur.

Han hör av sig någon gång i månaden för att höra hur det går.

Nyligen kunde Di Digital dessutom rapportera att Karl-Johan Persson är en av finansiärerna bakom den nya riskkapitalfonden Backing Minds, som tar in ”ett tresiffrigt miljonbelopp” för att investera i entreprenörer som det traditionella riskkapitalet missar.

”Jag tror det är viktigt för honom att inte helt fastna i rollen som storbolagsdirektör”, säger Stefan Krook, som driver investeringsbolaget 41:an Invest ihop med Karl-Johan Persson.

Han beskriver hur H&M:s vd lyckas vara en engagerad investerare utan att för den delen blanda sig i det dagliga arbetet.

”Han får närheten till bolagen, löpande information och lärdomar. Men det är aldrig någon som ringer honom när det brinner. Han behöver aldrig släppa något inom H&M för att det dyker upp brådskande saker i bolagen vi har investerat i”, säger Stefan Krook.

Läs även: H&M-backad fond ska hitta startup-succéer bortom Stureplan

Karl-Johan Persson agerar sällan på egen hand. Hans investering i Backing Minds sker exempelvis jämte syskonparet William och Selma Olsson, arvtagare till Stena Line-imperiet, samt Oriflame-familjen Af Jochnick och Collector Bank-grundaren Lena Apler.

Men H&M-chefen är knappast en passiv ägare. Di Digital har talat med flera personer på och kring de startupbolag som H&M-chefen har investerat i och i likhet med Stefan Krook ger de bilden av en engagerad person som ringer upp med jämna mellanrum och ställer initierade frågor.

Karl-Johan Persson beskrivs med ord som påläst, skärpt, lyhörd och ödmjuk.

”Han hör av sig någon gång i månaden för att höra hur det går. Han har många bra idéer och är väldigt fokuserad på konsumentupplevelsen och på tillväxt”, säger Tomas Kull, vd för Mathem.

H&M-chefens största innehav lär dock vara det i prisjämförelsesajten Pricerunner, som förvärvades för 838 miljoner kronor i våras. Köpare var NS Intressenter – med Ax:son Johnsons bolag Nordstjernan, tidigare Avanza-vd:n Nicklas Storåkers och Karl-Johan Persson i ägarkretsen.

Det är aldrig någon som ringer honom när det brinner.

Foto:

Karl-Johan Perssons investeringsbolag Philian Invest äger knappt hälften av NS Intressenter, enligt Philian Invests senaste årsredovisning, vilket ger ett innehav i Pricerunner värt mer än 400 Mkr.

Utöver det äger Karl-Johan Persson omkring en fjärdedel av den digitala brevtjänsten Kivra, som i våras värderades till 450 Mkr, omkring 10 procent av e-handlaren Mathem, som tidigare i år värderades till 1,4 miljarder kronor. Han äger även en femtedel av nätbutiken Design Online, som i fjol omsatte 159 Mkr med rörelseresultat på 12 Mkr.

Totalt överstiger teknikportföljen vid sidan om heltidsengagemanget i H&M 700 miljoner kronor, enligt Di Digitals uppskattning.

Läs även: Så går det för H&M-chefens budtjänst

Sidoengagemang på vd-nivå ses inte alltid med blida ögon på börsen. I juli fick Ericssons vd Hans Vestberg sparken efter att bland annat ha mottagit kritik för sina uppdrag vid sidan om telekombolaget.

Huruvida ett stort innehav i techbolag kan betraktas som ett problem beror på vem det är man talar om, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

”För en vanlig människa är det enormt mycket pengar. För honom är det inte det. Som en del av den totala portföljen är det inte en särskilt stor del. Jag tror tvärtom att hans engagemang kan gynna H&M”, säger han.

En sak är säker: H&M-arvingen behöver knappast investera sina pengar av privatekonomiska skäl. Trots att modejätten har backat med 13 procent på börsen i år har H&M fortfarande det högsta marknadsvärdet på Stockholmsbörsen. Största ägaren förblir pappa Stefan Persson med familj, vars ägarpost är värd hela 168 miljarder kronor.

Di Digital har utan framgång sökt Karl-Johan Persson för en kommentar till sin bolagsportfölj och dess framtida utveckling.

Än så länge tyder inget på att hans investeringsvilja är på väg att avta.

Marknadsvärdet i flera av bolagen har ökat kraftigt och tillsammans med Karl-Johan Perssons kapitaltillskott innebär det att portföljvärdet mer än fördubblats bara i år.

Läs även: ”Karl-Johan Persson vill göra en Stenbeck”

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera