Annons

H&M investerar i AI-bolag för herrmode

Karl-Johan Persson, vd H&M.
Karl-Johan Persson, vd H&M. Foto: Henrik Montgomery/TT
H&M investerar motsvarande 115 miljoner kronor i det brittiska startupbolaget Thread.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

H&M har genom riskkapitalbolaget H&M CO:Lab (NTL) gjort en investering på 13 miljoner dollar i brittiska Thread, som med hjälp av artificiell intelligens och stylister driver på försäljningen av herrkläder på nätet. Det skriver Business of Fashion.

Investeringen gjordes i samband med att Thread tog in totalt 22 miljoner dollar i ny finansiering. Bland bolagets övriga investerare finns till exempel riskkapitalbolaget Balderton som tidigare investerat i bolag som Tictail och Soundtrack Your Brand i Sverige. 

Läs mer: H&M blir delägare i Klarna – investerare 185 miljoner

"Det här gör att vi kan vara delaktiga i att driva innovation och hitta nya möjligheter snabbare än vad vi skulle klara av utan en stark relation till de bästa entreprenörerna", säger Nanna Andersen, investment manager på CO:Lab.

Enligt henne får Thread genom investeringen stöd från H&M i form av rådgivning och att vi kan producera deras egna varumärken. Thread säljer i dag premiumkläder från bland annat Boss, Diesel och Paul Smith.

”I retur får vi nya insikter om hur man kan stärka den personliga shoppingupplevelsen och tekniken för att möjliggöra detta. Det är viktigt i en snabbväxande bransch där kundernas förväntningar ständigt utvecklas”, sade Nanna Andersen.

Läs mer: H&M:s nya e-handelsgiv – tar efter Netflix och Facebook

Thread lanserades 2012 och offentliggör inte sina årliga försäljningssiffror. Företaget är ännu inte lönsamt, enligt sajten. Investeringen från H&M ska användas marknadsföring och till att bygga vidare på bolagets AI-lösning enligt Threads vd Kieran O’Neill.

"Vi ska anställa fler utvecklare som kan arbeta med att göra vår artificiella intelligens kraftfullare", säger han. 

Thread tar i dag fram klädförslag till användarna genom att ställa olika frågor om favoritmärken och klädbudget. På så sätt kan användarna få en mer personlig shoppingupplevelse.

"Det är flera saker som verkligen förändrar upplevelsen. Allt från att modellen på bilderna liknar dig till att innehållet och rekomendationerna bygger på vem du är", säger Kieran O’Neill.

Investeringen i Thread är CO:Labs totalt tolfte investering sedan starten 2014. Bland tidigare investeringar finns leveransbolaget Budbee, modebolaget Ivyrevel och säljappen Sellpy. För en vecka sedan kom också nyheten att H&M via CO:Lab gått in som delägare i betalbolaget Klarna. 

Läs mer: Här är H&M-chefens dolda techimperium

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer