Hoppa till innehållet

H&M investerar i AI-bolag för herrmode

H&M investerar motsvarande 115 miljoner kronor i det brittiska startupbolaget Thread.

Karl-Johan Persson, vd H&M.
Karl-Johan Persson, vd H&M.Foto: Henrik Montgomery/TT

H&M har genom riskkapitalbolaget H&M CO:Lab (NTL) gjort en investering på 13 miljoner dollar i brittiska Thread, som med hjälp av artificiell intelligens och stylister driver på försäljningen av herrkläder på nätet. Det skriver Business of Fashion.

Investeringen gjordes i samband med att Thread tog in totalt 22 miljoner dollar i ny finansiering. Bland bolagets övriga investerare finns till exempel riskkapitalbolaget Balderton som tidigare investerat i bolag som Tictail och Soundtrack Your Brand i Sverige. 

Läs mer: H&M blir delägare i Klarna – investerare 185 miljoner

"Det här gör att vi kan vara delaktiga i att driva innovation och hitta nya möjligheter snabbare än vad vi skulle klara av utan en stark relation till de bästa entreprenörerna", säger Nanna Andersen, investment manager på CO:Lab.

Enligt henne får Thread genom investeringen stöd från H&M i form av rådgivning och att vi kan producera deras egna varumärken. Thread säljer i dag premiumkläder från bland annat Boss, Diesel och Paul Smith.

”I retur får vi nya insikter om hur man kan stärka den personliga shoppingupplevelsen och tekniken för att möjliggöra detta. Det är viktigt i en snabbväxande bransch där kundernas förväntningar ständigt utvecklas”, sade Nanna Andersen.

Läs mer: H&M:s nya e-handelsgiv – tar efter Netflix och Facebook

Thread lanserades 2012 och offentliggör inte sina årliga försäljningssiffror. Företaget är ännu inte lönsamt, enligt sajten. Investeringen från H&M ska användas marknadsföring och till att bygga vidare på bolagets AI-lösning enligt Threads vd Kieran O’Neill.

"Vi ska anställa fler utvecklare som kan arbeta med att göra vår artificiella intelligens kraftfullare", säger han. 

Thread tar i dag fram klädförslag till användarna genom att ställa olika frågor om favoritmärken och klädbudget. På så sätt kan användarna få en mer personlig shoppingupplevelse.

"Det är flera saker som verkligen förändrar upplevelsen. Allt från att modellen på bilderna liknar dig till att innehållet och rekomendationerna bygger på vem du är", säger Kieran O’Neill.

Investeringen i Thread är CO:Labs totalt tolfte investering sedan starten 2014. Bland tidigare investeringar finns leveransbolaget Budbee, modebolaget Ivyrevel och säljappen Sellpy. För en vecka sedan kom också nyheten att H&M via CO:Lab gått in som delägare i betalbolaget Klarna. 

Läs mer: Här är H&M-chefens dolda techimperium

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera