Hoppa till innehållet

Hon leder EU:s kamp mot Apple, Google och Facebook

Det blåser hårt kring vår tids mäktigaste företag. Mitt i stormen står en dansk EU-kommissionär och delar ut rekordböter. ”Djungelns lagar kan inte gälla”, säger Margrethe Vestager.

Margrethe Vestager är EU:s konkurrenskommissionär – och en tuff match för jättar som Google, Amazon och Facebook.
Margrethe Vestager är EU:s konkurrenskommissionär – och en tuff match för jättar som Google, Amazon och Facebook.Foto: TT

(Di Digital/Lissabon) Det är morgonen efter valsegern och Alex Stamos vill verkligen inte prata om Donald Trump.

Facebooks säkerhetschef talar inför över 10 000 personer på konferensen Web Summit. Denna morgon undrar de flesta i publiken hur världen kommer se ut under USA:s nya president. Vad säger Facebook om Donald Trumps skrällseger?

Inte så mycket, visar det sig.

”How are you guys doing today?”, frågar Alex Stamos när han kommer ut på scen.

Ingen jublar. Några buar. Inte en enda gång under sitt tal nämner Facebook-chefen orden ”val” eller ”Trump”.

Ett år senare är det svårt för Facebook att ducka för frågor om politik.

Tillsammans med Google och Twitter har bolaget förhörts i amerikanska senaten om vilka aktörer som kunde betala för att påverka amerikaner inför valet.

Podd: Är Facebook vår tids tobaksbolag?

Apple, Amazon och Google har dessutom alla ålagts miljarder euro i böter för att ha smitit undan skatt eller knuffat undan konkurrenter ur sina enormt inflytelserika sökresultat.

Vinden har vänt och blåser nu hårt om techbolagen. Den som utfärdar deras rekordböter i EU är en dansk politiker vid namn Margrethe Vestager.

Konkurrensen hämmas i dag av girighet, rädsla och makt

Ett år efter Alex Stamos stapplande framträdande är det hon som står på Web Summits scen i Lissabon.

”Konkurrensen hämmas i dag av girighet, rädsla och makt”, säger Margrethe Vestager – till arenans rungande applåder.

Margrethe Vestager anses vara en av världens mest inflytelserika kvinnor. Och hon befinner sig i en kamp med internetbolagen som på kort tid blivit världens mäktigaste företag.

Striden har gjort den tidigare danska finansministern till en fixstjärna som journalisterna svansar efter.

Margrethe Vestager växte upp på den danska västkusten med två kyrkoherdar som föräldrar. Hon gick med i det socialliberala Radikale Venstre 1989, ett parti som hon blev ledare för 2007. I tre år med början 2011 var Margrethe Vestager finans- och inrikesminister i under statsminister Helle Thorning-Schmidt.

Läs mer: Peter Eriksson (MP) om techbolagens dominans: Vi riskerar bli maktlösa

Kampen mot skatteminimering har länge varit en av Margrethe Vestager kärnfrågor. Under sin tid som ordförande för EU:s finansministergrupp Ecofin försökte Margrethe Vestager driva igenom diskussioner om ett nytt skattesystem. Då, 2012, var det inte aktuellt.

Sedan läckte miljontals dokument som avslöjade hundratals skatteupplägg som multinationella företag hade ingått i Luxemburg.

”Då blev det en annan debatt i Europa. I dag ser vi att några av förslagen vi försökte få igenom har trätt i kraft i dag. På den tiden fick vi höra att det aldrig skulle ske”, säger Margrethe Vestager, som lovordar arbetet bakom avslöjandena i den såkallade paradisläckan.

Företag som är marknadsledande ska vara det för att de har den bästa produkten... Inte för att de fuskar

Den danska EU-kommissionären räds inte konfrontation.

Apples vd Tim Cook ska enligt Wired ha skällt ut henne på tiden då henne stab granskade Apples skatteupplägg i Irland. Sju månader senare, i september i fjol, kom Margrethe Vestagers dom.

Apple skulle betala tillbaka de 13 miljarder euro i skatt man hade undvikit att betala genom upplägget på Irland – plus ränta.

”Företag som är marknadsledande ska vara det för att de har den bästa produkten och att kunderna gillar dem. Inte för att de fuskar”‚ säger Margrether Vestager.

I dag är den praxis som kallats för ”Double Irish” – där ett företag registrar två bolag i Irland, varav ett inte har en skattemässig hemvist någonstans i världen –inte längre i bruk. Luxemburg har tagit flera steg för att landets skattevillkor ska vara i linje med övriga Europa.

Läs mer: Ethereum-grundaren: ”Det är klart det finns folk som spekulerar”

Margrethe Vestager framhåller gärna dessa exempel som tecken på politiska framsteg.

”Detta ger oss en starkare förhoppning att detta faktiskt kan förändras. Den grundläggande anledningen är att våra medborgare förväntar sig detta”‚ säger hon.

EU-kommissionären anser att dagens internetbolag har en skyldighet att utveckla schysta algoritmer som inte apar efter ”den gamla tidens karteller”. Förutom nya skatteregler vill hon även se techbolag som bygger in integritetsskydd i sina tjänster från början – inte som ett plåster på såren i efterhand.

Två av hennes mest aktuella fall rör Google och Apple.

I juni bötfällde EU-kommissionen Google i ett av Margrethe Vestagers mest uppmärksammade fall. E-handelstjänsten Google Shopping belades med 24 miljarder kronor i böter eftersom den ansågs stänga ute liknande prisjämförelsesajter på flera marknader.

Det är ännu inte avgjort om Googles motåtgärder, som presenterades i höstas, räcker för att sökjätten ska undgå böter.

Vi måste se till att det är demokratins lagar som gäller

Apple, vars nya skatteupplägg i Jungfruöarna avslöjades av New York Times efter paradisläckan från juristfirman Appleby, är också under EU-kommissionens lupp.

Redan innan den senaste läckan hade Margrethe Vestager tagit kontakt med Tim Cook, mannen som en gång skällde ut henne, och frågat hur Apples skatteupplägg ser ut i dag. Än har hon inte fått något svar.

”Vi måste se till att det inte är djungelns lagar, utan demokratins lagar, som gäller.”

Mer om kritikstormen mot techjättarna i Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/-techbolagenharaktgraddfilganskalange-

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera