Hoppa till innehållet

ICA storsatsar på Min Doktor – som tar över Minutklinikerna

ICA Gruppen köper 42 procent av nätläkaren Min Doktor för 335 miljoner kronor. Nätläkaren tar samtidigt över ansvaret för Ica:s Minutkliniker, som primärt ligger i anslutning till ICA-butiker, och planerar nu en snabb expansion i hela landet.

Min Doktors vd Jonas Vig och grundaren Magnus Nyhlén.
Min Doktors vd Jonas Vig och grundaren Magnus Nyhlén.

”Det här är en fantastik möjlighet att bygga en ännu mer tillgänglig, god och nära vård. Vi ska satsa på kvalité och långsiktighet”, säger Jonas Vig, vd på Min Doktor.

Detaljhandelsbolaget ICA Gruppen investerar genom dotterbolaget Apoteket Hjärtat i Min Doktor.

ICA Gruppens investering i Min Doktor består av ett kontant kapitaltillskott på 335 miljoner kronor samt ICA:s bidrag, inklusive Minutklinikens verksamhet, som värderas till 225 miljoner kronor. Minutkliniken blir nu en del av Min Doktor. Kapitaltillskottet ska täcka de kommande årens kapitalbehov.

Genom att kombinera Min Doktors svenska verksamhet med Minutklinikerna som finns i anslutning till flera Apotek Hjärtat kan patienter få hjälp både via nätet och på mindre kliniker som bemannas av sjuksköterskor. Min Doktor planerar nu för en snabb expansion av antalet kliniker, som primärt kommer att ligga i anslutning till ICA-butiker. 

”Vi är redan rikstäckande digitalt, nu är ambitionen att även bli det fysiskt i kliniken runt hörnet. Vi tror detta kan minska vårdköerna i Sverige. Folk ska kunna få tillgång till den vård de behöver, när de behöver den”, säger Jonas Vig, vd på Min Doktor.

Min Doktor kommer nu att ägas till 42 procent av Apotek Hjärtat och 58 procent av övriga ägare, däribland EQT Ventures. Slutförande av affären kan genomföras först efter Konkurrensverkets godkännande vilket förväntas ske under oktober 2018.

”Min Doktor är en seriös och innovativ vårdgivare och vi ser fram emot att tillsammans utveckla framtidens primärvård. Bolaget kommer nu att investera i ett stort antal drop-in-kliniker primärt i anslutning till större ICA-butiker. Vårt mål är att göra det enklare för människor att få vård och på så vis vara med och förbättra folkhälsan”, säger Anders Nyberg, vd på Apotek Hjärtat.

Minutkliniken som är en del av Apotek Hjärtat har sedan tidigare erbjudit sina kunder hjälp med enklare vårdärenden och vaccinationer i anslutning till ett antal apotek och ICA-butiker. Nu blir Minutkliniken alltså en del av Min Doktor, som är en av Sveriges största aktörer inom digitala primärvårdstjänster.

Läs mer: Icas e-handel går över miljarden 

Vad är ett typexempel på hur patienter kan ha nytta av detta?

”Har man till exempel problem med öronen han man gå till en av våra minutkliniker. Där kan man tala med en av våra duktiga sköterskor. De kan lämna ärendet vidare för konsultation av en läkare eller hjälpa med tips på egenvård och receptfria alternativ på apoteket - allt beroende på vilken typ av vård dom bedömer passar patienten bäst.”   

Hur påverkar Icas stora delägande era internationella ambitioner?

”Vi fokuserat på fördelarna i Sverige. Planen för vår internationella del ligger kvar. Där är strategin att främst fortsätta vara en plattform och en processleverantör.”   

Läs mer: Min doktor dubblar omsättningen – men tappar ledningen bland digitala vårdcentraler 

(Finwire/Di Digital)


Läs mer: Hälsosam affär när Min Doktor tar över Icas MinutklinikerFoto:
Jonas Leijonhufvud är reporter på Di Digital.


Hör intervjun med Magnus Nyhlén i podden Startup Stories här:

https://embed.acast.com/startupstories/magnusnyhlen-mindoktor

Du hittar även Startup Stories på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Startup Stories? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Recensera podden här eller kontakta oss på Twitter, Facebook eller via mejl.

 

 

 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera