Annons

Kan oljepengar bygga nästa spelsuccé? Den här VR-studion tror det

Spelstudion Svrvive:s grundare Faviana Vangelius, Hampus Granberg och Pontus Pettersson samt Johan Svärd och Nils von Heijne.
Spelstudion Svrvive:s grundare Faviana Vangelius, Hampus Granberg och Pontus Pettersson samt Johan Svärd och Nils von Heijne. Foto: Svrvive
Kan ett oprövat grundarteam, plockat direkt ur skolbänken, utmana spelvärldens giganter på den framväxande VR-marknaden? Ja, säger teamet bakom spelstudion Svrvive.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Hajpen är enorm kring den framväxande VR-marknaden. Bara i år har flera tunga namn ur den svenska spelbranschen startat nya studior, helt fokuserade på att utveckla spel för virtuell verklighet.

Två exempel är Resolution Games (NTL), grundat av den tidigare King-chefen Tommy Palm och uppbackad av bland andra Googles riskkapitalbolag, samt Fast Travel Games (NTL), grundat av en grupp veteraner från Angry Birds-skaparna Rovio och Battlefield-skaparna Dice.

Di Digitals databas Nordic Tech List listar i skrivande stund 27 startupföretag verksamma inom VR i Sverige och Norden.

Nystartade Svrvive (uttalas “survive”) (NTL) är en udda fågel i sammanhanget. Företaget, som backas upp av 15 Mkr från ett riskkapitalbolag med kopplingar till Lundin Oil-familjen, grundades så sent som i maj och släppte sin första spelbara demo för en knapp vecka sedan.

Tre av de fem grundarna kommer direkt från avslutade universitetsutbildningar. Ingen i grundarteamet har någonsin släppt ett spel tidigare.

Nils von Heijne, medgrundare och kreativ chef på Svrvive, med en bakgrund inom kommunikation och pr, ser inte det som ett stort problem. Att utveckla för VR är så annorlunda jämfört med vanlig spelutveckling, säger han, att erfarenhet inte nödvändigtvis är en konkurrensfördel.

“Det vi ser inom VR är samma mönster som när sociala medier slog igenom, eller när appbutikerna dök upp. Är man tidigt ute så har man väldigt mycket att vinna på det”, säger han.

“De andra har team som jobbat länge i spelbranschen. Det har inte vi. Men vi har byggt snabbt, vi släppte vår demo snabbt, vi har fått funding snabbt”, fortsätter han.

CkecQRYeOfQ

Svrvives första spel, som även det heter Svrvive, är ett äventyrs- och pusselspel utvecklat för HTCs VR-plattform Vive. Målet är att Svrvive ska vara bland de första “berättelsedrivna, lite djupare” spelen för Vive, säger grundarna. 

Faviana Vangelius, vd och medgrundare på Svrvive, säger att idén kom efter ett besök på ett “escape room” i Stockholm (ett slags teambuilding-lek där deltagarna ska lösa gåtor och pussel tillsammans) under våren 2016. 

Under studietiden jobbade hon på Android- och IOS-spelet Adventures of Boo tillsammans med utvecklarna Hampus Granberg och Pontus Pettersson, idag medgrundare till Svrvive. 

Trion övergav dock det projektet för att istället fokusera helt på att ta fram ett VR-spel. 

“Vi satt i mitt vardagsrum och jobbade mer eller mindre dygnet runt. Vi hade ingen hårdvara i början så vi fick koda i blindo. I mitten av maj fick vi vår Vive och insåg direkt att allt vi byggt kunde vi slänga ut direkt”, säger hon. 

Vi hade ingen hårdvara i början så vi fick koda i blindo.

Utvecklingen har gått i en rasande fart sedan dess.

I början av augusti släppte bolaget en första, spelbar demo av Svrvive. Samtidigt meddelade bolaget att man stängt en första finansieringsrunda på 15 Mkr. Pengarna kom dels från riskkapitalbolaget Back in Black Capital, med kopplingar till Lundin Oil-familjen, dels från privata investerare som Björn von Sivers, till vardags på riskkapitalbolaget Vostok New Ventures (NTL). 

“Jag tror den långsiktiga potentialen för VR är enorm, vilket blir rätt tydligt om man tittar på hur mycket kapital som investerats i sektorn (mjukvara och hårdvara) globalt de senaste åren. Jag blev verkligen imponerad av teamet och deras speldemo”, säger Björn von Sivers. 

“Som med alla investeringar på nya marknader är det en chansning. Det finns ingen som har ett bevisat track record inom VR än, för det kan du omöjligen ha”, säger Nils von Heijne. 

”Så här långt har det funkat. Vi får så mycket kärlek på internet trots att vi är helt okända”, fortsätter han. 

Under den första veckan laddades Svrvives demo ned drygt 5000 gånger. De få användartester som finns ute har varit positiva.

Nedladdningssiffran är mer imponerande än den låter, givet att Vive-plattformen så här långt uppskattas ha sålt i knappt 100 000 exemplar.

“Vi ser det som att vi har mellan 5 och 10 procent av marknaden”, säger Faviana Vangelius.

Svrvive ska vara ute till försäljning innan året är slut. Bolaget vill inte avslöja varken prislapp eller ett mer exakt lanseringsdatum, men ser tajmingen som avgörande: 

“Vi vill vara bland de första, större spelen som finns ute på plattformen. Idag finns knappt 400 titlar för Vive, men mycket av det är väldigt enkla teknikdemon”, säger Nils von Heijne. 

Det återstår att se om han lyckas ro sina planer i land. Klart är dock att Svrvive har stora ambitioner. 

“Vi tror stenhårt på den här tekniken, och vi tror på vår förmåga att erbjuda upplevelser som det finns ett sug efter. Vi vill bli en av världens bästa VR-spelstudios. Då gäller det att snabbt ta position”, säger Nils von Heijne. 

Läs även: Oljemiljoner till svensk VR-studio


Mer om Svrvive och VR-marknadens framtid i veckans Digitalpodden:

http://embed.acast.com/digitalpodden/digitaladoktorerochvr-pepp

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies