Hoppa till innehållet

King-miljardärernas fond investerar i ”Instagram för ljud”

King-miljardärernas startupprogram Sweet Studio har nu gjort sin andra investering. Bolaget går in med 1 miljon kronor i ett socialt nätverk som vill bli ett ljudbaserat Instagram.

Alexandre Meregan hoppas att hans nya sociala nätverk ska få människor att kolla bort från skärmen.
Alexandre Meregan hoppas att hans nya sociala nätverk ska få människor att kolla bort från skärmen.Foto: Press.

Grundarna av spelsuccén King, som ligger bakom mobilspelet Candy Crush och som köptes ut från den amerikanska börsen för omkring 50 miljarder kronor 2015, har investerat delar av sin förmögenhet via techbolaget Sweet Capital.

Utöver Sweet Capital skapades fonden Sweet Studio som fungerar som ett startupprogram som hjälper techbolag att driva sina idéer från ax till limpa. Detta sker genom både kapitalinvesteringar och produktutveckling. Tillgångarna i fonden uppgick i fjol till ungefär 100 miljoner kronor.

Läs mer: King-grundarna startar bolag med Doberman-veteran

Det sociala nätverket Koo är Sweet Studios andra investering, efter psykologiappen Alex. Det är en ny app som de har utvecklat tillsammans med grundaren Alexandre Meregan.

”Under en ganska lång tid har vi tillsammans byggt produkten, skapat en app, utvecklat varumärket och affärsidén för att slutligen kunna lansera den”, säger Anders Frostenson, vd Sweet Studio. 

Efter lanseringen har Sweet Studio investerat ett såddkapital i bolaget på omkring 1 miljon kronor.

Koo kan enligt grundaren Alexandre Meregan liknas vid ett ljudbaserat Instagram, där användarna lyssnar på och laddar upp röstklipp som kan vara max en minut långa. 

Genom att följa innehållsskapare, som kan vara både personer man känner eller kändisar skapas ett konstant flöde som man kan lyssna på utan att behöva titta på skärmen. 

”Målet är att människor ska kunna dela med sig av sina tankar på ett smidigt sätt som inte kräver att man måste stå framför en kamera. Vi vill fokusera på att det man har att säga är viktigare än hur man ser ut”, säger Alexandre Meregan. 

Läs mer: Här är techmiljardärernas hemliga förvaltare 

Det sociala nätverkets starka fokus på ljud är enligt Anders Frostenson en av andledningarna till varför de valde att satsa på Koo. Han pekar till exempel på att det digitala musiklyssnandet och intresset för poddar stadigt ökar. 

”Den andra trenden kommer från en hårdvaruutveckling som stödjer beteendet med en ökad ljudkonsumtion. Framförallt genom ny hårdvara som nya trådlösa hörlurar eller smarta högtalare”, säger Anders Frostenson, och hänvisar till produkter som Apples Airpods, Amazon Echo och Google Home.

Målgruppen som Koo vänder sig till är ungdomar i åldrarna 16 till 19, en grupp som enligt Alexandre Meregan konsumerar information på ett helt annat sätt än andra generationer. Det är viktigt att innehållet är kort, snabbt och lättillgängligt. Han menar även att allt fler ungdomar vill minska sin skärmtid, men samtidigt inte riskera att missa något från sina sociala flöden.  

Läs mer: King-miljardärernas nya fond backar psykologiapp 

Det finns flera olika planer för hur nätverket kan tjäna pengar, men enligt Alexandre Meregan kommer de inte ha reklam som stoppar flödet. I stället erbjuder de sina användare att köpa paket med ljudeffekter som kan användas när man redigerar sina röstinlägg. Han liknar det vid en ljud-gif som till exempel kan innehålla roliga ljud eller röstklipp från karaktärer från olika tv-serier. 

”En annan inkomstkälla kan vara sponsrade samarbeten med till exempel ljud- eller högtatarföretag där vi tillsammans arrangerar tävlingar. Vi har även tittat en del del på hur man kan upptäcka ny musik. Vårt format på en minut passar bra när man vill släppa förhandslyssningar på nya låtar som inte är klara än. Det har musikindustrin visat ett stort intresse för”, säger Alexandre Meregan.

Fyra av Kings fem grundare vid börsnoteringen i New York. Från vänster: Thomas Hartwig, Riccardo Zacconi, Lars Markgren och Sebastian Knutsson.
Fyra av Kings fem grundare vid börsnoteringen i New York. Från vänster: Thomas Hartwig, Riccardo Zacconi, Lars Markgren och Sebastian Knutsson.Foto: TT.
Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera