Hoppa till innehållet

Mathem tar in halv miljard – pensionsjätte ny storägare

Matleveransbolaget Mathem tar in en halv miljard kronor i en ny jätterunda. Storägaren Kinnevik går in med 150 miljoner, medan AMF köper en tiondel av bolaget för 280 miljoner. ”Det är ett kvitto på att vi är en seriös utmanare”, säger vd Johan Lagercrantz.   

Johan Lagercrantz är vd för Mathem
Johan Lagercrantz är vd för Mathem

Kinnevik KINV B +4,19%Dagens utveckling äger efter investeringen 36 procent av bolaget, och har totalt investerat 1,1 miljarder kronor i Mathem.

Pensionsjätten AMF köper 10 procent för 280 miljoner och blir bolagets tredje största ägare. Mathem värderas därmed till 2,8 miljarder kronor, i linje med tidigare rundor.

”Det är superkul att AMF går in som delägare. Det är ett kvitto på att vi är en seriös utmanare i den traditionstyngda dagligvarubranschen”, säger vd:n Johan Lagercrantz.  

Läs mer: Techbolagen rivstartar 2020 – miljardregn över Sverige

Kinneviks vd Georgi Ganev ser sektorn som högprioriterad.  

”Vi började doppa tån i det här 2018, men nu har vi gått in med hela kroppen. Handeln med mat är väldigt intressant eftersom den inte förändrats på väldigt länge”, säger han till Di Digital, och fortsätter:

”Av svenskarna handlar bara omkring 2 procent av sin mat på nätet. Att bryta rutinerna tar tid, men det går inte nedåt.”

Förutom Kinnevik och AMF går också de befintliga ägarna Clas Ohlson CLAS B +0,07%Dagens utveckling och riskkapitalbolaget Verdane in med pengar i rundan.

Finansieringsrunan är en av årets fem största hittills, i hård konkurrens med de stora summor pengar som tagits in av bolag som Klarna, Kry och Tink.

Läs mer: Techbolagen rivstartar 2020 – miljardregn över Sverige

På sikt ska vi kunna leverera inom 1-2 timmar.

Pengarna kan behövas. Enligt den senaste offentliga årsredovisningen växte Mathems omsättning med 23 procent till 1,35 miljarder kronor under 2018. Förlusten var hela 182 Mkr. 

”Marknaden växte med 15-25 procent under 2019, och Mathem växte i linje med den. Förlusterna ökade, vilket hänger samman med den storsatsning vi påbörjade när Kinnevik blev största ägare för ett år sedan. Vi räknar med förluster de kommande 2-3 åren”, säger vd Johan Lagercrantz. 

Vad ska ni göra med pengarna?

”Dels utvecklar vi den digitala kundupplevelsen och dels ska vi bygga ett nytt lager i Larsboda, Farsta som öppnar 2022. Lagret ska ha en hög grad automation och ligga nära kunderna. Det kommer gå ännu snabbare att få ut varorna. Vi levererar redan samma dag. På sikt ska vi kunna leverera inom 1-2 timmar”, säger vd:n.

Kinnevik genomförde sin första jätteinvestering i Mathem i februari 2019. De gick då in med 900 miljoner kronor i en affär som värderade matleveranstjänsten till 2,4 miljarder kronor.

”Ingen av ägarna har sålt mer än en tredjedel av sitt innehav”, sa grundaren och vd:n Tomas Kull då.

I maj samma år aviserades det att grundarna Tomas Kull och Karolin Kull skulle lämna sina operativa roller i bolaget. Paret är dock kvar som storägare och Karolin Kull är ledamot i Mathems styrelse. 

I september rekryterades Johan Lagercrantz som ny vd, med start från och med december. Han kom då närmast från rollen som vd för rekryterings- och bemanningsbolaget Randstad Sweden Group.

I samband med fredagens investering utökar Mathem sin styrelse med två nya ledamöter. 

Den ena är Lidia Oshlyansky, som i dag är produktchef på fintech-bolaget Dreams. Hennes tidigare erfarenhet omfattar bland annat Spotify och Google, och hon har jobbat mycket med digitala användarupplevelser och produktledning.

Den andra är Nina Jönsson, som till vardags vd på HL Display, som är en ledande leverantör av butikslösningar i internationell dagligvaruhandel. Nina har tidigare jobbat inom Procter & Gamble och Ica, där hon var ansvarig för inköp och sortiment.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera