Annons

Kinneviks vd om kritiken mot hälsoappen: "Inte felfri"

Kinneviks vd Georgi Ganev och Babylon Healths vd Ali Farsa.
Kinneviks vd Georgi Ganev och Babylon Healths vd Ali Farsa. Foto: Joey Abrait (Di) och Jonas Eng (Di)
Hälsoappen Babylon Health, där Kinnevik är en av investerarna, har fått kritik för att missa allvarliga diagnoser. Nu uttalar sig Kinneviks vd Georgi Ganev om larmen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

För drygt en vecka sedan rapporterade den brittiska affärstidningen Financial Times att e-doktortjänsten Babylon Health missat att diagnosticera allvarliga sjukdomar. Läkare ska enligt tidningen ha larmat om att appen bland annat missat att varna om symptom för hjärtinfarkt.

En av ägarna i Babylon Health – som sedan 2014 tagit in drygt 85 miljoner dollar, motsvarande 750 miljoner kronor, i kapital – är Stockholmsbörsnoterade Kinnevik. Det svenska investmentbolaget har i flera omgångar plöjt in över 400 Mkr i bolaget mot en ägarandel på 20 procent.

Kinneviks vd Georgi Ganev säger till Di Digital att bakgrunden till det inträffade är att ett fåtal användare stresstestat tjänsten och gjort extremsökningar.

”Jag påstår inte att tjänsten är felfri, men jag vill betona att Babylon har en produkt som tillhandahålls i samarbete med NHS (National Health Service, den statliga sjukvården i Storbritannien, Di:s anm.) vilket innebär att den gått igenom de högsta av kvalitetstester”, säger Gerogi Ganev.

Läs mer: Riskkapitalisternas vårdfavorit Babylon Health: "Vi gör läkare fem gånger mer effektiva" 

Han påpekar att användare av appen har möjlighet att prata med läkare eller en sjuksyster inom några minuter.

”Det har framförts liknande kritik tidigare och jag tycker att bolaget har svarat bra. Det sker massvis med utveckling på det här området och det är bra att kvalitetskraven är höga”, säger Georgi Ganev.

Den brittiska startupen kan beskrivas som en motsvarighet till svenska Kry och Min Doktor, men med ett större element av artificiell intelligens vid sidan av den direkta kontakten med läkare genom video och text.

”Med det sagt påstår jag som sagt inte att Babylons tjänst är felfri, men bolaget jobbar hårt på att hela tiden förbättra sig”, fortsätter Georgi Ganev.

Läs mer: Kinnevik dubblar sin e-hälsoportfölj: "Stor potential" 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer