Hoppa till innehållet

Klarnas USA-chef lämnar bolaget

USA-chefen Jim Löfgren lämnar Klarna för att bli vd för finska e-handelsbolaget Nosto. ”Vi skulle förstås helst inte se någon lämna alls”‚ säger Klarnas talesperson Aoife Houlihan. 

Jim Löfgren har varit Klarnas USA-chef i ett drygt år.
Jim Löfgren har varit Klarnas USA-chef i ett drygt år.Foto: Miriam Olsson Jeffery/Jonas Eng

Klarnas USA-chef Jim Löfgren lämnar företaget, enligt uppgift till Di Digital. Det bekräftas av Klarnas talesperson Aoife Houlihan.

”Vi önskar Jim allt det bästa framöver”‚ skriver hon i ett mejl.

Jim Löfgren tog över ansvaret för amerikanska marknaden för ett drygt år sedan sedan Brian Billingsley lämnat betalbolaget. Senare kunde Di Digital avslöja att Klarnas USA-team halverats i samband med det chefsbytet i mars 2017.

Jim Löfgren lämnar sin tjänst för att bli ny vd på det finska e-handelsbolaget Nosto. Han kommer fortsatt att vara baserad i New York.

”Vi vill tacka Jim Löfgren för hans bidrag till Klarnas tillväxt de senaste åren”, säger Aoife Houlihan.

Nyligen framkom det att Klarnas Norden-chef Martin Tivéus, Avanzas tidigare vd, även han lämnar betalbolaget för att i stället bli chef för börsnoterade Attendo. Martin Tivéus sågs som en av två möjliga interna efterträdare till Klarna-chefen Sebastian Siemiatkowski, enligt Di Digitals källor.

Läs mer: Spelet bakom Martin Tivéus exit från Klarna 

I maj rapporterade Breakit att Klarna också var på väg att förlora tre av fem anställda på sin compliance-avdelning, däribland compliance-chefen Mikael Karlsson.

Hur ser ni på att chefer på ledningsnivå fortsätter att lämna?

”Vi skulle förstås helst inte se någon lämna Klarna alls men det är alltid attraktivt att rekrytera från framgångsrika företag. Vi har mycket expertis och erfarenhet inom bolaget på alla nivåer och vi anser oss väl positionerade att fortsätta på en bana av stark tillväxt”, säger Aoife Houlihan.

Klarna har inte lyckats nå sina omsättningsmål i USA men har på senare tid säkrat kontrakt med större kunder såsom Microsoft, Lenovo och Overstock.

Malin Eriksson, Klarnas säljchef i USA, tar över som tillförordnad chef, säger Aoife Houlihan.

Läs mer: Klarna rensar i chefsleden: ”Gullar inte med personalen” 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera