Hoppa till innehållet

Kraftig tillväxt för Universal Avenue

Hajpade Universal Avenue mottog en av fjolårets största kapitalrundor. ”Vi växer med ungefär 15–20 procent per månad”, säger vd:n Johan Lilja, som öppnar för att ta in mer kapital.

 

Johan Lilja, vd på Universal Avenue.
Johan Lilja, vd på Universal Avenue.Bild: Pressbild

Stockholmsbaserade Universal Avenue vill förändra försäljningsbranschen radikalt. Bolaget har utvecklat en plattform som kopplar samman frilansande försäljare, varumärken och företagskunder.

De frilansande säljarna paras ihop med varumärken som vill utöka sin försäljning. Det kombineras sedan med data om tänkbara företagskunder vilket gör att Universal Avenues plattform fungerar som en slags förlängning av företagens egna säljavdelningar.

Affärsmodellen påminner om Ubers då försäljarna arbetar mot provision (dock har Universal Avenue även anställda försäljare). Bolaget är verksamt i sju länder: Sverige, Norge, Finland, Storbritannien, Spanien, Grekland och USA.

Läs mer: Salesforce köper in sig i svenska Universal Avenue

Nu berättar Universal Avenues vd Johan Lilja att omsättningen under 2016 uppgick till drygt 11 miljoner kronor, en tillväxt på 750 procent jämfört med 2015.

”Vi växer med ungefär 15–20 procent per månad, så det är full fart framåt”, säger Johan Lilja.

Bolaget är inte lönsamt men Johan Lilja vill inte berätta hur stor fjolårets förlust blev. Mängden pengar som Universal Avenue har tagit in kan dock ge en fingervisning om resultatet.

I somras meddelade Universal Avenue att de tagit in 85 Mkr i en kapitalrunda – och under 2017 är det troligt att bolaget tar in mer extern finansiering, berättar Johan Lilja.

”Någon gång under 2017 kommer vi sannolikt att ta in mer pengar för att fortsätta växa i hög takt. Det blir sannolikt mer pengar än förra rundan om saker och ting går enligt plan.”

Läs mer: Moor-partner kliver av – går till Universal Avenue

I senaste rundan var det riskkapitalbolagen Northzone, Moor och Eight Roads som investerade i bolaget. Johan Lilja öppnar nu för ägartillskott.

”Generellt försöker vi få in en ny investerare vid en ny runda, men vi känner också att vi har starkt stöd från de befintliga investerarna så det blir sannolikt en kombination.”

Någon prognos för omsättningen i år vill Johan Lilja inte ge.

”Att fortsätta ha en tvåsiffrig procentuell tillväxt varje månad tycker jag är en bra målsättning.”

I år ska Universal Avenue utveckla bolagets plattform, automatisera sina processer och få fram bättre data samt matcha datan med försäljarna.

”Vilka varumärken bör en specifik säljare representera, hur mycket kan säljarna räkna med att få betalt, vad är sannolikheten för att stänga för en affär och liknande”, säger Johan Lilja.

”Det gäller att få till en modell som vi kan skala väldigt snabbt globalt.”

Läs mer: Universal Avenue tar in 85 miljoner – siktar mot USA

En utmaning för Universal Avenue är också att kunna hantera söktrycket, främst från personer som vill bli certifierade att sälja genom plattformen.

”Under 2016 hade vi ungefär 40 000 ansökningar från personer som vill ut och jobba som säljare.”

”Vi får i nuläget in tusentals ansökningar i månaden. Vi vill i så stor utsträckning som möjligt kunna automatisera vår urvalsprocess så vi kan få fram de bästa säljarna av de sökande. Det är en signifikant skillnad på en helt okej säljare och de bästa säljarna.”

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera