Stockholmsbaserade Universal Avenue vill förändra försäljningsbranschen radikalt. Bolaget har utvecklat en plattform som kopplar samman frilansande försäljare, varumärken och företagskunder.
De frilansande säljarna paras ihop med varumärken som vill utöka sin försäljning. Det kombineras sedan med data om tänkbara företagskunder vilket gör att Universal Avenues plattform fungerar som en slags förlängning av företagens egna säljavdelningar.
Affärsmodellen påminner om Ubers då försäljarna arbetar mot provision (dock har Universal Avenue även anställda försäljare). Bolaget är verksamt i sju länder: Sverige, Norge, Finland, Storbritannien, Spanien, Grekland och USA.
Läs mer: Salesforce köper in sig i svenska Universal Avenue
Nu berättar Universal Avenues vd Johan Lilja att omsättningen under 2016 uppgick till drygt 11 miljoner kronor, en tillväxt på 750 procent jämfört med 2015.
”Vi växer med ungefär 15–20 procent per månad, så det är full fart framåt”, säger Johan Lilja.
Bolaget är inte lönsamt men Johan Lilja vill inte berätta hur stor fjolårets förlust blev. Mängden pengar som Universal Avenue har tagit in kan dock ge en fingervisning om resultatet.
I somras meddelade Universal Avenue att de tagit in 85 Mkr i en kapitalrunda – och under 2017 är det troligt att bolaget tar in mer extern finansiering, berättar Johan Lilja.
”Någon gång under 2017 kommer vi sannolikt att ta in mer pengar för att fortsätta växa i hög takt. Det blir sannolikt mer pengar än förra rundan om saker och ting går enligt plan.”
Läs mer: Moor-partner kliver av – går till Universal Avenue
I senaste rundan var det riskkapitalbolagen Northzone, Moor och Eight Roads som investerade i bolaget. Johan Lilja öppnar nu för ägartillskott.
”Generellt försöker vi få in en ny investerare vid en ny runda, men vi känner också att vi har starkt stöd från de befintliga investerarna så det blir sannolikt en kombination.”
Någon prognos för omsättningen i år vill Johan Lilja inte ge.
”Att fortsätta ha en tvåsiffrig procentuell tillväxt varje månad tycker jag är en bra målsättning.”
I år ska Universal Avenue utveckla bolagets plattform, automatisera sina processer och få fram bättre data samt matcha datan med försäljarna.
”Vilka varumärken bör en specifik säljare representera, hur mycket kan säljarna räkna med att få betalt, vad är sannolikheten för att stänga för en affär och liknande”, säger Johan Lilja.
”Det gäller att få till en modell som vi kan skala väldigt snabbt globalt.”
Läs mer: Universal Avenue tar in 85 miljoner – siktar mot USA
En utmaning för Universal Avenue är också att kunna hantera söktrycket, främst från personer som vill bli certifierade att sälja genom plattformen.
”Under 2016 hade vi ungefär 40 000 ansökningar från personer som vill ut och jobba som säljare.”
”Vi får i nuläget in tusentals ansökningar i månaden. Vi vill i så stor utsträckning som möjligt kunna automatisera vår urvalsprocess så vi kan få fram de bästa säljarna av de sökande. Det är en signifikant skillnad på en helt okej säljare och de bästa säljarna.”