Hoppa till innehållet

Kry köper svensk terapi-app: ”Cirkeln är sluten”

Den svenska terapi-appen Shim, som nyligen bytte kostym till Enjo och lanserades i USA, har haft svårt att lyfta. Nu köper nätläkaren Kry upp all teknik i bolaget och lägger ner båda tjänsterna, kan Di Digital berätta.

Johannes Schildt, vd och medgrundare på Kry, köper upp Shim som grundats av Hoa Ly.
Johannes Schildt, vd och medgrundare på Kry, köper upp Shim som grundats av Hoa Ly.Foto: Di och press.

Den svenska nätläkaren Kry, som förra sommaren tog in cirka 541 miljoner kronor i riskkapital, gör sitt första förvärv sedan starten 2014. Bolaget köper upp terapi-appen Shim, som ville få användarna att reflektera över det viktiga i livet och stärka relationerna mellan människor. 

”Framtidens vård är personlig och individanpassad. Därför stärker vi nu upp vårt team med ledande spetskompetens inom utveckling av personlig och empatisk teknik som hjälper användaren att ta hand om sin egen hälsa”, säger Johannes Schildt, vd och medgrundare på Kry.

Läs mer: Nu lanseras deras digitala kompis 

Shim är baserad på psykologisk forskning, men inte avsedd som en behandling för psykisk ohälsa. I stället skulle Shim fungera som en digital kompis till användaren för att hantera vardagens bekymmer. Användarna kan till exempel fråga roboten om sin relation till sin partner, prata om vad en nära vän betyder för en, eller vad man är tacksam för just nu. 

Kry avböjer att kommentera vad de betalar för den svenskgrundade appen. Men en fingervisning är att Shim genom åren tagit in drygt 9 Mkr i riskkapital, enligt Bolagsverket, från ängelinvesterare som Sophia Bendz, Gustav Söderström, Mattias Miksche, Alfred Ruth, Hampus Jakobsson och King-miljardärernas fond Sweet Capital. 

Shim har dock fått en trög start i Sverige sedan lanseringen 2017. Intäkterna har varit små, eftersom appen hittills varit gratis och saknat betalfunktioner. Den samlade förlusten har sedan 2015 uppgått till minst 7 Mkr.

Di Digital kunde i fjol rapportera att bolaget lanserat en helt ny chattapp vid namn Enjo, som tydligt vänder sig till föräldrar. De valde samtidigt att försöka etablera sig i USA, i stället för i Sverige, där medgrundaren Hoa Ly tog stöd av Toca Boca-grundaren Björn Jeffery.

Läs mer: Svensk terapi-app på export till USA 

Enjo nådde vissa framgångar på appmarknaden, då den rekommenderades av Apple i Appstore i mer än 10 länder och utsågs till ”dagens app” av techjätten i Storbritannien.

Deras ursprungliga app Shim lades ned redan för flera månader sedan. Kry har beslutat sig för att även stänga ner Enjo, som kommer vara i drift fram till den 1 september 2019.  

”Vi får tillgång till teknik och kompetens som hjälper oss förbättra och utveckla vården. Apparna kommer att stängas ned”, säger Linda Bengtsson, presschef på Kry.

John Airaksinen och Hoa Ly, två av fyra medgrundare bakom bolaget Hello Shim, följer med till Kry efter affären och blir anställda hos nätläkaren. På Kry ska de utveckla nya tjänster för självhjälp åt patienterna. 

Hoa Ly har tidigare doktorerat i psykologi och forskat kring så kallad ”blended treatment”. Det innebär att behandlingen sker genom en blandning av automatiserad självhjälp via en app och möten ansikte mot ansikte.

”Det känns superkul. Här kommer vi jobba med just detta 'blended-format' som jag forskade på för 4 år sedan – men med massor av kunskap från vår resa med Shim och Enjo och ett fantastiskt team på Kry”, säger Hoa Ly.

Ni har ändå arbetat med att utveckla Shim och Enjo i många år nu. Finns det någon besvikelse över att ni inte lyckades på egen hand?

”Med Kry känns det lite som att cirkeln är sluten. Det som driver oss är visionen att förändra hälso- och sjukvården med smarta, digitala tjänster. Här kommer vi verkligen kunna göra det”, säger han.

Läs mer: Därför investerar King-miljardärerna i psykologi-appen

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera