Hoppa till innehållet

Låneplattformen spränger miljardvallen

Fintechstartupen Lendify har nu lånat ut över en miljard kronor till svenska privatpersoner, varav majoriteten under de senaste 18 månaderna. Enligt IR-chefen Erika Eliasson beror tillväxten på att Lendify vinner marknadsandelar från de klassiska bankerna. 

Lendifys vd och medgrundare Nicholas Sundén-Cullberg samt IR-chefen Erika Eliasson.
Lendifys vd och medgrundare Nicholas Sundén-Cullberg samt IR-chefen Erika Eliasson.Foto: Patrik Olsson, Patrik Olsson (Di)

Låneutmanaren Lendifys marknadsplats fortsätter att uppvisa stark tillväxt. Nu har bolaget nått en milstolpe och lånat ut över en miljard kronor till privatpersoner i Sverige.

Lendify erbjuder så kallade peer-to-peer-lån, vilket betyder att privatpersoner finansierar varandras lån utan de klassiska bankernas inblandning. 

”Vi kan erbjuda en bättre kundupplevelse och ränta till låntagarna och en väldigt bra avkastning, i förhållande till risk, till investerarna. Acceptansen och intresset för vår modell ökar hela tiden”, säger Erika Eliasson, chef för investerarrelationer på Lendify.

Läs mer: Lendify ökar utlåningen med 236 procent 

Hon är övertygad om att Lendify nu vinner andelar från stor- och nischbanker på den svenska marknaden för blancolån, som bedöms ha en storlek på runt 200 miljarder kronor. 

”Så är det definitivt. Vi vänder oss endast till kreditvärdiga låntagare, det vill säga personer som i vanligt fall lånar från någon av bankerna. Många av våra kunder flyttar sina dyrare lån från bankerna till oss för att vi kan erbjuda bättre villkor”, säger Erika Eliasson.

I januari 2018 uppgick genomsnittsräntan, tolv månader bakåt, till cirka 8,4 procent för låntagarna hos Lendify. Avkastningen uppgick under samma period till runt 6 procent.

Bolaget grundades under 2014 och så sent som i november i fjol hade Lendify lånat ut totalt 500 miljoner kronor. Ett halvår senare har denna summa alltså fördubblats.

”Under de första åren så la vi grunden till den tekniska, digitala plattformen. Vi ansökte även om tillstånd och bedrev mycket administrativt arbete. Men under 2017 tog vår utlåning verkligen fart och det visar på att vår modell är extremt skalbar”, säger Erika Eliasson.

Hon förväntar sig att tillväxten ska hålla i sig för Lendify, som just nu lånar ut i en takt motsvarande 1,5 miljarder kronor på årsbasis. Erika Eliasson uppger att ungefär 10 procent av alla sökande i dagsläget beviljas lån via plattformen.

Läs mer: Lendify tar in 400 miljoner – ska lånas ut till privatpersoner 

Antalet aktiva investerare har ökat till 7 400 personer. Så sent som i januari 2018 tog Lendify in ytterligare 400 Mkr för utlåning från institutioner genom obligationer. 

”Institutionella investerare är redan vana att bedöma kreditmodeller och den här typen av risk”, säger hon.

Med hjälp av deras kapital vill Lendify framöver locka fler privatsparare till plattformen. I takt med att volymerna blir större och antalet utgivna lån ökar, blir riskspridningen i portföljerna bättre, säger Erika Eliasson.

”Det är ju ofta så att det professionella kapitalet kommer in tidigare än småsparare i nya tillgångsslag. Vi har respekt för att det tar längre tid att etablera ett nytt räntealternativ bland privatinvesterare.”

I Lendifys ägarkrets finns till exempel Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert, affärsängeln Fredrik Wallenberg samt Vostok New Ventures vd Per Brilioth och Lundin-toppen Ashley Heppenstall.

Under det senaste räkenskapsåret, som var brutet och avslutades i april 2017, omsatte Lendify drygt 4 Mkr med en förlust på 41 Mkr. Det senaste bokslutet har däremot ännu inte offentliggjorts.

Läs mer: Lendify tar in 112 miljoner i riskkapital – bolagsvärderingen rusar 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera