Hoppa till innehållet

Låneutmanare tar in miljard från svensk institution

Lendify fyller på kassan med 1 miljard kronor för utlåning till svenska privatpersoner. 

Erika Eliasson är ansvarig för investerarrelationer på Lendify.
Erika Eliasson är ansvarig för investerarrelationer på Lendify.Foto: Press.

Låneutmanaren Lendify har tagit in ny finansiering på 1 miljard kronor från en stor svensk institution. Pengarna är öronmärkta för utlåning till svenska privatpersoner. 

”Vi ger inte ut några nya obligationer, utan det handlar om en annan typ av finansiering. Lendify har betydligt lägre operativa kostnader än andra aktörer på marknaden, nästa steg är att sänka vår kostnad av kapital. Det här är ett jätteviktigt steg i den processen”, säger Erika Eliasson, chef för investerarrelationer på Lendify, utan att vilja ge fler detaljer om finansieringen.

Lendify grundades 2014 och var en av de första aktörerna på den svenska marknaden som erbjöd så kallade peer-to-peer-plattform, vilket betyder att privatpersoner finansierar varandras lån utan de klassiska bankernas inblandning. 

Läs mer: Lendify tar in 400 miljoner från institutionella investerare 

Men i takt med att Lendify tagit in alltmer kapital från institutioner och banker har bolaget blivit en bredare marknadsplats för långivning.

”Vi ska bygga ett stort bolag som på allvar utmanar bankerna. Och för att möta den stora efterfrågan på lån tar vi även in institutionellt kapital. Det är en trend som vi även ser internationellt: att aktörer som börjat som en renodlad peer-to-peer-plattform efterhand breddar sin finansiering”, säger Erika Eliasson.

Har det blivit svårare att övertyga privatpersoner att spara hos Lendify?

”Nej, inflödet av peer-to-peer-kapital ökar stadigt och kraftigt. Men vi har respekt för att det tar tid att folkbilda om ett nytt tillgångsslag. När vi får in i institutionellt kapital ökar även inflödet från privatpersoner, eftersom förtroendet för oss stärks och i och med att vi kan öka våra lånevolymer kan vi även sprida riskerna i spararnas portföljer”, säger Erika Eliasson.

Läs mer: Låneplattformen spränger miljardvallen 

Bolaget har per den sista december 2018 lånat ut volymer på 1,68 miljarder kronor. Hittills har Lendify lockat till sig 10 000 aktiva privatpersoner och företag som investerare, en ökning med 35 procent sedan maj i fjol.

Vid årsskiftet uppgick genomsnittsräntan för tolv månader bakåt till cirka 8,6 procent för låntagarna hos Lendify. Avkastningen till investerarna under samma period var ungefär 5,6 procent.

Lendify erbjuder blancolån utan säkerheter, men enbart till svenska hushåll med hög kreditvärdighet, som bolaget självt beskriver det. 

Bolaget står under Finansinspektionens tillsyn. Under 2017, som var ett förkortat räkenskapsår på åtta månader, omsatte Lendify 25 Mkr med en förlust på 69 Mkr.

En av Lendifys externa investerare är den tidigare finansministern Anders Borg, tillsammans med bland andra Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert.

Läs mer: Förlusterna växer för låneutmanaren Lendify 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera