Hoppa till innehållet

Mediernas poddar lyfter Acast

Poddplattformen Acast får draghjälp av amerikanska mediehus. Nu har bolaget nått 50 miljoner månatliga lyssningar och kan redovisa intäkter på runt en miljon dollar varje månad.

Måns Ulvestam och Karl Rosander har tagit sin poddplattform över Atlanten.
Måns Ulvestam och Karl Rosander har tagit sin poddplattform över Atlanten.Bild: Amanda Lindgren

Poddplattformen Acast (NTL) grundades 2014 av Måns Ulvestam och Karl Rosander. Deras tjänst underlättar för poddskapare att sälja annonsutrymme och distribuera sina program.

I samband med USA-lanseringen förra året öppnade Acast ett nytt kontor i New York, där grundarna tillbringar en stor del av sin tid. Nu har man även öppnat ett kontor i LA. Totalt har bolaget 15 anställda i USA, och man vill öka antalet ytterligare.

Läs mer: Acast mångdubblar omsättningen – men förlusterna rusar

”Vi har verkligen hittat rätt där och det har snabbt blivit vår största marknad. I dag står USA för över en tredjedel av våra lyssningar, säger Måns Ulvestam.

Enligt honom är redaktionella poddar en stark trend just nu. På den amerikanska marknaden arbetar Acast bland annat med Vogue, Glamour, Entertainment Weekly, Buzzfeed och Newsweek. 

"Vi ser en ny generation av mer specialiserade poddar, där bland annat mode seglat upp som en populär nisch", säger Måns Ulvestam.

Di Digital har fått ta del av ny statistik från Acast som visar att bolaget nu nått 50 miljoner lyssningar i månaden, en rejäl ökning jämfört med vårens 30 miljoner. Grundarna avslöjar också att Acasts intäkter uppgår till en miljon dollar varje månad.

Förra året landade bolagets omsättning på 16,6 Mkr samtidigt som förlusterna uppgick till 34 Mkr. I slutet av nästa år räknar bolaget dock med att vända trenden.

”Vi räknar med att gå med vinst i slutet av 2017 och på helårsbasis under 2018. Vi ser redan nu en resultatförbättring”, säger Karl Rosander.

Han är nöjd med utvecklingen.

”Spotify har funnits i 10 år utan att gå med vinst. Vi räknar med att gå med vinst efter bara vårt tredje räkenskapsår”, säger han.

Det var ett knappt år sedan Acast senast reste nytt kapital. I december 2015 tog man in 40 miljoner kronor från bland andra riskkapitalbolaget Alfvén & Didrikson och Bonnier. Sedan tidigare står riskkapitalbolaget Moor med på ägarlistan. 

Under nästa år planerar bolaget att ta in ytterligare kapital. Enligt grundarna räknar man med att ta in mellan 15 och 20 miljoner dollar i en så kallad B-runda.

Läs även: Acast-grundaren om podd-affären: ”De vill bli som oss”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera