Hoppa till innehållet

Miljonregn över betaltopparna

Trots att det gått två år sedan Izettle köptes upp av jätten Paypal kan de två grundarna Jacob de Geer och Magnus Nilsson fortsatt skatta sig lyckliga hela vägen till banken. Kompensationen till vd:n och styrelsen ökade kraftigt under 2019.

Izettles grundare Magnus Nilsson och Jacob de Geer.
Izettles grundare Magnus Nilsson och Jacob de Geer.Foto: Press.

Det svenska betalbolaget Izettle köptes 2018 upp av den amerikanska jätten Paypal för hela 19,2 miljarder kronor. Grundarna Jacob de Geer och Magnus Nilsson, som blev it-miljardärer vid affären, hade dessförinnan planer på att ta sin skapelse till Stockholmsbörsen till en hälften så hög värdering. 

Uppköpet fortsätter betala av sig för Izettles toppchefer, visar bolaget färska årsredovisning. Under 2019 ökade lönerna och andra ersättningar till bolagets styrelse, där Magnus Nilsson är ordförande, samt till vd:n Jacob de Geer och summerades till totalt 69 miljoner kronor. Det är mer än dubbelt så mycket som året innan och knappt fyra gånger högre än 2017.

I årsredovisningen skriver bolaget att det skett ”en förbättring i det kompensationspaket som Izettle erbjuder” till de anställda för att ”anpassa sig till Paypals utbud”.

Svenska Dagbladet var först att rapportera om nyheten.

Läs mer: Spelet bakom Paypals svenska köp: Så stängdes hemliga jätteaffären 

Izettle redovisar numera i första hand provisionsintäkter från transaktioner på tio europeiska marknader i Sverige. Verksamheten i Latinamerika och försäljningen av de fysiska kortdosorna redovisas separat sedan Paypals köp.

Det svenska bolaget omsatte officiellt 1,2 miljarder kronor i fjol, en tillväxt motsvarande 39 procent på årsbasis. Men i realiteten bör koncernens totala intäkter, om man räknar in alla delar av verksamheten som numera är separerade, ha landat på 1,9-2 miljarder kronor enligt Di Digitals uppskattning.

Sedan starten 2010 har Izettle noterat stora förluster och växt med hjälp av riskkapital. Resultatet för fjolåret är svårtolkat, eftersom stora engångsposter kopplat till förvärvet tagits upp på resultaträkningen. Rensat för dessa transaktioner landade rörelseförlusten på ungefär 350 Mkr, i linje med tidigare år.

Läs mer: Ett år efter affären: Paypal plockar ut hälften av Izettles tillgångar i Sverige 

Vid utgången av 2019 hade Izettle 485 anställda i sitt svenska bolag, men planen är att merparten av dessa ska flyttas över till Paypals lokala dotterbolag i år.

Under våren har coronapandemin lamslagit samhällen och världsekonomin. Izettle har många småföretag på kundlistan, som tvingats stänga ned sina verksamheter tillfälligt eller permanent. 

Izettle uppger att pandemin ”saknar motstycke i modern tid” och att påverkan kan bli kännbar, men konstaterar samtidigt att deras ägare Paypal har en stark balansräkning som kan hjälpa bolaget genom stormen.

”Izettle har för avsikt att fortsatt fokusera på att hålla en hög tillväxttakt under 2020 men givet den rådande situationen med Covid-19 är det svårt att uttala sig om vilka konsekvenser pandemin kommer få”, skriver bolaget. 

Läs mer: Paypals vd till Di Digital: Vi jagar fler svenska bolag 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera