Hoppa till innehållet

Möt miljardären bakom kvinnornas favoritkatalog: Pinterest

Katalogsajten Pinterest har på sex år lockat till sig över 100 miljoner användare, de flesta av dem kvinnor. ”Vi ville skapa en plats som man kan göra väldigt personlig”, säger medgrundaren Evan Sharp.

Pinterests medgrundare Evan Sharp på besök i Stockholm.
Pinterests medgrundare Evan Sharp på besök i Stockholm.Foto: Amanda Lindgren

Pinterest är ett socialt nätverk som fungerar som en stor visuell katalog. Sedan starten har sajten över 100 miljoner användare. Bolaget värderades i fjol till 11 miljarder dollar, motsvarande 88 miljarder kronor.

”Varför kan man inte samla allt man gillar på nätet i en katalog, sa Ben Silbermann till mig 2009”, säger Pinterest medgrundare Evan Sharp på scenen på Sthlm Tech Fest. 

Tillsammans med Ben Silbermann startade Evan Sharp Pinterest 2010 och efter några år på Google gick Evan Sharp över för att jobba heltid med katalogsajten.

Jag ser pins som lego fast för ens liv. Det är lite som Minecraft fast på jorden.

Evan Sharp är utbildad arkitekt och under sin presentation hyllar han skandinaviska uppfinningar som Lego, Brio och Minecraft. Under den efterföljande intervjun med Di Digital, beskriver han hur dessa produkter passar ihop med hans Pinterest.

”Jag ser pins som Lego fast för ens liv. Det är lite som Minecraft fast på jorden. Idéerna man hittar på Pinterest blir en del av den du är och vad du vill vara”, säger Evan Sharp.

Läs även: Svenskarna som designar Pinterest

Silicon Valley-baserade Evan Sharp lägger huvudet i händerna ett par gånger under intervjun för att samla tankarna. Möjligtvis är det jetlagen som sätter sina spår.

Pinterest, som har över 100 miljoner aktiva användare i månaden, har än så länge USA som största marknad, men sajten växer även i Europa, enligt bolaget. I Sverige, Danmark och Norge uppges antalet användare fördubblats under det senaste året men Evan Sharp vill inte gå in närmare på hur många det rör sig om.

”Vad vi försöker göra nu är att erbjuda en lokal erfarenhet av Pinterest. Bara nyligen har upplevelsen av att använda Pinterest blivit lika bra utanför USA som i USA. Det är därför vi växer så mycket nu”, säger Evan Sharp.

Trots att Evan Sharp ser sin sajt som en inspirationskälla till exempelvis nästa semesterresa, det perfekta bröllopet eller till ens barns födelsedagskalas, är det mer än hälften som besöker Pinterest för ett annat ändamål: att shoppa. Och det rör sig mestadels om kvinnor. Enligt statistik från Emarketers är närmare 80 procent av sajtens användare just kvinnor.

”Jag tycker att det är jättebra men det var aldrig vår strategi. Det måste ha något att göra med vad Pinterest är bra för och det har något som lockar speciellt kvinnor. Jag tror att det är många kvinnor som ser det som sin plats”, säger Evan Sharp.

Läs även: Pinterest köper hyllad app – vill åt svensk talang

I juni i fjol började Pinterest erbjuda möjligheten att göra snabba köp direkt på sajten. Med ett växande antal köp ökar intresset från annonsörer, och därmed intäkterna.

I fjol uppgick Pinterests intäkter till 100 miljoner dollar, alltså 846 Mkr, enligt Wall Street Journal. Det är mer än fem gånger så mycket som under 2014. Hittills har startupbolaget tagit in cirka 11 miljarder kronor i sju finansieringsrundor.

Det har även ryktats om att Pinterest sneglar mot börsen men än så länge ser Evan Sharp fördelar med att vara ett privat företag. 

”En av fördelarna med att vara ett privatägt företag för tillfället är att vi inte i tid och otid behöver försvara vår tillväxt utan har lyxen att tänka mer långsiktigt. Vi tar in pengar för att bygga något riktigt stort och en dag kommer vi säkert behöver mer kapital och då får vi se hur vi gör”, säger Evan Sharp.

Före den senaste rundan värderades Pinterest till 93 miljarder kronor, vilket även har fått värdet på Evan Sharps personliga förmögenhet att skjuta i höjden. Som 33-åring dyker han nu upp på Forbes miljardärslista som en av de yngsta att nå dit. Det är däremot något som Evan Sharp gärna viftar bort.  

Men precis som andra techprofiler som efter en exit har satsat på filantropiska projekt kan Evan Sharp se en framtid där han arbetar med något annat. 

”Det kanske låter lite tråkigt, men jag har alltid velat arbeta inom byggbranschen. Det är en av de svåraste industrierna att ändra på och som står för hälften av alla koldioxidutsläpp. Där finns det en enorm möjlighet att göra världen bättre. Med min bakgrund som arkitekt ser jag den möjligheten och jag ser inte många andra som jobbar med det”, säger Evan Sharp.

Läs även: Klarna-miljardären: ”De flesta saker vi gör kommer att misslyckas”

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera