Annons

Revolut granskas hårt – nätbanken förnekar misstag

Revoluts app, där användaren kan få en överblick av sina transaktioner, och bolagets vd och medgrundare Nikolaj Storonskij.
Revoluts app, där användaren kan få en överblick av sina transaktioner, och bolagets vd och medgrundare Nikolaj Storonskij. Foto: Press.
Det brittiska fintechbolaget Revolut har på senare tid varit föremål för flera myndighetsgranskningar. Men den snabbväxande bankutmanaren förnekar anklagelserna, som de kallar för ”falska och missvisande”.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Nätbanken Revolut har vuxit kraftigt sedan starten 2015 och värderades till 1,7 miljarder pund, motsvarande cirka 21 miljarder kronor, vid sin senaste kapitalrunda. Revolut har i dagsläget 4 miljoner kunder runtom i Europa, varav 28 000 i Sverige.

På tisdagen rapporterade Financial Times att den den tidigare valutahandlaren Paul Carlier klagat om en utebliven betalning på 70 000 pund som hans fru skulle ha fått i januari. Paul Carlier uppger att han kontaktade Revolut i ärendet i ett par veckor, då banken plötsligt informerade frun om att hennes konto skulle stängas.

Enligt e-post som tidningen tagit del av tycks de 70 000 punden felaktigt ha satts in på en annan persons konto. Financial Times rapporterade att polisen i London därför inlett en undersökning mot Revolut för misstänkt bedrägeri.

För Di Digital uppger dock bolaget att pengarna aldrig nådde Revolut, vilket berodde på ett misstag från kunden själv.

”Vi har pratat med polisen och de har bekräftat att de inte utreder Revolut på något sätt. Att påstå det är missvisande och skadar oss”, säger en talesperson.

Senare tycks Financial Times också ha dragit tillbaka sin ursprungliga publicering. Den ansedda affärstidningen har inte uppgivit några skäl om varför artikeln inte längre går att läsa. Revolut menar dock att det beror på att uppgifterna var felaktiga och att tidningen nu bett om ursäkt till bolaget, uppger en talesperson för Di Digital.

Läs mer: Revolut får banktillstånd – men missar målet i Sverige  

Men på senare tid har Revolut varit föremål för flera andra myndighetsgranskningar. I Litauen, där Revolut förra året beviljades en europeisk banklicens, har bolaget blivit föremål för extra granskningar från landets finansinspektion. Orsaken var oklarheter om källorna till kapitalet hos vissa av aktieägarna i banken.

Revoluts grundare Nikolaj Storonskij svarade i januari med att hårt angripa Litauens myndigheter. Landet har skapat sig ett namn inom fintech, men väljer enligt grundaren att riskera sin starka position. 

”Skrämselkampanjer som denna kommer att få utländska investerare att springa i motsatt riktning, vilket riskerar tusentals jobb”, skrev Nikolaj Storonskij i ett öppet brev.

Brittiska finansinspektionen FCA undersöker samtidigt huruvida Revolut har brutit mot kraven på öppenhet mot regleringsmyndigheten, sedan banken låtit bli att informera om en påstådd brist i övervakningssystemet mot penningtvätt.

Läs mer: Test: Så bra är bankutmanaren Revolut 

Nyligen avslöjade The Telegraph att Revolut stängde av sitt interna system för att upptäcka penningtvätt mellan juli och september 2018. Detta har dock förnekats av Revolut själva och kallas för falska och vilseledande påståenden.

”Artikeln refererar till ett projekt som skulle förbättra våra system, som vi rullade ut parallellt med våra existerande kontroller. Det nya systemet var inte kalibrerat till den nivå som vi förväntade oss, genom att flagga för många misstänkta fall, så vi återgick tillfälligt till de existerande kontrollerna”, säger Nikolaj Storonskij i en kommentar.

Mobilbankens finanschef Peter O'Higgins lämnade i förra veckan Revolut. Motiveringen var att han ville ge plats för någon med "global erfarenhet av retailbanking på denna nivå". 

Banken har medgett att den söker en finanschef med mer erfarenhet av bankverksamhet, men också understrukit att personalförändringen inte hade någonting med regelefterlevnaden att göra. Revolut uppger att Peter O'Higgins formellt sade upp sig redan i januari.

Revolut har inte identifierat någon misstänkt penningtvätt under de tre månader som det nya systemet inte var bruk, uppger bolaget.

”Under den här perioden är vi säkra på att vi inte har misslyckats med att möta våra juridiska eller regulatoriska krav. En grundlig undersökning har genomförts av transaktionerna, som bekräftar att det inte funnits några brottsliga överföringar”, säger Nikolaj Storonskij.

I förra veckan kunde tidningen Wired också berätta om en mycket hård företagskultur på Revolut. Bolagets vd Nikolaj Storonskij ska bland annat öppet ha hotat med att sparka anställda som inte levde upp till de interna målen, enligt ett internt Slack-meddelande, och flera anonyma källor uppger att bolaget tvingade potentiella rekryteringar att värva nya medlemmar till Revolut som en del av jobbansökan.

(Nyhetsbyrån Direkt/Di Digital)

Läs mer: Miljardvärderade utmanaren tar upp kampen om bankernas kunder: ”Vill nå 50 000 i Sverige i år” 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies