E-handeln i Sverige ökade med 14 procent under andra kvartalet 2018, jämfört med samma period i fjol.
Det är en något lägre tillväxt än under det första kvartalet i år, men fortfarande höga tal i ett historiskt perspektiv, enligt en ny barometer från Postnord.
Handeln från Kina fortsätter däremot att minska efter att Postnord i våras införde sina omdiskuterade avgifter på försändelser från länder utanför EU. Sedan den 1 mars i år har Postnord tagit ut en avgift på 75 kronor för att se till att paketen momsbeläggs.
Kina stod enbart för 17 procent av den totala svenska e-handeln från utlandet under andra kvartalet. Det motsvarar en halvering från 2017 då andelen låg på 34 procent.
Det innebär dessutom att Kina inte längre står för den största delen av svenskarnas utlandsköp.
”Nu har det återigen skett ett skifte när det gäller varifrån vi handlar. Konsumtionen från Kina har sjunkit drastiskt, medan Tyskland och Storbritannien har gått om”, skriver Postnord i sin rapport.
Läs mer: Så vill EU sätta stopp för kinesisk e-handel med tufft regelpaket
Avgiften infördes eftersom Postnord hade svårt att hantera de uppåt 150 000 paket som dagligen kom till Sverige från Kina. Kort efter att den administrativa avgiften införts rasade inflödet till 16 000 försändelser om dagen.
Lösningen har av förklarliga skäl ogillats av de aktörer som erbjuder e-handel från Kina, liksom av svenska konsumenter, då försändelsernas ofta låga värde inte står i proportion till avgiftens nivå.
Handeln från Kina minskade även under första kvartalet, men inte lika dramatiskt. Postnord har tidigare bekräftat att förhållandet beror på nya spelregler för importen.
Läs mer: Nu skrotar Postnord avgiften för e-handelssajten Wish
Den amerikanska e-handelssajten Wish, som skickar en stor del av sina varor från just Kina, har senare ingått ett avtal med Postnord som innebär att avgiften i princip skrotas.
En annan populär kinesisk marknadsplats är till Ali Express, som ägs av Alibaba. E-handelsjätten valde däremot att nobba Postnords inviter.
”Även om vi tycker att vi är en stor marknad, är vi i relation till en stor e-handelsjätte inte mer än en medelstor stad i Kina. Det perspektivet är det ibland nyttigt att ha. Det är orsaken till varför de inte ser att en speciallösning för vår marknad kommer att göra någon skillnad för deras e-handlare”, har Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Postnord, tidigare sagt till Di Digital.
Prognosen för helåret är att näthandeln i sin helhet kommer att omsätta 77 miljarder kronor, upp från 69 miljarder 2017.
De mest populära produkterna som svenskarna handlar på nätet är alltjämt mode, skönhets- och hälsoprodukter samt böcker. Den starkaste tillväxten återfinns däremot i livsmedelsbranschen, följt av möbelbranschen och sporthandeln.