Hoppa till innehållet

Nouvago Capital investerar i digitalt inköpssystem: ”Vi siktar på en global marknad”

Investmentbolaget Nouvago Capital investerar 3,5 miljoner kronor i Foodflow som lanserat en digital plattform för dagligvarubutikers och restaurangers externa beställningar.  

Frank Bonn, vd för Nouvago Capital.
Frank Bonn, vd för Nouvago Capital.Foto: Ivan da Silva/Zap PR, Hasse Holmberg/TT

Startup-bolaget Foodflow tar nu in 8 miljoner kronor efter att vid årsskiftet ha lanserat tjänsten Stockfiller, som fungerar som en länk mellan butiker och externa leverantörer. Bland användarna finns bland annat Coop, Ica och Urban Deli. 

En av investerarna är svenska Nouvago Capital som går in med cirka 3,5 miljoner kronor. I och med det fick man två styrelseplatser i Foodflow. Investmentbolaget som är ett dotterbolag till Servisen Investment Management, har tidigare främst investerat i film- musik- och nöjesindustrin.  

Läs mer: Ica vill digitaliseras – startar innovationsbolag 

”Det som fick oss att titta på det här, är att den digitala infrastrukturen är intressant. I dag sker många beställningar analogt och med det digitala verktyget Stockfiller blir det lättare för alla parter”, säger Frank Bonn som är vd för Nouvago Capital.  

”Den här produkten är otroligt spännande och vi ser fram emot att vara delaktiga i denna resa. Även i butikerna tycker folk 'wow', vilken produkt.” 

Genom den digitala plattformen, Stockfiller, kan affärer, restauranger och hotell beställa från sina externa leverantörer i ett och samma köp– istället för att göra inköp från varje leverantör var för sig. 

Tanken är att effektivisera och automatisera orderläggningar och på så sätt spara tid, minska det administrativa arbetet samt skapa en bättre kommunikation mellan inköpare och leverantörer. I dagsläget är tjänsten gratis för inköparna och kostar producenterna ungefär en procent i provision. 

Läs mer: Explosiv tillväxt för Matsmart – omsätter nu 200 miljoner

”Vi ser att fler kunder vill gör aktiva val, vilket i sin tur gör att en större del av dagligvaruhandelns sortiment kommer från externa leverantörer. Sveriges marknad på dagvaror ligger på 250 miljarder kronor och 15 till 20 procent är beställningar som inte kommer från stora centrallager. Så det här är en enorm marknad”, säger Frank Bonn. 

Sedan lanseringen för mindre än ett år sedan har användarna ökat snabbt. Enligt Frank Bonn har Foodflow 4 miljoner kronor i transaktioner per månad.  

”Vi ser också att transaktionerna ökar med fem till tio procent månad till månad”, säger Frank Bonn. 

Läs mer: Icas vd: ”Enorm tillväxt inom e-handel”

I dag används Stockfiller av drygt 100 leverantörer och av 350 inköpare. Frank Bonn tror att tjänsten även kan bli aktuell på en global marknad.  

”Vi tror absolut att detta kan bli en global produkt för systemet ser ungefär likadant ut i andra länder. Men först ska vi sätta Foodflow på den svenska kartan”, säger Frank Bonn och fortsätter:  

”Vi ser inte heller någon direkt konkurrens från andra aktörer, eftersom vi är ganska ensamma om att vara så nischade. Sen måste vi upplysa om varför producenter och inköpare vinner på att använda vår tjänst. Nu ska vi springa så fort vi kan.” 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera