Annons

Nouvago Capital investerar i digitalt inköpssystem: ”Vi siktar på en global marknad”

Frank Bonn, vd för Nouvago Capital.
Frank Bonn, vd för Nouvago Capital. Foto: Ivan da Silva/Zap PR, Hasse Holmberg/TT
Investmentbolaget Nouvago Capital investerar 3,5 miljoner kronor i Foodflow som lanserat en digital plattform för dagligvarubutikers och restaurangers externa beställningar.  
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Startup-bolaget Foodflow tar nu in 8 miljoner kronor efter att vid årsskiftet ha lanserat tjänsten Stockfiller, som fungerar som en länk mellan butiker och externa leverantörer. Bland användarna finns bland annat Coop, Ica och Urban Deli. 

En av investerarna är svenska Nouvago Capital som går in med cirka 3,5 miljoner kronor. I och med det fick man två styrelseplatser i Foodflow. Investmentbolaget som är ett dotterbolag till Servisen Investment Management, har tidigare främst investerat i film- musik- och nöjesindustrin.  

Läs mer: Ica vill digitaliseras – startar innovationsbolag 

”Det som fick oss att titta på det här, är att den digitala infrastrukturen är intressant. I dag sker många beställningar analogt och med det digitala verktyget Stockfiller blir det lättare för alla parter”, säger Frank Bonn som är vd för Nouvago Capital.  

”Den här produkten är otroligt spännande och vi ser fram emot att vara delaktiga i denna resa. Även i butikerna tycker folk 'wow', vilken produkt.” 

Genom den digitala plattformen, Stockfiller, kan affärer, restauranger och hotell beställa från sina externa leverantörer i ett och samma köp– istället för att göra inköp från varje leverantör var för sig. 

Tanken är att effektivisera och automatisera orderläggningar och på så sätt spara tid, minska det administrativa arbetet samt skapa en bättre kommunikation mellan inköpare och leverantörer. I dagsläget är tjänsten gratis för inköparna och kostar producenterna ungefär en procent i provision. 

Läs mer: Explosiv tillväxt för Matsmart – omsätter nu 200 miljoner

”Vi ser att fler kunder vill gör aktiva val, vilket i sin tur gör att en större del av dagligvaruhandelns sortiment kommer från externa leverantörer. Sveriges marknad på dagvaror ligger på 250 miljarder kronor och 15 till 20 procent är beställningar som inte kommer från stora centrallager. Så det här är en enorm marknad”, säger Frank Bonn. 

Sedan lanseringen för mindre än ett år sedan har användarna ökat snabbt. Enligt Frank Bonn har Foodflow 4 miljoner kronor i transaktioner per månad.  

”Vi ser också att transaktionerna ökar med fem till tio procent månad till månad”, säger Frank Bonn. 

Läs mer: Icas vd: ”Enorm tillväxt inom e-handel”

I dag används Stockfiller av drygt 100 leverantörer och av 350 inköpare. Frank Bonn tror att tjänsten även kan bli aktuell på en global marknad.  

”Vi tror absolut att detta kan bli en global produkt för systemet ser ungefär likadant ut i andra länder. Men först ska vi sätta Foodflow på den svenska kartan”, säger Frank Bonn och fortsätter:  

”Vi ser inte heller någon direkt konkurrens från andra aktörer, eftersom vi är ganska ensamma om att vara så nischade. Sen måste vi upplysa om varför producenter och inköpare vinner på att använda vår tjänst. Nu ska vi springa så fort vi kan.” 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies