Hoppa till innehållet

”Dubblerad omsättning” – Pricerunners vd listar storsäljarna i coronakrisen

Jämförelsesajten Pricerunners omsättning har stigit med 100 procent till följd av coronakrisen. ”Folk är hemma och handlar saker till hem och trädgård”, säger vd Nicklas Storåkers, och bjuder på en topplista över produkterna som ökar mest.

Pricerunners vd Nicklas Storåkers noterar ett ökat intresse för trädgårdsprylar under coronakrisen.
Pricerunners vd Nicklas Storåkers noterar ett ökat intresse för trädgårdsprylar under coronakrisen.Foto: Evelina Carborn

Nyligen aviserade Postnord att svensk e-handel stigit med 16 procent under första kvartalet. Men under andra kvartalet kommer tillväxten se betydligt starkare ut än så. Det spår Nicklas Storåkers, vd för Pricerunner.

”Hittills har våra intäkter ökat med över 100 procent under andra kvartalet, jämfört med samma period i fjol. Maj har gått bättre än april, så jag tror det håller i sig”, säger Nicklas Storåkers. 

Läs mer: Corona lyfte e-handeln med 16 procent under första kvartalet 

Även Peter Greberg, vd för Pricerunners ärkerival Prisjakt, vittnar om ett uppsving. 

”Vi har sett en extrem tillväxt på senaste”, säger han, utan att kunna ge några exakta tillväxttal eftersom Prisjakt ägs av börsbolaget Schibsted.

Städprodukter, robotdammsugare, högtryckssprutor, heminredning, byggmaterial, trädgårdsprylar...

Sveriges två största jämförelsesajter vet vad de pratar om. De hjälper användare jämföra miljontals produkter från tusentals nätbutiker och har en sällsynt bra överblick över marknaden.

I fjol omsatte Prisjakt närmare 350 miljoner kronor, jämfört med Pricerunners omsättning på 250. Men under första kvartalet knappade Pricerunner in på sin ärkerival då båda bolag hade en omsättning kring 75 Mkr. 

”Det investeringsarbete vi ägnat fyra år åt har gett resultat. Det är kul att det lyfter nu, när hela näthandeln växer”, säger Pricerunners vd Nicklas Storåkers.

Läs mer: Ökar med 50 procent – här är Karl-Johan Perssons miljardportfölj

Vad gick bäst när coronakrisen bröt ut?

”I slutet av mars var det många som sökte på ansiktsmasker, engångshandskar och handsprit. Det var verkligen den dominerande trenden. Sedan dess har det förändrats mycket”, säger Nicklas Storåkers.

Vad går bäst just nu?

”Allt som har med hemmet och trädgården att göra. Städprodukter, robotdammsugare, högtryckssprutor, heminredning, byggmaterial, trädgårdsprylar... Även cyklar går bra, liksom hudvård, med undantag för smink, och hemelektronik.”

Vad går sämst?
”Festkläder, plagg med hög modegrad, sånt man använder vid stora sammankomster.”

Pricerunner grundades 1999 och huvudägarna är idag vd Nicklas Storåkers, H&M:s Karl-Johan Persson och riskkapitalbolaget Eequity, som köpte in sig i februari i år

Bolaget hjälper idag miljontals konsumenter i Sverige, Storbritannien, Tyskland och Danmark att jämföra 2,3 miljoner produkter från 6400 butiker. Man erbjuder även omdömen, kundrecensioner och expertråd. Intäkterna kommer från provision för de klick som driver försäljning. 

Även Prisjakt erbjuder prisjämförelser och produktomdömen skrivna av användarna. Prisjakts ägare Schibsted investerade nyligen i bolaget Advized, en plattform för oberoende produkttester, recensioner och köpråd, som ska börja samarbeta med Prisjakt.

Prisjakt startades 2002 och beskriver sig själva som ”Nordens största objektiva informations- och jämförelsetjänst”. Idag finns tjänsten i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nya Zeeland, Frankrike och Storbritannien.

Både Pricerunner och Prisjakt ser Google som sin farligaste konkurrent. För tre år sedan bötfälldes Google med 24 miljarder kronor för att ha snedvridit konkurrensen på prisjämförelsemarknaden. Men beteendet har fortsatt, och i november i fjol krävde 41 vd:ar för prisjämförelsesajter att EU agerar på nytt.

Hur går det med er kamp mot Google?

”Google har överklagat, men vi väntar oss en dom i slutet av året. Jag förväntar mig inget annat än att Google förlorar igen. De har inte ändrat något och de begår uppenbara överträdelser. Förlorar Google riskerar de ytterligare böter på upp till 150 miljarder kronor. Google kontrollerar kring 95 procent av marknaden sök i Europa och maximerar sin intjäning på konsumenternas bekostnad. Våra undersökningar visar att priserna på tjänster som Pricerunner är i snitt 13 procent lägre än de är på Google”, säger Pricerunners vd Nicklas Storåkers. 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera