Annons

”Pugz hade två val: Att svika fansen eller börja gräva sin egen grav”

Sven Carlsson är reporter och nyhetschef på Di Digital.
Sven Carlsson är reporter och nyhetschef på Di Digital. Foto: Patrik Olsson
Kritiken mot Pugz är ännu ett exempel på det stålbad som väntar techbolag efter en succé på Kickstarter, skriver Di Digitals Sven Carlsson.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det är inte lätt att vara ett startupbolag i hårdvarubranschen. Det märks inte minst i de senaste turerna kring det hajpade hörlursbolaget Pugz, som nu lyckats reta gallfeber på sina Kickstarter-backare.

Listan på svenska bolag som har lyckats få in startkapital via crowdfunding kan göras lång. Med snygga bilder och välskriven copy kan företag som Memoto (som senare blev till Narrative) eller Pugz (NTL) dra in miljonbelopp för att sätta hörlurar eller kameror i produktion.

Läs mer: Pugz blev Sveriges mest framgångsrika Kickstarter någonsin

Upplägget är förstås tilltalande: Kampanjen resulterar i en första kundkrets och eftersom man vänder sig till konsumenter och inte investerare tar man betalt för en produkt, inte andelar i det egna bolaget.

Om det bara vore så enkelt.

Det är svårt att avundas startupbolag i hårvarubranschen.

Dels medför Kickstarter-kampanjer att bolagen binder sig vid en prototyp som relativt snart efter att pengarna kommit in måste nå en särskild grupp kunder. Den kundkretsen kan dessutom ha en särskild smak som inte överensstämmer med marknaden i stort (läs mer om det i Viktor Ströms text från i somras).

Särskilt komplicerat blir det om man sviker denna ursprungliga grupp entusiaster.

Telenor har nu meddelat att man har börjat sälja Kickstarter-succén Pugz hörlurar i butik. Kunder utanför Sverige som betalade för de trådlösa lurarna via Kickstarter i fjol, men ännu inte har tagit emot dem, är rasande.

”Det är skamligt att strunta i sina backers och sälja ut till en stor spelare istället”, skriver en kund.

Visst kunde Pugz ha hedrat Kickstarter-användarna genom att vänta med butiksförsäljningen tills det att alla tidiga kunder hade fått sina trådlösa hörlurar. Men valet de stod inför kan inte ha varit enkelt.

Det fanns alltså två alternativ. Antingen kunde Pugz göra sina ursprungliga fans besvikna eller börja gräva sin egen grav genom att tacka nej till en stororder från Telenor. En order som förmodligen var av stor betydelse för bolagets framtid.

Stuck between a rock and a hard place, så att säga. Det är svårt att avundas startupbolag i hårdvarubranschen.

Läs mer: ”Narrative föll i Kickstarter-fällan”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer