Hoppa till innehållet

Qapital tar in 250 miljoner kronor - ska växa i USA

Den svenska bankutmanaren Qapital tar in 250 miljoner kronor för fortsatt tillväxt i USA. Bland de största investerarna finns Swedbank Roburs och Norrons techfonder.

George Friedman är vd och medgrundare av den svenska bankutmanaren Qapital.
George Friedman är vd och medgrundare av den svenska bankutmanaren Qapital.
George Friedman är vd och medgrundare av den svenska bankutmanaren Qapital.
George Friedman är vd och medgrundare av den svenska bankutmanaren Qapital.Foto: Jesper Frisk

Det svenska fintechbolaget Qapital (NTL) har fullt fokus på den amerikanska marknaden. Sedan bolagets lansering av sin spartjänst i USA 2015 har användarantalet växt till 420 000 användare. Numera erbjuder bolaget även lönekonton och en investeringstjänst.

”Visionen att bli en fullservice-bank har vi haft från dag ett men det har varit svårt att göra allt på en gång. Vår gamifierade spartjänst har varit central för oss och gör det nu möjligt att sälja in lönekonton och robotinvestering”, säger bolagets medgrundare och vd George Friedman.

Nu tar bankutmanaren in nytt kapital för att nå ut bredare med sina tjänster. Qapital tar in 250 miljoner kronor av bland andra Swedbank Robur Ny Teknik, som största investerare, samt Norron Asset Management, SEB:s pensionsfond och Athanase Industrial Partner. Det framgår av dokument från Bolagsverket och bekräftas av bolaget.

”Det här är ett av få fintechbolag som jag tycker har en så bra produkt. Det ger även en enorm trovärdighet att utvecklarteamet kommer från Avanza. De vet hur man bygger en fungerande plattform”, säger Carl Armfelt, förvaltare av Swedbank Robur Ny Teknik.

Storbankernas aktiefonder har det senaste året börjat investera i onoterade bolag, i Swedbanks fall genom den ett år gamla fonden Robur Microcap som även investerade i  poddplattformen Acast i höstas

”Vi hade några investerare som tidigare gick in i Acast. Vi inspirerades av den investeringen som bankfonderna gjorde och såg även trenden med Spotify. Det är hett med svensk tech just nu”, säger George Friedman. 

Läs även: Acast tar in över 150 miljoner från bankfonder 

Bankernas aktiefonder investerar traditionellt i startupbolag med en plan att gå till börsen inom ett par år. Däremot uppger Carl Armfelt att det finns en större flexibilitet när det gäller vissa investeringar.

”Man kan inte ha för kort tidshorisont när det gäller den här typen av investeringar. Vi kan ha en mix av bolag som har kommit olika långt och sen får man pusha dem att gå till börsen när det är dags. När det gäller Qapital växer de så pass fort att det ändå kan gå hyfsat snabbt, säger Carl Armfelt.

George Friedman kan ännu inte uppge något resultat för 2017. För 2016 gjorde bolaget en rörelseförlust på 33 miljoner kronor jämfört med 10 Mkr 2015. Intäkterna steg under samma period från 0 till ynka 2 Mkr. Men med ett Visa-kort och transaktionskostnader kommer den siffran att öka för 2017.

”Vi har intäkter på sparandet och på varje transaktion på Visa-korten för lönekontona. Nu får vi även ett tredje intäktsben genom investeringstjänsten”, säger han.

Läs även: Sparappen Qapital börjar med fondsparande för amerikanska kunder 

Qapital, som är ett helsvenskt bolag, försökte inledningsvis lansera sin produkt i Sverige och när samarbetet med svenska storbanker misslyckades tog de sikte på USA. Även om Europa lockar så ligger allt fokus på USA nu, uppger George Friedman. Bolaget har även fått en skjuts av Google som i höstas listade appen som den mest innovativa.

Förutom rundan på 250 Mkr har bolaget tidigare under 2017 tagit in 110 Mkr av befintliga ägarna, som Northzone och Rocketship vc, vilket Di Digital då rapporterade om.

”Det är kul att de nu har förutsättningar att växa ytterligare i USA. För närvarande pekar alla kurvor upp både avseende kunder, kundengagemang och produktbredd… Vi tror Qapital kan bli nästa stora svenska techsuccé”, säger Pär-Jörgen Pärson, partner på Northzone, i ett mejl till Di Digital.

(Artikeln har uppdaterats. Tidigare uppgick den totala summan till 232 miljoner kronor. Bolaget uppger att ytterligare 20 Mkr ingår i finansieringsrundan men som ännu inte registrerats på Bolagsverket.)

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera