Hoppa till innehållet

Ratade riskkapital - gick med vinst ett år efter lansering

Träningsappen Bruce har vuxit snabbt och samtidigt ratat riskkapital sedan starten. Nu, endast ett år efter lanseringen, visar bolaget svarta siffror på rörelsenivå. 

Bruce-gänget: Anton Holmquist, grundare, Lizen Johansson, partner, och Magnus Elm, vd och grundare.
Bruce-gänget: Anton Holmquist, grundare, Lizen Johansson, partner, och Magnus Elm, vd och grundare.Foto: Pressbild

I söndags publicerade Di Digital en rad artiklar om svenska startupbolag som växer snabbt utan att ta in stora mängder riskkapital, så kallad "bootstrapping". Kartläggningen har väckt starka reaktioner i branschen och fått många bolag att höra av sig med uppgifter om sin omsättning och externa finansiering.

Läs mer: Tio snabbväxare som nobbar riskkapital

Ett av dessa är träningsappen Bruce som startades i Stockholm av Magnus Elm och Anton Holmquist i början av 2015. De har vuxit helt utan riskkapital sedan starten. 

“Vi har kunnat fokusera all energi på att bygga världens bästa produkt och inte slösat en enda timme på att skriva affärsplaner, göra likviditetsbudgetar eller träffa investerare”, säger Magnus Elm, grundare och vd på Bruce (NTL).

För ett drygt ett år sedan, i september 2016, lanserade bolaget sin tjänst skarpt. Det hade då hade det tagit ett år att bygga tjänsten, som kan beskrivas som ett Spotify för tränings- och gymabonnemang.

Läs mer: Nobbade riskkapital – sålde till Microsoft för 800 miljoner 

”Jag och Anton har jobbat utan lön i drygt två år. Men vi går runt på rörelsenivå just nu. För två månader sedan har vi kunnat ta ut lön på cirka 30 000 kronor per månad. Det är inte mycket, men vi klarar oss på det”, säger Magnus Elm.

I samband med lanseringen klev Lizen Johansson ombord som partner med ansvar för att ansluta partneranläggningar i Stockholm.

Magnus Elm uppger att bolaget omsätter 700 000 kronor per månad i dag. I september steg antalet betalade kunder till 1000 – och tillväxten ligger på cirka 20 procent per månad.

Läs mer: Apoteas vd: ”Tar ni in för mycket kapital blir ni av med bolaget”

Bruce har i dag sex medarbetare och 250 anslutna partners i Stockholm och Göteborg. De flesta är mindre gym och träningsanläggningar, yogastudios, klättercenter, simhallar, samt fighting- och crossfitklubbar.

"Fokus är på att ta in mindre, självständiga aktörer. Men vi har inga problem med att ta in större aktörer om det gynnar våra medlemmar. Vi jobbar redan nu med Worldclass, som ju är en mindre gymkedja”, säger Magnus Elm.

Bolaget har lyckats växa utan att ta externt riskkapital. 

"Det finns många fördelar med att inte ta in riskkapital. Några tydliga är att man måste vara extremt kreativ och hitta affärsmodellen snabbt. Vi har drivits av det. En annan fördel är att man slipper ha någon som lägger sig i allt hela tiden. Vi har kunnat göra vår egen grej”, säger Magnus Elm.

Ska ni ta in riskkapital längre fram?

"Vi har inga planer på det just nu. Men hittar vi rätt investerare, så absolut. Det skulle kunna vara någon som gjort en liknande resa och kan hjälpa oss med internationell expansion, rekrytering och strategi. Vi kikar just nu på storstäder för att besluta var nästa satsning ska ske.”

Fotnot: NTL-länken i texten går till Nordic Tech List, en databas med grundarna , investerarna och bolagen på den nordiska tech-sektorn.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera